جنبش های دینی دیجیتال بر بستر وب در حال شکل گیری است

اخگری با بیان این که جنبش های دینی دیجیتال بر بستر وب در حال شکل گیری است، گفت: بستر وب از یک سو بازار فراوانیِ ایده‌های دینی را رونق بخشیده و از سوی دیگر انتخاب‌های معنوی بسیاری در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، «محمد اخگری» در کمیسیون تخصصی «نقد شخصیت‌ها و جریان‌های مطرح در معنویت‌های نوظهور» همایش ملی «معنویت های نوظهور؛ شاخصه ها ونقدها» که پیش از ظهر امروز(چهارشنبه 19 شهریور) در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، به تبیین مقاله خود با عنوان «دین دیجیتال؛ جنبش‌های دینی نو در بستر وب دو» پرداخت.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما در ادامه سخنان خود با اشاره به گسترش روافزون فناوری های بر بستر وب افزود: شبکۀ جهانی وب به عنوان یک واسط ارتباطی برای دین و آینده، با نقش ترمیمی و تخریبی بسیار، محل بحث و نظر است.

 

وی با اشاره به ظهور و جولان جنبش‌های دینی نو در فضای وب خاطرنشان کرد: پس از این ظهور نوعی دینداری مبتنی بر فناوری یا به تعبیری «زندگی ایمانی الکترونیکی» پیش‌بینی می‌شود؛ از‌این‌رو مطالعه و بررسی رابطۀ میان جنبش‌های دینی و رسانه‌های اینترنتی ضروری است.

 

اخگری در بخش دیگری از سخنان خود در این کمیسیون علمی بیان داشت: بستر وب از یک سو بازار فراوانیِ ایده‌های دینی را رونق بخشیده و از سوی دیگر انتخاب‌های معنوی بسیاری در اختیار کاربران قرار می‌دهد که بیشتر از روش‌های سنتی در جذب اعضا و بسط عقاید آنها تأثیرگذار است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما در ادامه در تبیین بخش های مقاله خود یادآور شد: در حقیقت این پژوهش به دسته‌بندی، نقد و تحلیل چگونگی بازاریابی معنویت‌های نوظهور در فضای وب می‌پردازد و مبنای نظری پژوهش بر اساس نظریۀ «دین دیجیتال» است.

 

وی در پایان خاطرنشان ساخت: نتیجه آن است که گروه‌های مذهبی یا معنوی از طریق دینامیک‌های تعاملی وادار می‌شوند با تعاریف در حال تحول عملکرد و هویت دینی سازگار شوند و طی این فرایند، هویت و احکام دین همواره در حال تغییرشکل و محتواست.

کد خبر 969902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha