نقش اثرگذار دهیاران در جلوگیری از شیوع کرونا/ظرفیت آب‌بندان ها  برای توسعه اقتصادی روستاها به‌کارگیری شود

رازجویان به نقش اثرگذار دهیاران در جلوگیری از شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: در مقوله اجتماعی روستاها همچنان همدلی، یکدلی و یکرنگی را حفظ کردند این در حالی است که مراودات در شهرها کمتر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری «مهدی رازجویان» بعدازظهر امروز (۱۵ مهر) در همایش بزرگداشت روز ملی و عشایر استان مازندران به 15 مهرماه روز روستا و عشایر اشاره کرد و گفت: برنامه‌های دولت تدبیر و امید در بخش توسعه و اشتغال روستایی کم‌نظیر و همه‌جانبه بوده است.

 

معاون عمرانی استاندار مازندران بابیان اینکه استان مازندران به لحاظ ظرفیت روستایی و عشایری نسبت به دیگر استان‌ها از ظرفیت خوبی برخوردار است، افزود: توسعه پایدار استان زمانی شکل می‌گیرد که ما به توسعه روستا توجه کنیم.

 

وی، صنعت کشاورزی و گردشگری را دو مقوله مهم در توسعه اقتصاد دانست و گفتمازندران در حوزه‌های مختلف کشاورزی اعم از برنج، مرکبات، گیاهان دارویی و گلخانه‌ای از رتبه یک و دو را برخورداراست که ناشی از گسترش علم و تخصص تولیدات کشاورزی در بین کشاورزان استان است.

 

رازجویان با تأکید بر اینکه مهاجرت معکوس به روستا و اسکان جوانان در روستا مستلزم ایجاد زیرساخت‌های لازم است،  و درعین‌حال توجه به آموزش و فرهنگ‌سازی نیز بر این مهم افزون می‌شود، ادامه داد: روستاهای ما صرفا محل ذخیره گاه مواد غذایی نیست بلکه حفظ سنت، آداب و ارزش‌ها در روستاها هم مهم  است.

 

وی با اشاره به گردشگری روستایی، آب‌بندان ها را ظرفیت مهم گردشگری و کشاورزی دانست و گفت: آب‌بندان ها لزوماً محل ذخیره‌گاه آب نیست بلکه می‌توان از آن برای پرورش آبزیان هم استفاده کرد که آن‌هم در توسعه و ارتقای اقتصاد روستاها تأثیرگذار است.

رازجویان به نقش اثرگذار دهیاران در جلوگیری از شیوع کرونا اشاره کرد و افزود: در مقوله اجتماعی روستاها همچنان همدلی، یکدلی و یکرنگی را حفظ کردند این در حالی است که مراودات در شهرها کمتر است.

 

معاون عمرانی استاندار مازندران به مبحث حاشیه‌نشینی اشاره کرد و افزود: حاشیه‌نشینان کسانی هستند كه در سکونتگاه‌های غیرمتعارف با ساكنین بافت اصلی و شهر زندگی می‌کنند، گروه‌های یادشده براثر نیروی دافعه‌ای چون عدم زیرساخت‌های مناسب و بیكاری از زادگاه خود به شهرها روی می‌آورند.

 

وی خاطرنشان د: دولت تدبیر و امید طی چند سال اخیر اقدامات اساسی در مناطق حاشیه‌نشین داشته و تمام تلاش خود را برای حل این موضوع و ساماندهی این مناطق به كار بسته است این اقدامات انگیزه مهاجرت روستانشینان و افراد ساكن در مناطق محروم را كاهش داده است.

 

 

کد خبر 980423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha