تاکید بر تاثیر قابلیت‌های وقف در کاهش آسیب‌های اجتماعی/واقفان به ساماندهی معتادان و کودکان کار ورود کنند

هاشمی با بیان اینکه معمولا مساله آسیب‌های اجتماعی به عنوان هدفی برای وقف در ذهن خیّران مطرح نبوده است،گفت:اگر سازمان اوقاف و واقفان به مساله آسیب‌های اجتماعی حساس شوند و در موقوفات تغییر جهتی دهند می‌توان به کاهش و ساماندهی آنها امیدوار بود.

 خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف،«محسن هاشمی» اصلی‌ترین کمک وقف به مدیریت شهری را کاهش آسیب‌های اجتماعی برشمرد و اظهار کرد: همیشه خیّرانی داشته‌ایم که برای ساخت مسجد یا مدرسه موقوفه ای ایجاد یا مبالغی را نذر امام حسین (ع) می‌کردند. اما در بحث آسیب‌های اجتماعی مثل کاهش اعتیاد یا مقابله با تکدی‌گری خیّران ورود چندانی نداشته‌اند.

 

رییس شورای شهر تهران در ادامه گفت: مباحثی مثل ساماندهی معتادان متجاهر و کارتن‌خوابان معمولا در ذهن خیّران مطرح نبوده است. به همین دلیل باید مردم را نسبت به اهمیت کار خیر در این زمینه‌ها آگاه ساخت. اگر واقفان به مساله آسیب‌های اجتماعی حساس شوند می‌توانند با وقف کمک شایان توجهی به حلّ  این طور مسائل کنند. سازمان اوقاف همانطور که از گذشته موقوفات را مدیریت می‌کرده است امروز هم می‌تواند با چنین تغییر جهتی در حل مشکلات و معضلات جامعه بسیار تاثیرگذار باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: برای جهت‌دهی به خیرات و موقوفات، ابتدا سازمان اوقاف و شهرداری تهران می‌بایست طی جلسات مشترکی آن دسته از آسیب‌ها را که وقف می‌تواند در کاهش آنها منشاء اثر باشد، مشخص کنند. آنگاه شهرداری می‌تواند با توجه به ظرفیت اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی که داراست، نسبت به آگاه‌سازی و ترغیب مردم به وقف در این حوزه‌ها اقدام کند.

 

هاشمی در پاسخ به این پرسش که آیا کمک وقف تنها در زمینه تامین فضای کالبدی می‌تواند باشد یا فراتر از آن است، بیان کرد: در گذشته افراد وقف را به شکل‌های دیگری هم انجام می‌دادند. به عنوان مثال یک ملک تجاری را وقف می‌کردند و تصمیم می‌گرفتند هر سال از عواید آن هزینه اطعام تاسوعا و عاشورا تامین شود یا وقفی انجام می‌دادند که از عواید آن هر سال یک مدرسه ساخته شود. هنوز هم مردم چنین وقف‌هایی انجام می‌دهند.

 

رییس شورای شهر تهران افزود: اما هیچ‌گاه واقفان درراستای مقابله و ساماندهی به آسیب‌های اجتماعی مثل اعتیاد،کودکان کار، تکدی‌گری، کارتن‌خوابی، زباله‌گردی و ... نه به‌لحاظ کالبدی و نه غیرکالبدی کاری انجام نداده‌اند و این مسئولیت معمولا به عهده دولت‌ها بوده است.

 

وی با تاکید بر آمادگی شهرداری برای همکاری مشترک با سازمان اوقاف گفت: امروز پس از آلودگی هوا و ترافیک، مساله آسیب‌های اجتماعی مهم‌ترین دغدغه مردم است و شهرداری تهران در تلاش است تا آن را مدیریت کند.

 

هاشمی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد وقف به کمک مدیریت شهری بیاید، به عقیده من مساله اعتیاد به عنوان نخستین اولویت و کودکان کار و زباله‌گردی به عنوان دومین اولویت می‌توانند مورد توجه واقفان قرار گیرند. مسائلی مثل تکدی‌گری هم در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند.

کد خبر 974540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha