تلاش تمام قد بهزیستی فارس در هفته کودک برای کودکان کار

بهزیستی استان فارس در هفته کودک در کنار سایر برنامه های خود به این مناسبت، فرهنگ سازی در خصوص کودکان کار را مورد توجه ویژه قرار می دهد.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

روز جهانی کودک، فرصتی است تا بیش از پیش به کودکان و نیازهای آنان در جامعه توجه شود و در کشور ایران، یک هفته را به عنوان هفته ملی کودکان نامگذاری می کنند که سازمان بهزیستی به عنوان یکی از متولیان رسیدگی به حقوق کودکان برنامه های مختلفی را هر ساله برای این هفته در نظر می گیرد.

بهزیستی فارس در سال های قبل با برگزاری جشن، راه اندازی کاروان شادی و ... هفته کودک را جشن می گرفت اما امسال به دلیل ایام ماه صفر و اربعین حسینی و همچنین بحران کرونا، برنامه ها اغلب در فضای مجازی برگزار می شود که از 12 مهر آغاز شده است:

«سید محمد صادق کشفی نژاد»، ضمن گرامیداشت هفته کودک در استان فارس می گوید: دوره کودکی تعیین کننده راه بزرگسالی بشر است و از اهمیت ویژه برخورار است.

مدیر کل بهزیستی فارس می افزاید: اداره کل بهزیستی فارس در حوزه سلامت روانی و اجتماعی کوکان حساسیت ویژه دارد و در این مسیر تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا اقدامات لازم را به انجام برساند و مشارکت و توجه سایر دستگاه های متولی را نیز جلب کند.

وی اضافه می کند: همچنین در مورد کودکان کار تمام تلاش خود را کرده ایم تا تعریف دقیقی از این حوزه به گوش صاحبان تصمیم برسانیم و باید توجه داشته باشیم که در این میان زمانی که به کودک سر چهارراه کودک کار گفته می شود سایر کودکانی که دور از چشم ما کار می کنند را فراموش می کنیم.

کشفی نژاد تاکید می کند: برای سازمان بهزیستی، کودک کار ایرانی و اتباع بیگانه تفاوتی ندارد چون ذات کودک و منزه بودن او را به خود و شرکای اجتماعی خودمان یادآوری می کنیم.

وی تاکید می کند: در مورد کودکان کار، هدف اداره کل بهزیستی فارس، ارائه آموزش و فرهنگ سازی لازم برای عدم حمایت ناسالم از این کودکان است تا مردم با پرداخت وجه های کریمانه و از سر دلسوزی موجب تغییر مسیر تربیت کودکان نشوند.

کشفی نژاد ادامه می دهد: مجاب کردن و توانمند کردن خانواده های این کودکان نیز روش موثر دیگری است که دنبال می شود و نباید با انجام حمایت های ناسالم مردم و دلسوزی بر سر چهارراه ها نتیجه این تلاش ها هدر داده شود زیرا کسب درآمد برای انجام ندادن کار خاصی سیر این روند را دچار مشکل می کند.

وی اضافه می کند: به طور متوسط، کودک کار در سر چهارراه در مدت چهار ساعت، 300 تا 500 هزار تومان کسب درآمد می کند که موجب می شود کودک مسیر صحیح فعالیت و کار را از دست بدهد.

مدیر کل بهزیستی استان اعلام می کند: گر چه به دلیل شیوع کرونا، جمع آوری کودکان کار متوقف شده است اما آموزش، توزیع ماسک، دستکش، مواد شوینده و ضد عفونی کننده و بسته های معیشتی میان خانواده های این کودکان با همکاری شرکای اجتماعی مانند شهرداری شیراز انجام می شود که گامی برای حضور کمتر کودکان کار در خیابان ها به شمار می رود.

وی تاکید می کند: زمانی که مردم ما یاد بگیرند که سر چهارراه به کودک کار پولی ندهند، فعالیت باندهایی که این کودکان را به کار می گرند نیز خنثی خواهد شد.

آینده را باید ساخت

شعار امسال هفته کودک، «آینده را باید ساخت» در نظر گرفته شده است که در این حوزه نیز توجه به کودکان کار از سوی اداره کل بهزیستی فارس مورد تاکید قرار دارد:

«معصومه فروتن» با اشاره به آمار اخیر کودکان کار در استان فارس می گوید: شمار کودکان کار از سال 97 تا 6 ماهه نخست امسال کاهش یافته است و اداره کل بهزیستی فارس به این کودکان در حوزه آسیب های اجتماعی از طریق سه مرکز در شیراز و یک مرکز در مرودشت خدمات رسانی می کند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی فارس ادامه می دهد: در این مراکز آموزش های حمایتی که در توانمندسازی و آموزش کودک و خانواده نقش موثری دارد در اولویت قرار داده شده است.

وی تصریح می کند: در حوزه اجتماعی تنها یک دستگاه نمی تواند متولی باشد و به همکاری چندین دستگاه برای کنترل و کاهش آسیب ها نیاز داریم.

فروتن اعلام می کند: در حال حاضر برای سامان دهی کودکان کار با سه خیریه همکاری داریم که پس از جمع آوری این کودکان 20 روز در مرحله اول و 20 روز در مرحله دوم فعالیت های مددکاری بر روی آنها انجام می شود و اگر موثر نبود به مراکز شبه خانواده فرستاده می شوند.

توزیع ماسک در هفته کودک

«فرزانه شجاعی»، نیز با اعلام برنامه های در نظر گرفته در هفته کودک در استان فارس می گوید: اداره کل بهزیستی فارس، هفت عنوان برنامه برای این هفته در نظر گرفته است که مسابقه نقاشی، کاردستی، قصه گویی و ... در فضای مجازی از جمله آنهاست.

رئیس کانون توسعه و همیاری مهدهای کودک استان فارس ادامه می دهد: اجرای طرح «خیران کوچک»، اهدای جوایز و توزیع ماسک ویژه کودکان در محله های کم برخوردار شیراز، از این برنامه هاست و تا امروز 500 ماسک توزیع شده است.

وی در خصوص مراکز معتبر برای ارائه خدمات به کودکان می گوید: والدین باید کودکان خود را به مراکزی بسپارند که تحت نظارت و تایید بهزیستی قرار دارند و این نظارت بر تابلوی مراکز درج شده باشد.

شجاعی در خصوص تولید محتواهای آموزشی در مهدهای کودک بیان می کند: از سال 92 مقرر شده بود که این محتواها توسط آموزش و پرورش ارائه شود که عملا کاری نشده است.

پازلی برای مشارکت خیران

«پریسا زارعی» با اشاره به اقدامات بهزیستی فارس در بحران کرونا برای حمایت از کودکان می گوید: در این ایام برای حمایت از گروه های هدف بهزیستی، توزیع بسته معیشتی برای بیش از 60 هزار خانوار در ماه مبارک رمضان در قالب پویش «همدلی و مواسات» و بسته معیشتی برای 40 هزار خانوار در پویش «ایران همدل» از عید غدیر تا کنون در استان به انجام رسیده است.

معاون هماهنگی موسسات غیر دولتی، مشارکت های مردمی، اشتغال و مسکن بهزیستی فارس می افزاید: با شروع فصل مدارس برای حمایت از ایتام و معلولان، طرحی در قالب پازل نقشه ایران در نظر گرفته شده است که هر قطعه از پازل به مبلغ 200 هزار تومان برای هر خیر قابل خرید است و سهم فارس از این پازل کشوری نیز 10 هزار قطعه است.

وی اضافه می کند: افراد خیر می توانند با پرداخت در پوز مستقر در محل بهزیستی فارس در این طرح شرکت کنند و یا همچنین از طریق شماره حساب 6367957076018956 مشارکت های مردمی بهزیستی فارس برای تهیه لوازم مورد نیاز تحصیل افراد تحت پوشش اقدام کند.

هفته کودک البته فرصتی است تا همه ما در هر جایگاهی که هستیم با در نظر گرفتن جایگاه کودکان برای برخورداری آنها از زندگی بهتر تلاش کنیم تا نسل آیده جامعه بتواند نسل بهتر و موثرتری باشند.

گزارش: مریم شمالیان

کد خبر 980413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha