تدوین طرح گرایش‌های جدید برای سطح ۴ مهدویت/ از آینده‌پژوهی تا تمدن‌سازی

حجت‌الاسلام یاوری از بررسی طرح راه‌اندازی گرایش‌های جدید در سطح چهار مرکز تخصصی مهدویت خبر داد و گفت: آینده پژوهی، تمدن‌سازی، تاریخ و مطالعات تطبیقی ازجمله این گرایش‌ها است که طرح آنها برای تایید به شورای گسترش حوزه‌های علمیه ارجاع داده می‌شود.

حجت الاسلام «محمدمهدی یاوری» در گفتگو با خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان درباره گرایش های جدیدی که طرح آنها در مرکز تخصصی مهدویت در حال بررسی است، اظهار کرد: با توجه به تجربه چند ساله پذیرش دانش‌پژوه در سه گرایش کلام، قرآن و حدیث و سیاسی و اجتماعی در سطح چهار، هیئت علمی مرکز تخصصی مهدویت تصمیم گرفت تا با نیازسنجی از جامعه، گرایش هایی جدیدی را در این سطح راه اندازی کند.

 

مسئول دبیرخانه هیئت علمی مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: آینده پژوهی به دلیل نقش مهم و پررنگ در مدیریت جامعه و ساخت جهان ازجمله این گرایش های پیشنهادی است که تدوین طرح آن در مرحله نهایی قرار دارد و برای تصویب به شورای گسترش حوزه های علمیه ارجاع داده می شود تا در صورت تصویب و ابلاغ، در مرکز اجرا شود.

 

وی درباره دیگر گرایش هایی که پذیرش دانش پژوه سطح چهار در آن اهمیت دارد، تصریح کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به ساخت تمدن نوین اسلامی و تحکیم ارکان آن به ویژه در بیانیه گام دوم انقلاب، طرح گرایش تمدنی یا تمدن سازی یا تمدن اسلامی نیز در هیئت علمی مرکز آماده شده و در دست بررسی قرار دارد و در صورت تدوین نهایی برای تایید و تصویب به شورای گسترش حوزه های علمیه ارائه می شود.

 

حجت الاسلام یاوری ابراز کرد: دو گرایش تاریخ و مطالعات تطبیقی هم برای سطح چهار مطرح شده اما هنوز به تصویب نهایی نرسیده است. تصویب و پذیرش دانش پژوه در این گرایش ها به شرایط بستگی دارد برای مثال شیوع کرونا کار را به تعویق انداخت اما در تلاشیم طی یکی دو ماه آینده حداقل یکی دو طرح را نهایی کنیم.

 

مسئول دبیرخانه هیئت علمی مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: علاوه بر این، با پیگیری های صورت گرفته با شورای گسترش و مدارج علمی حوزه های علمیه، کمیته مهدویت مدارج علمی در مرکز تخصصی مهدویت به تصویب رسید و اعضای آن مشخص شدند. از این بعد موضوعات مهدوی دانش پژوهان در سطوح سه و چهار در این کمیته بررسی و طرح ها، موضوعات و پایان نامه ها و رساله ها برای اجرا تصویب می شود.

 

وی همچنین از راه اندازی کرسی تدریس خارج مهدویت استاد نجم الدین طبسی در حوزه علمیه قم خبر داد و خاطرنشان کرد: مرکز تخصصی مهدویت سال ها است که درس خارج مهدویت را ارائه می کند اما با پیگیری های صورت گرفته، این درس به عنوان خارج غیر فقه و اصول رسما جزء دروس خارج حوزه علمیه قم مجوز گرفت.

کد خبر 977169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha