صنعت مبلمان با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کند

نایب رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد شرکت‌های فعال در شش ماه گذشته زمین گیر شدند، گفت: بیشتر واحد‌های تولیدی باقیمانده هم تنها با حدود ۳۰ درصد ظرفیت در حال کار هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، علی رسول زاده شب گذشته (سه شنبه 25 شهریور) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به گستردگی صنعت مبلمان افزود: این صنعت بیش از ۹ درصد تولید و ۹ درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است، اما به اندازه تأثیرگذاری اش در اشتغال دیده نمی‌شود.

 

نایب رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران ادامه داد: اکنون به عنوان کشوری در صنعت ”ام دی اف“ و چوب در منطقه یعنی پس از ترکیه، بزرگترین تأمین کننده منطقه هستیم به شرطی که وزارتخانه و سازمان‌های ما از صادرات حمایت کنند.

 

رسول زاده با بیان این که کمبود چوب داریم، گفت: برای تأمین مواد اولیه خود به حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت نیاز داریم. اگر اجازه دهند مواد اولیه صنعت مبلمان به مدت شش ماه به درستی تأمین شود پس از آن نیازی به حمایت ارزی نداریم.

 

رسول زاده با بیان اینکه ۲۰ هفته است که هیچ ارزی دریافت نکردیم، اضافه کرد: میلیارد‌ها دلار کالا و سرمایه این کشور در گمرکات در حال از بین رفتن است و دولت برای نگهداری آن‌ها هزینه می‌کند، اما اجازه نمی‌دهد صنعتگر، مواد اولیه خود را به کارخانه خود انتقال دهد.

 

نایب رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران هم در ادامه برنامه گفت وگوی ویژه خبری گفت: سابقا وارد کننده مبلمان تا سقف ۵۰۰ میلیون دلار بودیم، اما اکنون ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار صادر می‌کنیم یعنی موفقیت بزرگی کسب کرده ایم و اگر اجازه بدهند تولید کنیم به راحتی به صادرات یک میلیارد دلار در سال می‌رسیم. ارز بانک مرکزی را نمی‌خواهیم فقط اجازه دهند کالا‌های وارد شده و باقیمانده در گمرک را به داخل کشور بیاوریم و به کالا‌های با ارزش افزوده بالا تبدیل کنیم، در این صورت کافی است ۳۰ درصد آن را صادر و ارز مورد نیاز خود را تأمین کنیم.

 

او با بیان اینکه در تولید ”ام دی اف“ خام مزیتی نداریم، گفت: در منطقه خشک قرار گرفته ایم و جنگل‌های ما محدود است.

 

رسول زاده با اشاره به اینکه جنگل‌های کشور از ۱۸ میلیون هکتار در سال ۱۳۳۶ به ۱۲ میلیون هکتار رسیده است، ادامه داد:برای هر متر مکعب ام دی اف، یک و ۴ دهم متر مکعب باید چوب با قطر بیش از ۱۰ سانتی متر استفاده شود.

 

او با اشاره به اینکه بر اساس آمار وزارت صمت، در سال به حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مکعب ”ام دی اف“ خام برای صنعت چوبمان نیاز داریم، اضافه کرد: برای تولید این میزان ”ام دی اف“ خام به ۳ و نیم میلیون متر مکعب چوب خام نیاز است.

 

رسول زاده ادامه داد: با توجه به اینکه بر اساس قانون، تنفس ۱۰ ساله برای جنگل‌های کشور در نظر گرفته شده است و سازمان حفظ نباتات ورود چوب با پوست را ممنوع کرده است این پرسش مطرح می‌شود که این میزان چوب خام از کجا تامین می‌شود؟

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در تامین پارچه، چرم، شیشه، یراق آلات، فوم و اسفنج مصرفی صنایع مبلمان هم مشکل داریم، افزود: از دو هفته پیش تا کنون، صنایع پتروشیمی به کارخانه داران، مواد مورد نیاز برای تولید فوم را نمی‌دهند و قیمت این محصول در این مدت، سه برابر شده است./

کد خبر 972256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha