۴۵۰ نیروی فرهنگی در خراسان شمالی بازنشسته شدند

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: امسال ۴۵۰ نیروی فرهنگی در خراسان شمالی بازنشسته شدند.

«قنبرعلی خوش آینه» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان با اشاره به بازنشسته شدن ۴۵۰ نیروی فرهنگی استان در سال جاری، به اقدامات استان در سال های اخیر برای جذب نیروی انسانی اشاره و اظهارکرد: امسال ۳۴ نفر از طریق ماده ۲۸ و تربیت معلم و ۶۰ نفر نیز از نیروهای حق التدریس جذب آموزش و پرورش شده اند.

 

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش خراسان شمالی بیان کرد: این استان اکنون ۱۳ هزار و ۸۰۰ نفر نیروی فرهنگی دارد که ۴۰ درصد آنان تا سال ۱۴۰۲ بازنشسته خواهند شد.

 

خوش آینه عنوان کرد: بر این اساس با بازنشستگی چهار هزار و ۳۰۰ نفر از نیروها، خلاء بزرگی در حوزه نیروی آموزشی ایجاد می شود که باید از هم اکنون برای جایگزینی آنان برنامه ریزی شود.

 

وی با بیان اینکه خراسان شمالی ۱.۴ درصد جمعیت فرهنگیان و دانش‌آموزان کشور را دارد، خاطر نشان کرد: سالانه ۲.۵ تا ۳ درصد نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش استان از طریق دانشگاه فرهنگیان و ماده ۲۸ جذب می شوند که رقم قابل اعتنایی است.


وی در عین حال مشکلات این استان در حوزه کمبود معلم را کمتر از کشور دانست و تصریح کرد: علیرغم کمبود معلم و نیاز شدید به جذب نیرو در دیگر استان ها، در این استان ما تنها ۲۵۰ معلم کم داریم که کمبود شدیدی نیست و امسال با نقل و انتقال نیروها و جذب نیروهای جدید این رقم را به ۱۷۰ نفر رسانده و با پیگیری برای دریافت مجوز به کارگیری نیروی حق التدریس، تلاش داریم تا آن را به زیر ۱۰۰ نفر برسانیم.

 

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش خراسان شمالی ادامه داد: با توجه به پراکنش بالای روستایی در این استان، برای داشتن کادر آموزشی کمبودها باید از طریق برقراری نوبت دوم، به کارگیری نیروهای حق التدریس و معلمان تمام وقت جبران شود که به مجلس پیشنهاد داده شده نیاز این دستگاه فعلا از طریق نیروی حق التدریس آزاد برطرف شود چون برای استخدام رسمی بودجه ای نداریم.

 

خوش آینه با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری در بحث نیروی انسانی چالش جدی نداریم، افزود: برای سال های آینده باید جدی تر وارد عمل شد تا کمبودها جبران شود چرا که بیشترین کمبود معلم در استان مربوط به مقطع ابتدایی است که در سال ۹۱ با اضافه کردن پایه ششم، سازوکاری برای تامین نیروی انسانی آن دیده نشد.

 

به گفته وی خراسان شمالی از نظر پراکندگی روستایی، رتبه سوم کشور را دارد به طوری که در این استان حدود ۲۵۰ کلاس در متوسطه اول، ۱۰۰ کلاس در متوسطه دوم و ۷۰ کلاس در دوره ابتدایی زیر نرم است، همچنین پنج باب مدرسه یک نفره و ۱۵۰ مدرسه زیر پنج نفره در استان دایر است که این مدارس سبب افزایش نیروبری در آموزش و پرورش شده است.

 

اکنون ۱۶۵ هزار دانش آموز در بیش از دوهزار باب آموزشگاه خراسان شمالی زیر نظر ۱۴ هزار معلم مشغول به تحصیل هستند.

کد خبر 974878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha