ادامه ارائه آموزش غیرحضوری در دانشگاه هرمزگان/ ثبت ۳ اختراع کرونایی در مرکز رشد

رئیس دانشگاه هرمزگان گفت: آموزش غیر حضوری در نیم‌سال تحصیلی جدید با بالاترین کیفیت ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، پس از شیوع ویروس کرونا در کشور بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، دانشگاه‌های سراسر کشور آموزش حضوری را از دستور کار خود خارج و آموزش برخط (آنلاین) را جایگزین کردند.

 

دانشگاه هرمزگان نیز مانند سایر دانشگاه‌های کشور به سرعت اقدام به شروع آموزش مجازی دانشجویان کرد، که با گذشت زمان کیفیت این آموزش نیز ارتقاء چشم‌گیری داشته است. اما اساسا پیاده سازی چنین سیستم آموزشی مشکلات زیادی را به همراه دارد که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و همه‌جانبه تصمیم‌گیران این حوزه برای مدیریت شرایط موجود است تا دانشجویان و سرفصل‌های آموزشی کمترین فشار و آسیب را متحمل شوند.

 

دانشگاه هرمزگان در سال تحصیلی جدید نیز آموزش غیر حضوری را در دستور کار خود دارد و این شیوه آموزش با وجود تمام چالش‌های خود  ادامه خواهد داشت.

 

در ادامه، گفتگو با دکتر «علی‌اکبر شیخی‌فینی» رئیس دانشگاه هرمزگان را در این خصوص می‌خوانید:

 

*چیزی که ذهن بسیاری از دانشجویان را درگیر کرده نحوه برگزاری امتحانات است. امتحان های پایان ترم به چه صورت برگزار می شود؟ نحوه محاسبه نمره دروس نظری در این ترم چگونه خواهد بود؟

 

«علی اکبر شیخی فینی» رئیس دانشگاه هرمزگان گفت: دروس نظری نیمسال جاری  بر اساس تقویم آموزشی به‌صورت الکترونیکی و بر خط تدریس خواهند شد. زمان امتحانات پایان ترم با توجه به شرایط خاص پیش‌آمده تعیین خواهد شد که در صورت صلاحدید ستاد مدیریت کرونا در سطح ملی و استانی قابل تغییر است.

 

وی عنوان کرد: امتحانات پایانی ترم در تمام مقاطع تحصیلی دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی یه صورت برخط (آنلاین) برگزار خواهد شد.

 

این مقام مسئول ابراز داشت: نحوه محاسبه نمره دروس نظری بر اساس نمره میان‌ترم، تمرین‌ها، فعالیت در کلاس‌های مجازی و نمره کسب‌شده در آزمون‌های بر خط خواهد بود.

 

 

*با توجه به اهمیت حضور دانشجو در دروس عملی، برنامه دانشگاه برای دروس عملی و امتحانات آن‌ها چیه؟

 

شیخی فینی تصریح کرد: بر اساس نظر ستاد ملی و استانی مبارزه با کرونا کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها، در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد که دارای تعداد کمتری دانشجو در دروس هستند با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی قابل انجام است و در ارائه این دروس مشکل خاصی وجود نخواهد داشت.

 

وی بیان داشت: برای برگزاری دروس عملی در مقاطع کارشناسی نیز مقرر شده است که برای تعداد محدودی ارائه شود تا امکان برگزاری کلاس‌ها با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی برای دانشجویان ترم آخر فراهم باشد. استمرار این تصمیم در طول سال به تصمیم ستاد ملی و استانی مدیریت کرونا بستگی دارد.

 

 

*کرونا می‌تواند سرفصل‌های درسی را کاهش دهد؟

 

رئیس دانشگاه هرمزگان سرفصل های آموزشی را یک نوع امانت در اختیار دانشگاه هرمزگان دانست و تصریح کرد: کاهش کیفیت آموزشی و یا کاهش حجم مطالب به هیچ عنوان مورد تائید دانشگاه هرمزگان نیست و همکاران هیئت علمی با توجه به زیرساخت‌های موجود آموزش مجازی، تمام تلاش خود را برای تکمیل فرایند آموزشی با بالاترین کیفیت را به کار گرفته‌اند.

 

 

*دانشگاه در این شرایط خاص برای دانشجویان ترم آخر چه برنامه مشخصی دارد ؟

 

شیخی فینی اظهار کرد: قطعاً دانشجویان ترم آخر در صورت گذراندن موفق دروس در همین ترم فارغ‌التحصیل خواهند شد و برنامه‌ریزی‌های لازم در این خصوص صورت گرفته است.

 

وی گفت: در موارد خاص حتی تشکیل کارگاه‌های عملی به‌صورت انفرادی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برای این دانشجویان در دستور کار قرار دارد.

 

رئیس دانشگاه هرمزگان مطرح کرد: نمی‌توان یک نسخه واحد برای تمام دانشجویان ترم آخر پیچیید. دانشگاه هرمزگان همکاری خوبی با افرادی که دروس ترم آخر خود را با موفقیت گذرانده‌اند، بسته به وضعیت هر دانشجو انجام خواهد داد.

 

*آیا کرونا تاثیری در تعداد و نحوه جذب دانشجویان جدیدالورود خواهد داشت؟

 

رئیس دانشگاه هرمزکان تشریح کرد: تعداد و نحوه جذب دانشجویان جدیدالورود در سال تحصیلی تغییری نخواهد داشت و زمان ثبت‌نام قبول‌شدگان نیز  از سوی سازمان سنجش آموزش کشور و با نظر ستاد ملی و استانی مبارزه با کرونا مشخص می شود.

 

*سازوکار انجام امور ارباب‌رجوع در دوران کرونا به چه صورت خواهد بود؟ افراد چگونه می‌توانند موضوعات اداری خود را پیگیری کنند؟

 

شیخی فینی تصریح کرد: بخش زیادی از امور دانشجویان به‌صورت مجازی و در صورت لزوم با هماهنگی‌های انجام‌شده از طریق بسترهای پستی انجام می‌گیرد. در صورت لزوم مراجعه فیزیکی این عزیزان رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و دستکش اجباری بوده و اقلام بهداشتی در اختیار مراجعه‌کنندگان محترم نیز قرار خواهد گرفت.

 

*عملکرد ستاد اجرایی و پیشگیری کرونا در دانشگاه هرمزگان و برنامه‌های آن در صورت بازگشایی دانشگاه چگونه بوده است؟

 

وی تصریح کرد: دانشگاه هرمزگان در راستای مسئولیت اجتماعی خود و در راستای راهبردهای اعلامی از سوی ستاد ملی و استانی مبارزه با کرونا تمامی فعالیت‌های آموزش حضوری و خوابگاه‌ها را از تاریخ دهم اسفند ۹۸ تعلیق کرد.

 

این مقام مسئول ادامه داد: گندزدایی و ضدعفونی نمودن خوابگاههای دانشجویی در دو نوبت صبح و عصر از زمان اعلام شیوع بیماری تا زمان تخلیه خوابگاه‌ها و تامین تمام مواد ضد عفونی و لوازم بهداشتی مانند ماسک و ژل برای کارمندان و اربابان رجوع از دیگر اقداماتی است که در راستای مبارزه با ویروس کرونا در داشگاه هرمزگان انجام شد.

 

شیخی فینی ابراز داشت: با توجه به خطرناک بوددن این ویروس برای افراد با بیماری زمینه‌ای به سرعت شناسایی پرسنل با بیماریهای زمینه‌ای و دارای شرایط خاص به منظور ایجاد شرایط مناسب جهت انجام امور محوله آن‌ها به صورت دورکاری در دستور کار قرار گرفت.

 

عملکرد آزمایشگاه مرکزی دانشگاه هرمزگان و مرکز رشد را در دوران کرونا چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

وی اظهار کرد: آزمایشگاه مرکزی دانشگاه هرمزگان در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری در سال جهش تولید با شروع این بیماری و با توجه به کمبود مواد ضدعفونی کننده در سطح کشور به ساخت و توزیع محلول و ژل ضدعفونی کننده برای دست و همچنین مواد ضد عفونی کننده برای سطوح طبق فرمولاسیون ارائه شده از سمت سازمان بهداشت جهانی اقدام کرد.

 

رئیس دانشگاه هرمزگان تشریح کرد: آزمایشگاه مرکزی دانشگاه هرمزگان روزانه قادر به تولید ۵۰ لیتر ژل و محلول ضد عفونی کننده دست و ۲۰۰ لیتر محلول ضد عفونی کننده سطح است که پس از اخذ مجوزهای قانونی در اختیار اقشار مختلف جامعه قرار خواهد گرفت.

 

شیخی فینی اذعان کرد: سه اختراع توسط شرکت‌های مستقر در مرکز رشد دانشگاه هرمزگان ثبت شد.  اپلیکیشن «covid-19»، «تونل ضد عفونی کننده» و «بخاری حرارتی با موادضدعفونی برای درهای ورودی ساختمان‌ها» در مرکز رشد دانشگاه هرمزگان ثبت شد.

 

کد خبر 972096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha