افزایش تقاضای کود «اوره» از ترس گرانی/کمبود کود شیمیایی در خراسان جنوبی  وجود ندارد

سعیدی با تاکید بر اینکه کمبود کود شیمیایی در خراسان جنوبی وجود ندارد، گفت: کشاورزان از ترس گرانی بیشتر از نیازشان تقاضای خرید کود اوره دارند اما در بحث کودهای وارداتی به امید کاهش قیمت آن فعلا اقدام به خرید نمی کنند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ خريدهای برخواسته از نيازهای غير واقعی و متاثر از جو روانی ترس و نگرانی و احساس عدم امنيت نسبت به آينده طی سال هاي اخير به يک آسيب جدی در بدنه اقتصادی كشور تبديل شده است؛ آسيبی كه دامنگير كالاهای اساسی و حتی در مواردی کالاهای غیراساسی شده است.

 


البته سودجويان و دلالانی هم هستند كه از اين هيچان كاذب خرید سوءاستفاده كرده و هر چقدر كه بخواهند می‌توانند قيمت ها را افزايش دهند. به گفته مسئولان بخش کشاورزی این روزها این آسیب سر از بازار کودهای شیمیایی درآورده و موجب شده تقاضا برای خرید کود اوره که در حالت عادی بسیار کمتر بوده افزایش یابد.

 

در بخش کشاورزی طیف وسیعی از کودهای کشاورزی استفاده می شود که کودهای ازته سوپر فسفات تریپل، دی آمونیوم فسفات، کلرول پتاسیم، سولفات پتاسیم از آن جمله است کشور در کودهای ازته خودکفا است اما در تامین کودهای فسفاته و پتاسه وابسته به واردات است.

 

اكنون شركت خدماتی و حمایتی كشاورزی  و در نقاط مختلف استان كار تامین، توزیع و نظارت كود شیمیایی یارانه ای را به عهده دارند. ۸۲ درصد کود استان توسط شرکت خدمات حمایتی و ۱۸درصد مابقی توسط سازمان تعاون روستایی توزیع می‌شود.

 

«محمد مهدی سعیدی» سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی پیش از ظهر امروز (۹ مهر) در نشست خبری در مورد بررسی آخرین وضعیت کود در استان در مورد قیمت گذاری انواع کود، اظهارکرد: در حال حاضر کمبود کود در استان وجود ندارد و در انبارهای استان به اندازه کافی از این کودها موجود است ضمن اینکه تاکنون گزارشی کمبود کود از شهرستان‌ها به ما اعلام نشده است که اگر کمبودی  باشد و به ما اعلام شود طی چند روز تامین و توزیع انجام خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه  ۷۵ درصد کود اوره مورد نیاز کشاورزان تولید داخلی است، افزود: کودهای دیگر از جمله فسفات و پتاس ۱۰ درصد تولید داخلی و ۱۵ درصد وارداتی است.

 

سعیدی به قیمت انواع کود اشاره کرد و گفت: در حال حاضر قیمت کود سوپر فسفات تریپل کیسه‌ای 423 هزار تومان، کود دی‌آمونیوم فسفات کیسه‌ای 496.500 تومان، کود کلرور پتاسیم کیسه ای 500 هزار تومان، کود سولفات پتاسیم کیسه‌ای 544 هزار و 250 تومان، کود فسفات ساده بدون تغییر 35 هزار و 750 تومان و کود اوره نیز 54 هزار و 562 تومان است.

 

سرپرست شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با تاکید بر اینکه کود اوره تولید داخل کشور بوده و قیمت آن افزایش نیافته است، تصریح کرد: اما کود فسفاته و پتاسه با تصمیم دولت مشمول طرح افزایش قیمت شده و ارز نیمایی عامل اصلی افزایش قیمت کودهای وارداتی است.

 

خبری از کاهش قیمت کود فسفات و پتاس نیست!

وی با اشاره به اینکه در بحث کود فسفات و پتاس در استان کمبودی نیست بلکه با عدم تقاضای خرید کود توسط کشاورزان مواجه هستیم، گفت: کشاورزان از ترس گرانی کود اوره بیشتر از نیازشان تقاضای خرید دارند اما در بحث کود پتاس و فسفات به امید پیگیری های نمایندگان مجلس برای کاهش قیمت آن فعلا اقدام به خرید نمی کنند.

 

سعیدی با بیان اینکه اما تاجایی که من اطلاع دارم خبری از ارزانی و کاهش قیمت کود فسفات و پتاس نیست، افزود: کودهای فسفات و پتاس به صورت ترکیبی در سطح استان توزیع می‌شود.

 

وی تاکید کرد: ما هیچ وقت از افزایش قیمت نهاده‌ای خوشحال نخواهیم شد اما تاکنون پیگیری‌های انجام شده در خصوص کاهش قیمت کود نتیجه نداده و قیمت فعلی بر اساس ارز نیمایی تعیین شده است.

 

 

سرپرست شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی خاطر نشان کرد: طبق هماهنگی با صندوق حمایت از بخش کشاورزی مقرر شده کارگزاری‌هایی که برای تهیه مبلغ خرید کود مشکل مالی دارند به بانک معرفی و تسهیلات 6 ماهه با نرخ کارمزد 10 درصد به آنها پرداخت شود.

 

سهمیه ۱۸هزار تنی کود برای اراضی کشاورزی خراسان جنوبی

سعیدی با بیان اینکه کشاورزان بابت تامین و توزیع کودشیمیایی برای کشت پاییزه به هیچ وجه نگران نباشند، گفت: در سال زراعی جاری سهميه اختصاصی کودشیمیایی یارانه‌دار استان ۱۸ هزار و ۷۱۵ تن است که تاکنون هفت هزار و ۷۴۵ تن از این سهمیه توزیع شده است.

 

وی عاملین توزیع کود در استان را ۴۰ نفر اعلام کرد و ادامه داد: انواع کودهای شیمیایی بین کشاورزانی توزیع می‌شود که در سامانه پهنه‌بندی کشاورزی ثبت نام کرده‌اند و مشخصات کشت و زراعت آنها موجود است.

 

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی تاکید کرد: آن دسته از کشاورزانی که به کود شیمیایی نیاز دارند باید برای دریافت کود به مدیریت شعب جهاد کشاورزی شهرستان‌ها مراجعه و نسبت به ثبت‌نام در سامانه پهنه‌بندی و دریافت کود مورد نیاز اقدام کنند.

 

کد خبر 978041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha