کیمیایی به نام واکسن «آنفلوانزا»

هر ساله با نزدیک شدن به فصل پاییز عده ای از افراد مانند سالمندان، بیماران دیابتی و... اقدام به تزریق واکسن آنفلوانزا می کردند اما امسال با وجود شیوع بیماری کرونا و افزایش دغدغه گروه پرخطر این واکسن کمیاب و کیمیا شده است.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی: هر ساله با نزدیک شدن به فصل پاییز عده ای از افراد مانند سالمندان، بیماران دیابتی و در کل گروه پرخطر اقدام به تزریق واکسن آنفلوانزا می کردند، اما امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا، ابهاماتی در خصوص تزریق این واکسن ایجاد شده که آیا واکسن موجب ایمنی در برابر کرونا می شود یا نه؟

 

برخی از افراد به تبع سال های گذشته به دنبال تزریق این واکسن هستند اما با وجود شیوع بیماری کرونا و وخامت اوضاع امسال تا این لحظه واکسن آنفلوانزا را نمی توان در سطح استان پیدا کرد و این موضوع برای افراد در معرض خطر مانند سالمندان، بیماران دیابتی و ... باعث نگرانی شده است.

 

در روز 31 شهریور ماه معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و داروی کشور در حاشیه نشست خبری راه اندازی سامانه الکترونیک بازرسی و نظارت سازمان غذا و دارو، از ورود واکسن آنفلوانزا برای گروه های پرخطر خبر داد و گفت: این واکسن طی امروز یا فردا تحویل معاونت های بهداشتی و سپس در اختیار افراد پرخطر قرار می گیرد.

 

دکتر «محمدرضا شانه ساز» درباره سهمیه هر داروخانه هم اظهار داشت: بر اساس اولویت هایی که معاونت بهداشت و درمان برای دریافت واکسن آنفلوانزا تعریف کرده است، زنان باردار، بیماران پیوندی، افراد پرخطر قلبی و عروقی و افراد بالای ۶۵ سال در درجه اول باید واکسن را دریافت کنند.

 

این در حالی است که از گوشه کنار شنیده می شود نمایندگان مجلس و ... قبل از افراد پر خطر مورد توجه وزارت بهداشت قرار گرفتند و با گذشت 3 روز از زمان اعلام معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو کشور نه تنها در داروخانه ها واکسن آنفلوانزا وجود ندارد بلکه افراد پر خطر نیز برای تهیه واکسن بلاتکلیف هستند.

 

قرار بود واکسن آنفلوانزا از ابتدای مهر در داروخانه ها برای افراد سالمند بالای ۶۵ سال توزیع شود تا آنها با ارائه کارت ملی و ثبت کد ملی خود واکسن را دریافت کنند و در فاز بعد واکسن آنفلوانزا در داروخانه ها توزیع شود تا سایر افراد برای تهیه واکسن به داروخانه ها مراجعه و واکسن را با ارائه کارت و کد ملی دریافت کنند این در حالی است که اولین محموله واکسن به مجلسی ها رسید.

 

در ادامه گزارش به سراغ گروه های هدف برای دریافت واکسن رفتیم، یکی از شهروندان با بیان این که هر ساله از نیمه های شهریور برای مادرم واکسن آنفلوانزا را به راحتی از داروخانه تهیه می کردم، می گوید: امسال حدود 20 روز است بارها به داروخانه مراجعه کردم اما تاکنون جواب درستی نگرفتم.

 

«فضلی» گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و آنفلوانزا در این فصل، از مسئولان می خواهد نسبت به تامین این واکسن برای مردم به ویژه سالمندان اقدام کنند که دغدغه مردم با وجود بیماری کرونا کمتر شود.

 

شهروند دیگری که به بیماری دیابت مبتلا است، می افزاید:حدود پنج سال است تحت درمان کلینیک دیابت و پزشک فوق تخصص هستم. هر ساله در اوایل شهریور ماه واکسن آنفلوانزا در کلینیک به بیماران تزریق می شد سال گذشته ما را به داروخانه ارجاع دادند و واکسن را با قیمت 45 هزار تومان تهیه کردم.

 

«نظامی» با بیان این که بیماران دیابتی با توجه به شیوع بیماری کرونا درگروه پر خطر قرار دارند، یادآور می شود: امسال با وجود پیگیری های فراوان هنوز موفق به دریافت واکسن نشده ام و این امر باعث نگرانی خودم و خانواده شده است.

 

 شهروند دیگری می گوید: از ابتدای شهریور ماه بارها برای دریافت واکسن به داروخانه های مختلف مراجعه کردم اما فقط با پاسخ هنوز واکسن توزیع نشده است مواجه شدم.

 

به گفته وی پس از مراجعه به کلنیک دیابت اعلام شده برای بیماران، پیامکی مبنی بر زمان و مکان دریافت واکسن ارسال می شود که متاسفانه این امر هم تاکنون محقق نشده است.

 

«حسنی» تاکید می کند: در یکی از این روزها که منتظر پاسخ متصدی داروخانه بودم یکی از افراد حاضر در داروخانه مرا به گوشه ای کشاند و گفت: چقدر حاضری برای دربافت واکسن هزینه کنی این فرد حاضر بود واکسن آنفلوانزا را به قیمت 150 هزار تومان برای من بیاورد از آن جا که اطمینانی به دارو این فرد نداشتم از پذیرش واکسن خودداری کردم.

 

وی ضمن گلایه از عدم رسیدگی مسئولان و وجود بازار سیاه در خصوص تامین واکسن، خواستار رسیدگی و نظارت مسئولان مربوطه در این زمینه و رفع دغدغه مردم شد.

 

صحبت این شهروند در حالی بیان شد که معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو کشور چندی پیش اعلام کرده بود واکسن آنفلوانزا با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین شده و در حال حاضر نرخ واکسن در کشور ما بسیار پایین تر از کشورهای اطراف است و نظارت ها برای خروج واکسن از کشور افزایش یافته است.

 

در ادامه مدیر بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با بیان اینکه بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا اوایل تا اواسط مهر ماه است، می گوید: چنانچه این واکسن زودتر از موعد تزریق شود ایمنی ایجاد شده در اواخر فصل اپیدمی از بین می رود و اگر دیرتر تزریق شود ممکن است فرد قبل از ایمنی مبتلا شود.

 

اولویت بندی تزریق واکسن

دکتر «مجید شایسته» گروه های هدف برای تزریق این واکسن را در اولویت اول پرسنل (بهداشتی، درمانی، اداری، انتظامات) شاغل در بیمارستان ها، سازمان ها، ادارات دولتی، دانشجویان گروه های پزشکی، پرسنل اورژانس، پرسنل سازمان دامپزشکی و حفاظت محیط زیست، مادران باردار، پرسنل و سالمندان ساکن در مراکز نگهداری سالمندان، معلولین جسمی حرکتی، عصبی عضلانی، ذهنی، بیماران روانی مزمن، کودکان بی سرپرست و زنان آسیب دیده اجتماعی و در اولویت دوم افراد دارای بیماری های مزمن و زمینه ای، افراد در گروه های سنی 6 ماه تا 18 سال که تحت درمان طولانی مدت آسپرین بودند و افراد مبتلا به چاقی مفرط اعلام کرد.

 

وی در خصوص این که آیا تزریق واکسن آنفلوانزا برای پیشگیری از بیماری کرونا هم تاثیر دارد، تاکید می کند: واکسن آنفلوآنزا و کرونا دو مقوله جدا بوده و ارتباطی با هم ندارند.

 

وی گفت: تعدادی از واکسن‌ها تحویل معاونت بهداشتی شده است تا بر اساس اولویت بندی‌های این معاونت، توزیع شود.

 

۵۷۰۰ دوز واکسن در مرحله اول

در ادامه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با بیان روز یک شنبه (6 مهر ماه) در مرحله اول پنج هزار و ۷۰۰ دوز واکسن وارد استان شده است، می گوید: این واکسن ها تحویل حوزه بهداشتی دانشگاه شده تا برای گروه های پر خطر و جامعه هدف تزریق شود.

 

داروخانه ها واکسن ندارند

دکتر «غلامرضا آهنی» سهمیه پیش بینی شده برای استان خراسان جنوبی را ۱۵ هزار عدد واکسن آنفلوانزا اعلام کرد و تاکید می کند: مردم به هیچ وجه به داروخانه و مراکز بهداشتی برای دریافت واکسن مراجعه نکنند چرا که محموله نخست واکسن در داروخانه ها توزیع نشده و با گروه های هدف برای تزریق تماس گرفته می شود.

 

وی در خصوص بازار سیاه واکسن آنفلوانزا هم می گوید: این واکسن در هیچ داروخانه ای توزیع نشده که به قیمت های متفاوت به فروش برسد و چنانچه تخلفی از سوی افراد سودجو مشاهده شود صد در صد با متخلفان برخورد می شود چرا که چیزی با نام واکسن آزاد وجود ندارد.

 

 

 

 

کد خبر 976771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha