روند اداری و بانکی احداث گلخانه ها در نهبندان تسهیل  شود

بیکی گفت: باید روند واگذاری زمین و مراحل بانکی برای احداث گلخانه ها در نهبندان توسط شرکت شهرک های کشاورزی کشور تسهیل و تسریع شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «مجید بیکی» امروز (۱۴ مهر) در جلسه بررسی مسائل و مشکلات گلخانه ای شهرستان نهبندان که با حضور منصوری مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی کشور برگزار شد، اظهار کرد: از سال ۹۷ روند احداث گلخانه های جدید در شهرستان آغاز و پنج واحد گلخانه در سال گذشته به بهره برداری رسید.

 

فرماندار نهبندان با بیان اینکه این واحدها از محل تسهیلات روستایی و عشایری با نرخ بسیار مناسبی در اختیار متقاضیان قرار گرفت، افزود: طی این مدت توانستیم تعدادی گلخانه را زیر کشت برده و به بهره‌برداری برسانیم.

 

بیکی تصریح کرد: مشکلاتی در روند بهره‌برداری گلخانه ها توسط متقاضیان در نهبندان وجود داشت که بخشی نیاز به آموزش، موضوعات ترویجی و نحوه کشت دارد که باید در این قسمت جهاد کشاورزی بطور جدی ورود کند.

 

وی با بیان اینکه برای احداث واحدهای گلخانه امروز تقاضاهای خوبی در شهرستان نهبندان وجود دارد، گفت: مجتع گلخانه ای شقایق این شهرستان دارای ۵۴ واحد است که تا امروز بیش از ۳۴ واحد آن بطور کامل روند واگذاری به افراد طی شده و پرونده سایر متقاضیان نیز در مراحل نهایی است.

 

فرماندار نهبندان با تاکید بر این موضوع که روند خلع ید و باز پس گیری قطعاتی که در گذشته واگذار شده اما متقاضی تاکنون اقدامی انجام نداده است، باید توسط شرکت شهرک های کشاورزی کشور تسریع شود، افزود: اگر قرار باشد در مجتمع ای که هزینه و زیرساخت آن فراهم شده، واحدی فعال نباشد، شاهد هدررفت هزینه ها خواهیم بود، لذا امیدواریم در موضوع خلع ید توسط شرکت شهرک های کشاورزی اتفاق خوبی بیفتد.

 

بیکی با بیان اینکه هماهنگی بین تصمیمات مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی برای حمایت از بخش کشاورزی باید متناسب وجود داشته باشد، گفت: خلاء های موجود در دستورالعمل ها و بخشنامه ها باید با هماهنگی رفع شود.

 

وی با اشاره به اینکه برای احداث یک گلخانه سهم آزادسازی تسهیلات بانک، با هزینه ها و مواد اولیه تناسبی ندارد، افزود: ۲۰ درصد سهم گلخانه باید آورده متقاضی و ۸۰ درصد تامین اعتبار سهم بانک باشد ولی بانک از این ۸۰ درصد تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد را ابتدا آزاد می کند، که باعث تاخیر در اجرای پروژه و افزایش هزینه ها می شود بنابراین بانک ها باید متناسب با آورده متقاضی، تسهیلات را تامین اعتبار کند تا عملیات احداث گلخانه تسریع شد.

 

فرماندار نهبندان ادامه داد: همزمان با تغییرات نرخ قیمتی در کشور، هزینه های سربار حمل و نقل در نهبندان به خاطر فواصل دور باربری ها، بیشتر شده و سبب مشکلاتی می شود.

 

بیکی با گلایه از اینکه در بانک کشاورزی شعبه نهبندان، کارشناس ارزیاب نداریم، تصریح کرد: شهرستانی که در بین شهرستان های استان به لحاظ سبقه و جمعیت در بین پنج شهرستان ابتدایی است کارشناس بانک کشاورزی ندارد و بررسی پرونده های متقاضیان گاها یک ماه یا بیشتر به تاخیر می افتد و هزینه های زیادی را تحمیل می کند.

 

وی به وجود بادهای ۱۲۰ روزه در نهبندان اشاره کرد و گفت: سازه های احداثی گلخانه های نهبندان باید مقاوم ساخته شود، همچنین  گرمای ۴۵ درجه در منطقه سبب افزایش هزینه ها شده لذا تکمیل زیر ساخت‌ها به ویژه تامین گازرسانی به مجتمع باید مدنظر باشد.

 

فرماندار نهبندان با اشاره به احداث ۷۰۰ هکتار گلخانه در استان خراسان جنوبی، بیان کرد: احداث این تعداد گلخانه نیازمند کار جهادی است ولی ترمز های متفاوتی در مسیر سرمایه گذار است، بنابراین باید فهم مشترکی در تصمیمات بین دستگاه های اجرایی، بانک و سرمایه گذار باشد تا قابلیت اجرایی داشته باشد.

 

وی در پایان با بیان اینکه در منطقه نهبندان شاهد کاهش بارندگی ها و تبخیر زیاد آب هستیم، گفت: کشت گلخانه ای به عنوان روش جایگزین کشت سنتی باید در دستور کار باشد چرا که برای احداث گلخانه ها استقبال خوبی هم در شهرستان وجود دارد.

 

 

 

کد خبر 979926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha