غذا با طعم کرونا

بسیاری از مردم بدون توجه به شیوع ویروس کرونا در مراکز پرجمعیت تردد می کنند و در رستوران ها و فست فود ها هم غذایی با طعم کرونا می خورند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، هنگامیکه وارد بازار بزرگ تهران بشوید با سیل جمعیتی عظیم از مردم مواجه می شوید که در رفت و آمد، خرید یا در حال غذا خوردن در رستوران، فست فود یا کنار خیابان هستند. این عادی ترین شکل بازار بزرگ تهران است و اگر اینگونه نباشد، دیگر نمی توان آن را بازار بزرگ نامید.  اما در شرایط کنونی با شیوع ویروس کرونا تا این میزان حضور جمعیت در این مرکز تجاری غیر عادی است. این درحالیست که بازار تهران جزو مراکز پرخطر برای ابتلا به این بیماری است.

باوجود اینکه بسیاری از مردم ماسک زده اند اما هیچ فاصله اجتماعی رعایت نمی شود و بساط غذا خوردن ها کنار خیابان های بازار هم همچنان پهن است. جالب است در بازار تهران تمام مغازه های نوشیدنی و اغذیه ای پر رونق است درحالیکه خیلی از پروتکل های بهداشتی رعایت نمی شود.

 

غذا خوردن با استرس ابتلا به کرونا

در همین ارتباط به سراغ یکی از کسایی که کنار خیابان مشغول ساندویچ خوردن هست می رویم و این پرسش را مطرح می کنیم آیا از ابتلا به کرونا نمی ترسید به این راحتی در این مرکز شلوغ غذا می خورید و این خانم با خنده پاسخ می دهد: چرا خیلی می ترسم و هر وقت بیرون می آیم دچار استرس می شوم اما گاهی مجبورم برای خرید به بازار بیایم و چون به طول می انجامد، غذا هم می خورم با این امید که مبتلا به کرونا نشوم.

 

یکی دیگر از کسبه ها که ماسک بر صورت زده است نیز می گوید: هر روز همین ازدحام وجود دارد با وجود اینکه تاکید می کنیم بدون ماسک وارد نشوید و فاصله اجتماعی را رعایت کنید اما گاهی می بینیم که تعداد مشتریان در مغازه زیاد می شود و اگر چیزی بگوییم بی احترام تلقی می کنند ما هم برای کسب روزی مجبوریم تحمل کنیم.

یکی دیگر از کسانی که در یک رستوران معروف بازار در حال خوردن غذا است هم می گوید: برای آمدن به بیرون خیلی رعایت می کنم و از الکل بسیار استفاده می کنم اما گاهی دلم می خواهد تنوع داشته باشم و از خانه ماندن خسته شده ام، درسته این رستوران شلوغ است اما به دلیل قدیمی بودن آن، ناخودآگاه اعتماد می کنم، البته وقتی به خانه می روم تا چند روز استرس ابتلا به کرونا دارم.

آقایی که بدون ماسک بر روی یک نیمکت نشسته و مشغول خوردن یک کاسه آش است نیز می گوید: بنده اوایل شیوع کرونا به این بیماری مبتلا شدم و دیگر نگران نیستم که کرونا بگیرم و چون کارم در بازار است، مجبورم غذا هم دراینجا بخورم.

این تنها به بازار و غذا خوری هایش باز نمی گردد وضعیت خیلی از مراکز و رستوران های خیابانی و معروف دیگر هم همین گونه است و جمعیت زیادی در این مراکز حضور می یابند. وسایل حمل و نقل عمومی هم از لحاظ تراکم جمعیتی دست کمی از بازار ندارد و هیچ فاصله اجتماعی حفظ نمی شود.

کوچکترین اشتباه بزرگترین مشکلات را به همراه خواهد داشت

در همین ارتباط هم «جعفر بای» بیان به خبرنگار شبستان می گوید: باید در این دوره جدید از زندگی اجتماعی تدابیر دقیق و درست با کمترین اشتباه صورت پذیرد که سرایت بیماری به حداقل ممکن برسد. چگونگی مدیریت، فعال سازی آحاد جامعه و هدایت مجدد عناصر اجتماعی باید با همراه آموزش های کامل و منطبق با پروتکل های بهداشتی و الزامات لازم الاجرای نوین باشد که منجر به کنترل و مدیریت بیماری شود.

 

این جامعه شناس بیان می کند: در بازگشت منطقی و اصولی شهروندان به کار و فعالیت های اجتماعی کوچکترین اشتباه بزرگترین مشکلات را به همراه خواهد داشت. کمترین خطا بیشترین عوارض را در پی دارد. زندگی جدید با شرایط کرونایی باید با پروتکل های تعریف شده هماهنگ باشد، نمی توانیم هیچ کاری را بر اساس تمایل شخصی خارج از پروتکل تدوین شده انجام دهیم چون رعایت آنها تضمین سلامت ماست. بدون شک با مشکلاتی مواجه خواهیم شد که باید هم اکنون برای آنها چاره اندیشی کنیم و با کنترل و نظارت دقیق شرایطی را فراهم کنیم تا سلامتی آنان تضمین شود.

 

او تصریح می کند: مبادا با سهل انگاری ناقل بیماری شوند. به هر حال طولانی شدن دوره قرنطینه مشکلات اقتصادی را برای برخی از مشاغل به همراه دارد که اصطلاحا از آن به عنوان کرونای اقتصادی یاد می کنیم. برای درمان مبتلا شدن به کرونای اقتصادی باید سیاست های حمایتی و ترمیمی همراه با کمک های مالی و مساعدت های اقتصادی دولت برای این قشر آسیب پذیر ادامه یابد تا بتوانیم عوارض ناشی از مشکلات اقتصادی را به حداقل برسانیم.

 

محدودیت جدید برای پایتخت نشینان

از همین رو، آمار مبتلایان و فوتی های ناشی از ویروس کرونا کاهش نیافته است و ثابت مانده است، همچنان آمار جان باختگان سه رقمی و آمار مبتلاین 4 رقمی است. همین مسایل موجب شد تا استانداری تهران به فکر رود و محدودیت پایتخت را بیشتر کند. 12 مهرماه دستورالعمل محدودیت‌های جدید مرتبط با کرونا به دستگاه های اجرایی ملی وعمومی غیردولتی و شهرداری ها ابلاغ شد و برخی از مراکز همچون مدارس، دانشگاه ها ، سینما و تئاتر، آموزشگاه های فنی و حرفه ای، مساجد و مصلی ها، باشگاه های ورزشی، کافه ها و قهوه خانه ها، استخرها و برخی دیگر از مراکز از 12 مهرماه تا 18 مهرماه تعطیل شدند.

حال باید دید این محدودیت یک هفته ای چه تاثیری می تواند بر کاهش آمار ابتلا به کرونا داشته باشد. اما آنچه مشخص است عادی شدن بیماری کرونا برای مردم است و حساسیت های روزهای اسفندماه 1398 و فرودین ماه 1399 دیگر وجود ندارد و مردم به راحتی به روزمرگی های خود با این امید که کرونا نمی گیرند، می رسند.

کد خبر 979311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha