کرونا پای پیر غلامان حسینی را به فضای مجازی باز کرد

مداح ساروی به جهت شیوع کرونا و تعطیلی برنامه‌های دینی و فرهنگی که تجمع مردمی را همراه دارد، مصاحبه و دورهم نشینی های مجازی را با شعرا، مداحان و روضه‌خوانان ساری ترتیب داده و آن را به‌صورت لایو در صفحه اینستاگرامی بانام beytemashmooli قرار داده است.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ از یک ماه قبل از آغاز دهه اول محرم، یکی از مداحان معروف مرکز استان مازندران به دلیل تفاوتی که در برگزاری مراسم‌های عزاداری سال جاری به جهت شیوع ویروس کرونا وجود داشته، اقدام جالبی را انجام داد.

 

 این مداح ساروی، باهدف یادآوری مداحی‌هایی به سبک قدیم، مصاحبه و دورهم نشینی با شعرا، مداحان و روضه‌خوانان شهر ساری را ترتیب داده و آن را به‌صورت لایو در صفحه اینستاگرامی بانام beytemashmooli قرار داده است.

جالب است بدانید که این پیچ از تعداد زیادی فالور برخوردار است، این فالورها با توجه به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت زنده شاهد مداحی‌ها بوده و در خانه از عزاداری فیض می‌بردند، ما در خبرگزاری شبستان پس از باخبر شدن از اقدام زیبای این مداح از این پیج اینستاگرامی دیدن کرده و بر آن شدیم تا مصاحبه‌ای باهدف بیان جزییات کار ترتیب بدهیم.

 

در ابتدا از ادمین پیچ «هادی بخشی» که برادرزاده شهید «سعید بخشی» هستند، شماره تماس حاج «رضا مشمولی» شاعر و مداح ساروی را دریافت کرده و به انجام مصاحبه تفصیلی با این مداح اهل‌بیت(ع) پرداختیم، متن زیر حاصل گفتگو با این فعال مذهبی در مرکز مازندران است که ازنظر می‌گذرد؛

 

 

شبستان: خودتان را معرفی کرده و از جزییات برگزاری مراسم عزاداری مجازی برایمان بگویید؟

 

مشمولی: رضا مشمولی ساروی هستم ۵۷ سال دارم، پدر مرحومم احمد مشمولی متولد سال ۱۳۱۳ بود از دوران نوجوانی اذان می‌گفت و مداحی می‌کرد، پس از ازدواج با مادرم در سال ۱۳۳۶ در ایام جوانی اقدام به شعر گفتن کرد، ۱۶ جلد کتاب از او به‌جای مانده و سرانجام در سال ۱۳۷۸ دار فانی را وداع گفت، من ادامه‌دهنده راه پدرم هستم، پسرم نیز در این راه قدم برداشته است.

 

شبستان: هدفتان از برگزاری مراسم متفاوت عزاداری محرم امسال را بیان کنید؟

 

مشمولی:  اعتقاد کاری و عقیدتی من این است که نگاه ما به واقعه عاشورا باید کاربردی باشد، این موضوع که امام حسین (ع) در سال ۶۱ هجری چگونه شهید شد را همه می‌دانند" البته گاهی تحریف‌هایی هم شده" اینکه ما ایام محرم را فقط اشک بریزیم، نذری درست کنیم و بعدازآن هر کاری دلمان خواست انجام دهیم، درست نیست! با برگزاری این مراسم خواستم خیلی از چیزها به مردم یادآوری شود.

 

شبستان: هیئت‌های امروز چقدر با هیئت‌های قدیمی تفاوت دارد؟

 

مشمولی: آن‌طور که پدرم و دیگر اساتید شهر، برایم گفته‌اند، عزاداری ساروی‌ها خیلی زیبا بوده و اثرات کیفی داشت خبری از مداحی‌های خوش‌رنگ و لعابی که ریشه‌ای ندارد نبود، از مداحی‌هایی با ضرب و آهنگ عجیب‌وغریب، بعضاً به تقلید از خواننده‌های غربی نزد مردم جایگاهی نداشت.

 

شبستان: تفاوت مداحی‌های قدیم و جدید را بیان کنید؟

 

مشمولی: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، مداحی‌ها باید پیام عاشورا را برساند و مداح باید مواظب آنچه می‌خواند و می‌گوید باشد. به نظر می‌رسد این نوع از مداحی‌ها آن رسالت را ندارد، من بارها گفته‌ام، نباید صداوسیما و رسانه ملی هر که هر چه خوانده را پخش کنند و بعد بگویند چون این کشش در جوانان وجود دارد و طرفدار دارد ناچار به حمایت هستیم، گاهی می‌بینیم که مداحان قدیمی و اصیل چنین مداحی‌هایی را قبول ندارند.

 

شبستان: در بحث کرونا چگونه برخورد کردید ؟

 

مشمولی: بحث شیوع ویروس کرونا و لزوم فاصله‌گذاری اجتماعی یک وظیفه اجتماعی استبه اعتقاد من رعایت این اصل همچون لزوم رعایت رانندگی درست است. زیرا وقتی یک راننده با سهل‌انگاری جان خود را به خطر می‌اندازد، این اجازه را ندارد که جان خانواده‌ای دیگر را نیز به خطر بی اندازد و بگوید که جان خودم است و اختیارش رادارم.در بحث کرونا هم اگر مراقبت نکنیم جان چندین نفر دیگر را به خطر می‌اندازیم.درواقع با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دین لطمه می‌زنیم.  به همین دلیل به برگزاری مراسم مجازی روی آوردیم.

 

شبستان:جزییات برگزاری مراسم چه بوده است؟

 

مشمولی: از حدود یک ماه قبل از محرم من به‌اتفاق «هادی بخشی »( برادرزاده شهید بخشی)، تصمیم گرفتیم در منزلشان به اجرای مصاحبه‌هایی با مداحان، نوحه‌سرایان، مرثیه‌خوانان بپردازیم و در حد امکان مردم را از چگونگی عزاداری‌های سال‌های دور ساری مطلع کنیم. که در این راستا از پیشکسوتان و جوانان دعوت کردیم و تقریباً هر شب در ساعت۱۹ در صفحه اینستاگرامی بیت مشمولی پخش کردیم و به اشتراک گذاشتیم.

شبستان: خروجی برگزاری این نوع از مراسم چه بوده است؟

 

مشمولی: ما توانستیم تا حدودی به مردم شهرمان بگوییم که رسالت و تکلیف واقعی مداحان چیست. و به‌جای اینکه در مداحی خطاب به امام حسین (ع) ویاران باصلابتش گفته شود، فدای چشم و ابروهایتان!!! درست نیست، در طول تاریخ همواره هر چیزی مد شده روزی از رده خارج‌شده استدر عزاداری‌ها و در گفتن واقعیات کربلا هم هرجایی که افراط‌وتفریط کردیم بدبخت شدیم.

 

شبستان: استقبال مداحان شهر ساری از این مراسم را چگونه دیدید؟

 

مشمولی: استقبال که خوب بود، تاکنون بیش از ۳۰ نفر از مداحان دعوت ما را پذیرفتند و مصاحبه‌هایشان در لایو اینستاگرامی منتشرشده است، این مداحان درگذشته در مساجد و تکایایی چون؛ باقرآباد، نعل‌بندان، سالخورده، مهدیه، آب‌انبار نو، قلیچ، مختار، اریمی،  و  ... مداحی کردند، برخی مداحان از سروده‌های خودم استفاده کردند، افرادی چون حاج امیر پریچهره، حاج علی‌اکبر صفری و  دکتر صادق علی رنجبر زینت‌بخش محفل ما بودند.

شبستان: خاطره‌ای از دوران مداحی‌تان دارید؟

 

مشمولی: در سال ۸۶ طی سفر به خانه خدا، ازآنجایی‌که من با ریش(محاسن) کوتاه و آستین‌کوتاه رفته بودم،  ظاهر خیلی مذهبی نداشتم. روحانی کاروان گفت: شما واقعاً پسر استاد احمد مشمولی هستی، آستین‌کوتاه و ریش‌ کوتاه؟ تا اینکه در شب جمعه من برنامه مداحی را اجرا کردم وقتی کار تمام شد، همان شخص نزد من آمد و گفت دلدادگی اهل‌بیت (ع) اصلاً ربطی به‌ظاهر ندارد نمی‌دانم چند بار به مکه آمدم ثواب همه‌اش را به تو می‌بخشم فقط مرا ببخش که در مورد شما این‌طوری فکر کرده بودم.من هم گفتم دلگیر نشدم.  روز بعد رئیس کاروان، یک پیراهن آستین‌بلند برایم  خرید!

 

شبستان: از اشعار خودتان با پدرتان آثاری دارید بیان کنید؟

 

مشمولی: البته پدرم چون نظرکرده امام رضا (ع) بود، ۱۶ جلد اثر دارد که ۸ موردش به نام‌های«ارمغان رضا»، «عنایت رضا»، «کرامت رضا»، «تحفه الرضا»، «عطیه الرضا»، «هدیه الرضا»، «سماحت الرضا» و «سخاوت الرضا»، سه جلد بانام‌های «پیمان حسین»، «احسان حسین» و «عرفان حسین»، ۲ جلد بانام‌های «صداقت حسن» و  «درایت حسن»، یک جلد بانام شهادت علی علیه‌السلام و دو جلد دیگر بانام‌های اسرار حسین ۱۵ و اسرار حسین ۱۶ شامل مولودی‌ها و مداحی‌ها مناسبتی است.

 

شبستان: حرف آخر...

 

مشمولی: اگر ما با حسین بن علی (ع) زندگی کنیم ایشان و خانواده‌اش را الگو قرار دهیم، هرگز خطا نمی‌کنیم کار بد و گناه نمی‌کنیم، ما یک حسین بن علی (ع) در کربلا داریم و دورش یک ضریح آهنی کشیدیم. ازاینجا پیاده می‌رویم به زیارت که درست هم هست و اما یک حسین هم در قلبمان که با او زندگی می‌کنیم، کدام بهتر است؟

 

بنده در مقابل امام حسین (ع) نوکری ایشان را بر عهده‌دارم، شبانه‌روز در حضورشان هستم نمی‌توانم خطا کنم با حسین (ع) زندگی باید کرد، اگر عمرم باقی باشد به نشر سیره حسین(ع) خواهم پرداخت واقعاً برای من همه روزها عاشورا است.

 

شعری از پدرم؛

 کربلا، کعبه دل‌ها است ز آغاز بنایش

 هاجرش زینب کبری است بنازم به وفایش 

«استاد احمد مشمولی »

شعری از رضا مشمولی؛ 

به‌جز عشق تو مرا بال و پری نیست حسین 

به‌جز این خانه مرا هیچ دری نیست حسین.

 

کد خبر 981555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha