بارقه های امیدی که چراغ خانه ورزش در روستاها ایجاد کرد

طرح راه اندازی خانه های ورزش در روستاها بارقه های امید را در دل نوجوانان و جوانان روستایی ایجاد کرد تا با چشم انداز بهتری به ورزش بیندیشند.

 خبرگزاری شبستان _ فاروج؛‌ «علی» از علاقه مندان رشته ووشو در روستای مایوان بود اما هربار که به هزینه های رفت و آمد، لباس و وسایل ورزشی و دست های پینه بسته پدر می اندیشید، سرش را تکان می داد تا این فکر زودتر راهش را گم کند و او را درگیر خود نکند و هر سال به خود نوید سال آینده را برای شروع  ورزش می داد. اما این روزها تصویر ذهنی علی تغییر کرده و حالا او هر روز بعد از درس و کار کشاورزی و کمک به خانواده، شب را انتظار می کشد تا پا روی تاتامی بگذارد آنهم نه در فضای سالن های ورزشی شهر، که در حوالی خانه اش، کمی آن طرف تر در سالنی که سال ها بی استفاده مانده بود.

 

هرچند خانه های ورزش به روستاهای بدون سالن ورزشی اختصاص می یابد اما با توجه به نبود تجهیزات در سالن قدیمی پرجمعیت ترین روستای شهرستان فاروج، این بار قرعه به نام این روستا خورده است تا جوانان و نوجوانان علاقه مند آن، بدون دغدغه رفت و آمد و هزینه های آن، در سالن ورزشی تمرین ووشو کنند.

 

یکی از همین جوانان به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: از ساخت سالن ورزشی روستای مایوان به گمانم بیش از یک دهه می گذرد و این سالن فرسوده و قدیمی شده است.

 

مهدی دل افروز افزود: سالن خالی از هرگونه تجهیزات، کم کم  تبدیل به اقامتگاه پرندگان شده بود که تجهیزاتی در قالب خانه روزش به این روستا تعلق گرفت.

 

وی با اشاره به اینکه چند نفر از جوانان روستا پیش از این با حضور در سالن های ورزشی فاروج تا مرحله مربیگری پیش رفته و موفق به گرفتن مدرک آن شده اند، گفت: با تجهیز سالن به تاتامی و تامین بخشی از تجهیزات، حالا شب های سوت و کور روستا برای جوانان پرهیاهو شده است.

 

حسن معنوی هم گفت: در حال حاضر 10 تا 15 نوجوان و جوان در روستا در رشته ووشو فعال شده اند و حالا که تجهیزات هم اختصاص یافته بی شک بر تعداد علاقه مندان اضافه می شود.

 

حالا دیگر شب های بلند پاییز و زمستان در  روستاهای جعفرآباد سفلی و حصار اندف هم به چشم برهم زدنی در میان هیاهوی نوجوان و جوانان به چشم برهم زدنی می گذرد. در فضای خانه ورزش این روستاها هم گروهی مشغول بازی دارت، عرق بعضی ها  هم پای میز فوتبال دستی  در می آید.

 

شور و نشاطی در همین اندک فضا برپاست و همه در تلاش تا نوبت به آنها برسد و کری خواندن نوجوانان هم بر هیجان این بازی ها افزوده، گروهی هم که صبرشان بیشتر است در محوطه باز خانه ورزش، روی آورده اند به بازی های محلی روستا، از تسمه تسمه تا هفت سنگ و قره گردم و...

 

خانه ورزش روستاهای خرق، یام، استاد، ریزه، نجف آباد کوان ترکیه، گزکوه  و کواکی قدمت بیشتری نسبت به بقیه دارد و امید ورزشکاران آن به روز رسانی تجهیزات و افزایش آن است.

 

توسعه ورزش در روستاها یک ضرورت به شمار می رود

یک کارشناس ورزشی در خصوص ضرورت وجود خانه های ورزش در روستاها گفت: امروزه توسعه ورزش در مناطق روستایی یک ضرورت به شمار می‌رود و تجهیز خانه‌های ورزش می‌تواند ما را در رسیدن به این مهم و نیز تشویق و ترغیب روستاییان به امر ورزش، یاری دهد.

 

محمود شهیدی افزود: تجهیز و راه اندازی خانه های ورزش روستایی که از سال 94 در کشور آغاز شده، بدون تردید یکی از اقدام های ماندگار است که زمینه های لازم را برای بازی کودکان، رشد و پیشرفت نوجوانان و جوانان زیر سقف امید تا رسیدن به عرصه های قهرمانی مهیا ساخته است.

 

وی گفت: خانه‌هایی که گرچه مدرن و وسعت آن در سطح سالن‌های شهری نیست اما سرپناه امن برای رشد و اعتلای استعدادهایی است که در روستاها پنهان مانده اند.

 

وی افزود: از سوی دیگر با راه اندازی این خانه‌ها، زمینه لازم برای احیا و ترویج بازی‌های بومی محلی نیز فراهم شده و اکنون شاهد رونق بازی‌های اصیل ایرانی در دل روستاها به عنوان یکی از مزیت‌های مهم صنعت گردشگری ورزشی هستیم.

 

شهیدی با اشاره به اینکه خانه‌های ورزش روستایی در مکان‌های بدون استفاده شامل مدارس، حمام‌های قدیمی و متروکه، سوله‌ها و انبارهای واقع در روستاها راه اندازی می‌شود، بیان کرد: خانه‌های ورزش هزینه نگهداری ندارد و اداره آن بر عهده شورای ورزش روستا است.

 

وی گفت: میز پینگ پنگ، راکت و توپ، میز فوتبال دستی، صفحه شطرنج، دارت و تاتامی از جمله تجهیزات این خانه‌های ورزش روستایی است.

 

 

خانه‌های ورزش روستایی فرصت افزایش سرانه ورزشی را ایجاد می‌کند

 

سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان فاروج گفت: خانه‌های ورزش روستایی برای ورزش‌های قهرمانی ایجاد می‌شود و این فضاها فرصت افزایش سرانه ورزشی را ایجاد می‌کند.

 

«آتنا فراهی» افزود: توجه و توسعه ورزش در روستاها ضمن ایجاد عدالت در توزیع سرانه‌های ورزش سبب کشف و پرورش نیروهای جوان و استعدادهای نهفته ورزشی بسیاری در روستاهای  می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه در شهرستان، 11 خانه ورزش راه اندازی شده، بیان کرد: از سال 94 که این طرح در کشور اجرایی شد تاکنون روستاهای خرق، یام، استاد، ریزه، نجف آباد، کوران ترکیه، گزکوه، از این ظرفیت برخوردار شدند و از ابتدای سال هم سه خانه در سطح روستاهای جعفرآباد سفلی، حصار اندف و مایوان تجهیز شد.

 

فراهی گفت: نیاز سنجی برای راه اندازی خانه های ورزشی سالانه انجام می شود و امسال روستای مایوان با توجه به ظرفیت راه اندازی رشته ووشو، با رویکرد قهرمان پروری معرفی و تجهیز به تاتامی، یک تخته دارت و یک میز فوتبال دستی شد.

 

وی با اشاره به اینکه حداقل فضا برای راه اندازی خانه ورزش 50 متر است، گفت: در تعامل با دهیاری ها، این فضاها شناسایی و با دریافت تحهیزات، برای فعالیت آماده سازی می شود.

 

سرانه فضای ورزشی فعلی شهرستان ۸۹ صدم درصد است که با تکمیل دو طرح روباز و پنج طرح سرپوشیده در دست ساخت، سرانه فضاهای ورزشی شهرستان ۱۴ درصد افزایش می‌یابد.

 

فضاهای ورزشی شهرستان هم اکنون ۶ فضای ورزشی روباز و ۱۲ مکان سرپوشیده در مجموع  به مساحت هشت هزار و ۹۲۲ مترمربع است.

 

 

کد خبر 978714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha