باید کاری کرد همه مردم امر به معروف و نهی از منکر بکنند

قائم مقام و معاون اجتماعی و مطالبه گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: امر به معروف مردم نسبت به دستگاه ها، امر به معروف کردن پرسنل نسبت به هم و کارکنان نسبت به مدیر جزو رویکردهای اصلی ستاد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام و المسلمین روح الله میرزایی چهارشنبه (19 شهریور) در نشست دبیران شوراهای امر به معروف و نهی از منکر استان گفت: یکی از مسائل خیلی جدی این است که امر به معروف و نهی از منکر باید در جامعه درست تبیین شود و تا زمانی این مشکل را حل نکردیم، خیلی از مسائل دیگر حل نمی شود.

 

 

قائم مقام و معاون اجتماعی و مطالبه گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور بیان کرد: متاسفانه چه در ستاد امر به معروف و نهی از منکر مرکز و چه در ستاد استان ها و شهرستان ها و به تبع آن حتی شوراهای امر به معروف و نهی از منکر، این اشتباه وجود دارد که فکر می کنند امر به معروف و نهی از منکر وظیفه ستاد است و حتی مردم این توقع را دارند.

 

 

وی با بیان اینکه معاونت مطالبه گری ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر تشکیل شده که پیگیر مطالبات مردمی باشد، اظهار داشت: هر فردی که در ستاد امر به معروف و نهی از منکر حکم داشته باشد، به صورت فردی و شرعی وظیفه امر به معروف و نهی از منکر دارد اما به صورت سازمانی وظیفه امر به معروف و نهی از منکر ندارد؛ بنابراین امر به معروف و نهی از منکر وظیفه فردی، دینی، شرعی و اجتماعی ما است که در برابر منکرات عکس العمل نشان داده و نهی از منکر داشته باشیم.

 

 

وی با اشاره به اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری در سالروز تأسیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر بیانگر وظیفه ذاتی ستاد است و ببینید مقام معظم رهبری از ما چه خواستند و ما تاکنون چکار کردیم، ادامه داد: وظیفه ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر این است که اگر مردم بخواهند امر به معروف و نهی از منکر بکنند، بتوانند این کار را انجام دهند.

 

 

حجت الاسلام میرزایی در ادامه خاطر نشان کرد: ما در ستاد مرکز 3 دوره افکار سنجی توسط ستاد دانشگاه تهران به صورت کاملاً علمی انجام دادیم و در این افکار سنجی از مردم سوال شده که «شما چرا امر به معروف و نهی از منکر نمی کنید؟» و جواب آن ها جمع آوری شده است؛ 32 درصد مردم گفتند که «ما می ترسیم امر به معروف و نهی از منکر کنیم» و حدود 27 درصد گفتند « اثر و نتیجه ندارد»؛ یعنی نزدیک 60 درصد مردم به این سوال یک جواب دارند.

 

 

وی در ادامه با بیان اینکه در بسیاری از نقاط جهان مردم از ترس نگاه های جامعه گناه نمی کنند، گفت: بحث امر به معروف و نهی از منکر یک واجب مستقل است و این واژه استقلال دارد و خداوند از همه بندگان خود در مورد این موضوع سوال خواهد کرد که «چرا در جامعه عکس العمل نشان نداده و امر به معروف نکردید؟» امر به معروف مختص کشور ما و دین اسلام نیست بلکه در دنیا مردم نسبت به باید ها و نبایدهای اجتماعی عکس العمل نشان می دهند.

 

 

قائم مقام و معاونت اجتماعی و مطالبه گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با اشاره به اینکه در بحث امر به معروف خدا این را می خواهد که ما کاری کنیم که مردم هم بتوانند امر به معروف و نهی از منکر بکنند که در این خصوص فرهنگ، ظرفیت، آموزش و حمایت می خواهد، اظهار داشت: دو آسیب جدی به صورت کلی درگیر امر به معروف در کشور است؛ آسیب اول در کشور این است که فضای احیای امر به معروف و نهی از منکر ایجاد نشده است.

 

 

 

وی ادامه داد: نکته دوم اینکه سال 79 مقام معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه بیان می کنند و می فرمایند «امر به معروف و نهی از منکر را در یک موضوع و در یک محدوده زندانی نکنید» و بعد می گویند «اگر این کار را کنید پایین ترین حد امر به معروف و نهی از منکر را زندانی و خرابش کردید».

 

 

حجت الاسلام میرزایی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر کردن یعنی اینکه مقام معظم رهبری می خواهند زیربنای جامعه اسلامی را شکل دهند، ادامه داد: خیلی ها برنامه دارند و دوست دارند که در جامعه دو قطبی سازی شود و شما امر به معروفی ها درگیر حلقه آخر آن که در کف خیابان و مسئله حجاب است، بشوید بنابراین مراقب باشید که شما درگیر این دعواهای کف خیابانی نکنند و اهداف خود را در جاهای دیگر پیش ببرند.

 

 

وی با اشاره به اینکه سه نفر خانم مأموریت داشتند که کار کنند و حضور خانم ها در ورزشگاه ها را پیگیری کنند، بیان کرد: مسئله عفاف و حجاب یک حوزه از امر به معروف و نهی از منکر است؛ خانمی که می خواهد کشف حجاب کند فقط خودش نیست بلکه جامعه را درگیر این مسئله می کند؛ جوانی که در شرف ازدواج است چه گناهی کرده که تو می خواهی خود را عریان کنی و او چگونه باید خودش را حفظ کند؟

 

 

 

قائم مقام و معاونت اجتماعی و مطالبه گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور اظهار داشت: بحث امر به معروف و نهی از منکر، مطالبه گری کردن و احیای این فریضه اولین کار ما است و بعد در حوزه های گوناگون اقتصادی، ورزشی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ... وجود دارد که نباید از آن غافل شد.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه 3 رویکرد و دستورالعمل است که همه برنامه ها باید ذیل این 3 رویکرد باشد، ادامه داد: رویکرد اول این است که اگر مردم بخواهند در یک دستگاه از نگهبان تا کارکنان و مدیر دستگاه را امر به معروف و نهی از منکر کنند، بتوانند که این فرهنگ درست کردن، آموزش دادن و بستر آماده کردن می خواهد، رویکرد دوم این است کاری کنیم که پرسنل نسبت به هم بتوانند امر به معروف و نهی از منکر کنند که این هم فرهنگ، ظرفیت، بستر و آموزش می خواهد و رویکرد سوم این است کارکنانی که می خواهند مدیر را امر به معروف کنند زیرا تخلف و ریخت و پاش مدیر را می بینند که این هم فرهنگ، آموزش و حمایت می خواهد.

 

 

حجت الاسلام میرزایی در بخشی از سخنان خود در خصوص عملکرد استان کرمان در امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد: استان کرمان یکی از استان های خوبی است که در دوران گذشته توانسته زیرساخت های خوبی آماده بکند و نسبت به خیلی از استان ها که نتوانستند زیرساخت آماده کنند، جلوتر است اما  باید استان کرمان را جدی تر نگاه کنیم.

 

 

وی ادامه داد: ما فکر می کنیم استان کرمان به دلیل فرهنگی که در آن حاکم است و همچنین افتخاری که کرمانی های عزیز دارند و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از این دیار است؛ بتواند در رویکردهای برنامه ای هم جزو الگوهای همه استان های کشور بشود.

کد خبر 969786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha