اساتید مرکز تخصصی تفسیر ائمه اطهار(ع) بهترین اساتید قرآنی حوزه هستند

رئیس مرکز تخصصی تفسیر ائمه اطهار(ع) با بیان این که فضای تعلیم و تعلم قرآن و تفسیر در حوزه های علمیه فراهم شده است، گفت: امروز اساتید مرکز تخصصی تفسیر ائمه اطهار(ع) بهترین اساتید قرآنی حوزه های تشیع هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین «سید محمدحسین عظیمی» در آیین آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) که عصر امروز (سه شنبه ۲۵ شهریور)  در سالن نماز خانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، عنوان کرد: خیلی خوشحالیم و خداوند را شاکریم که قرآن را روزی ما فرمود تا با مطالعه و خدمت به آن در راه انس با این کتاب آسمانی گام برداریم.

 

رئیس مرکز تخصصی تفسیر ائمه اطهار(ع) با اشاره به این که از آیه «ما لکم من نعمه فمن الله» دو نکته استفاده می‌ شود، گفت: نکته اول آن که هرچه در اختیار ما هست نعمت است، نکته دوم این که آن چیزی که در اختیار ما هست و نعمت است از جانب خداوند است.

 

وی بیان داشت: در میان نعماتی که خداوند ارزانی داشته دو نعمت سخن گفتن و نعمت شنیدن ممتاز است، در ارتباط با سخن گفتن خود قرآن کریم می‌ فرماید: «علّمه البیان» یعنی خداوند آن کسی است که سخن گفتن را به انسان آموخت؛ اصلا خود قرآن کریم آخرین معجزه از آخرین پیامبر از جنس کلام است و اگر سخن نبود، تفهیم و تفهم و مدرسه و علم و دانشگاه و ارتباطات اجتماعی معنا نداشت و پیشرفت و تکاملی وجود نداشت.

 

حجت الاسلام والمسلمین عظیمی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: سخن گفتن یکی از بهترین نعمت های پروردگار است ولی بهترین سخن و بهترین کلام می‌ شود بهترین نعمت از نعمت های پروردگار؛ بهترین کلام که می‌ شود بهترین نعمت، در حقیقت کلام خدا است و این نعمت الان در اختیار ما است که برهان و استدلال است.

 

وی با بیان این که جامعه بشری و مجامع علمی به دنبال برهان و سخن محکم و مستدل هستند، گفت: قرآن هم کتابی است که «لا ریب فیه» از صفات آن برشمرده شده است و جامعه علمی که قرآن ندارد و حوزه علمیه ای که قرآن ندارد در حقیقت بیان و برهان ندارد.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: به نظر می‌ رسد برای ما که محصل این دانشگاه هستیم قبل از آن که سخن گفتن نعمت باشد، سخن شنیدن نعمت است؛ قدرت استماع که خداوند به بشر داده است نعمت فوق العاده ای است که باید از آن به بهترین نحو استفاده کنیم.

 

وی یادآور شد: گوش دادن و استماع کار سختی است، صبر و حوصله می‌ خواهد چون آن قدر که بشر علاقه به حرف زدن دارد علاقه به شنیدن ندارد لذا معمولا کسانی که وارد حوزه و دانشگاه می‌ شوند اگر قدرت شنیداری نداشته باشند و حوصله پای درس نشستن را نداشته باشند، زودتر رها می‌ کنند و می‌ روند.

 

حجت الاسلام والمسلمین عظیمی با تأکید بر این که کسانی که بیشتر گوش می‌ کنند، عالم تر هستند، گفت: دانشمندان و عالمان کسانی هستند که صبور تر و پرحوصله تر بوده و بیشتر گوش کرده اند، طلبه های ما بعضا هیچ حوصله ای ندارند به همین جهت اگر می‌ خواهید محصل موفقی باشید درقدرت استماع کوشش کنید.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: شنیدن با استماع فرق می‌ کند، استماع یک فعل و فعالیت و تلاش و عمل اختیاری و انتخاب است نه این که رهگذری این انسان چیزی را بشنوند؛ استماع موانعی دارد که از جمله آنها سخن گفتن بیش از حد است چون وقتی زبان باز می‌ شود گوش از کار می‌ افتد.

 

رئیس مرکز تخصصی تفسیر ائمه اطهار(ع) عنوان کرد: نکته دیگر ادعا و قال و قیل علمی و غرور و تکبر است و سوم این که باید سر و صداهای اضافی اطراف خود را خاموش کنید، متأسفانه یکی از بدی های فضای مجازی همین است که دور و اطراف انسان پر از سر و صدا شده و ذهن را پر کرده و اجازه گوش کردن به انسان نمی دهد.

 

وی با بیان این که جامعه بشری متأسفانه هنوز بعد از 1400 سال به دلیل این موانع نتوانسته کلام خدا را بشنود، یادآور شد: اگر بخواهیم کلام خدا را بهتر بفهمیم باید این موانع را کنار زده و خود را وقف این کتاب آسمانی کنیم؛ ما در این مرکز نیز به دلیل بیماری سعی کرده ایم  مسائل بهداشتی را رعایت کنیم، شما هم مراقب خودتان باشید و توجه به مسائل داشته باشید.

 

حجت الاسلام والمسلمین عظیمی یادآور شد: اساتید این مجموعه بدون اغراق و قطعا و مسلما بهترین اساتیدی هستند که در حال حاضر در حوزه های علمیه تشیع حضور دارند لذا تلاش کنید تا در کمال احترام از فضای علمی این مجموعه و حضور اساتید استفاده کنید و فعالیت های پژوهشی را نیز مدنظر داشته باشید.

کد خبر 972194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha