جامع «الرحمن» مسجدی هشت ضلعی در حلب

مسجد جامع «الرحمن» حلب با معماری زیبای منحصر به فرد خود به شکل هشت ضلعی طراحی شده است و یکی از زیباترین مساجد شهر حلب است.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: مسجد جامع «الرحمن» در خیابان «ملک فیصل» در شهر حلب واقع شده است و در کنار آن یک درمانگاه قرار دارد که برای ساکنان این محله اهمیت بسیاری دارد.

 

مسجد جامع الرحمن روزانه پذیرای صدها نمازگزار این محله است، زیرا در نزدیکی های این مکان مسجد دیگری وجود ندارد.

 

مناسبت های دینی همچون مراسم عید فطر و عید قربان در این مسجد برگزار می شود.

 

 

در اوایل سال 1967 میلادی تعدادی از ساکنان این محله و در رأس آن مرحوم حاج «محمد بادنجکی» برای ساخت این مسجد تلاش کردند.

 

در همین راستا، زمینی به مساحت 1907 متر مربع انتخاب کرده و کمیته اهل نیکی و احسان با تصمیم وزارت اوقاف این زمین را خریداری کرده و در سال 1976 سنگ بنای ساخت این مسجد گذاشته شد.

 

این طرح شامل ساخت مسجد و درمانگاه خیریه بود و این مسجد به شکل هشت ضلعی طراحی شده است و از دو طبقه تشکیل شده است و مساحت هر طبقه 650 متر مربع است و هر طبقه برای یک هزار و 200 نمازگزار ظرفیت دارد.

 

این مسجد دارای 25 ستون هشت ضلعی است که از مرمر ایتالیایی و سرامیک اسپانیایی است. گنبد مسجد جامع الرحمن 25 متر و قطر آن 27 متر مربع است.

 

 

این مسجد دارای چهار مناره مربع شکل است که به زمان اموی ها باز می گردد و برخی ساکنان آن می گویند که بر دیوارهای بیرونی آن آیاتی از سوره الرحمن نوشته شده است.

 

محراب این مسجد نیز از مرمر و سرامیک است و بر دیوارهای آن با خط کوفی در سه سطر آیه «کلما دخل علیها زکریا المحراب .. تا آخر آیه» نوشته شده است.

 

پیاده روی منتهی به این مسجد از سنگ مرمز زرد حلبی است و در ورودی این مسجد، هشت ستون وجود دارد که بر روی هر ستون لفظ جلاله «الله» به خط کوفی بر روی قطعه هایی از سرامیک سفید نوشته شده است.

 

 

در ساخت این مسجد هنرمندان بسیاری از جمله مرحوم مهندس «بشیر المهندس» کمک کردند و این مسجد را طراحی کردند.

 

طرح ساخت این مسجد 18 سال طول کشید و بر اساس گزارش ها، این مسجد، یکی از زیباترین مساجد حلب است.

 

کد خبر 976568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha