مدارس پایتخت در انتظار امنیت

تفاوتی ندارد در دل رفاه و امکانات زندگی کنید یا در صفر مرزی کشور، مدارس فرسوده پاشنه آشیلی برای امنیت جان دانش آموزان هستند.

به گزارش خبرنگار آموزش وپرورش خبرگزاری شبستان، مدارسی در شهرتهران و دل پایتخت وجود دارند که با یک حادثه طبیعی و غیرطبیعی آبستن اتفاقات ناگواری خواهند شد. مدارسی که در بافت فرسوده و در کوچه های تنگ و ناهموار بنا شده اند، اگر اتفاقی هم بیفتد شاید از دست امدادگران هم دیگر کاری بر نیاید.

 مدارسی که در بافت فرسوده قرار دارند، دیوار و سقف های آن ها نمور و فرسوده است، انشعابات برقی و گازی آن ها استاندارد و مناسب نیست، در پایتخت کم نیست بنابراین جان هزاران دانش آموز و کادر فرهنگی در خطر است.

 

30 درصد از مدارس شهرتهران تخریبی است

در همین باره، «عبدالرضا فولادوند» مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران به خبرنگار شبستان می گوید:۳۰ درصد از مدارس شهرتهران تخریبی است و نیاز به ۲۲ هزار کلاس درس جدید داریم تا تراکم به استاندارد کشوری برسد و فضای تخریبی و نیاز به مقاوم سازی بازسازی شود.

این فرسودگی و کمبود فضای آموزشی تنها مربوط به مرکز و جنوب تهران نیست بلکه بیشترین مدارسی که نیاز به تخریب و بازسازی دارند در شمال تهران قرار گرفته اند.

استان تهران کمترین سرانه آموزشی دارد

همچنین، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز می گوید: این میانگین 30 درصدی مدارس نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی برای کل کشور صادق است که در برخی نقاط بیشتر و در برخی نقاط کمتر است. بیشترین میزان آن یعنی 35 و 34 درصد متعلق به «تهران»، «سیستان و بلوچستان» و «خراسان رضوی» و کمترین آن متعلق به استان‌های «یزد» و «ایلام» است.

 رخشانی مهر همچنین بیشترین مدارس تخریبی را متعلق به شمال تهران می داند و می گوید: استان تهران کمترین سرانه آموزشی را دارد.

 

سرانه آموزشی برخی از مدارس تهران از سرانه آموزشی استان سیستان و بلوچستان که در آنجا هم مشکلات مدارس کم نیست، پایینتر است.

مشکلات مدارس پایتخت فراتر از مناطق صفر مرزی

 در همین باره با «محمد رضا قربانی» مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران که یکی از دغدغه های او کمبود فضای آموزشی است و با خیرین تلاش می کند تا بخشی از کمبودها جبران شود به خبرنگار شبستان می گوید:

به فضاهای آموزشی شهر تهران از دو زاویه می توان نگاه کرد. یکی بحث فرسودگی فضاهای آموزشی است که در شهر تهران حدود 40 درصد فضاها فرسوده است.

 

او بیان می کند:در مجموع سه نوع مدرسه در شهرتهران داریم که شامل مدارس نیازمند به مقاوم سازی، مدارس نیازمند به تخریب و بازسازی و مدارس مستحکم می شود. از نظرفرسودگی به شدت وضعیتی در تهران داریم که نیازمند توجه است. نکته بعدی تراکم بالای کلاس های درس در شهر تهران است. میانگین کشور 24 نفر است در  شهر تهران 32 تا 34 نفر است. در برخی از مناطق تهران کلاس های 40 نفره هم داریم.

مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران افزود:باید مدارس فرسوده با بافت آسیب دیده نوسازی شود، باید کاری کنیم که کلاس های شلوغ خلوت شوند. در شهر تهران نیاز به ساخت مدارس زیاد داریم.بیشترین مناطق آسیب دیده در حوزه فرسودگی مدارسی که در مناطق مرکزی قرار دارند است همانند مدارس منطقه 10، 11، 12، 13،14 و 15 هستند که مدارس قدیمی ساز دارند. در این مدارس مشکلی به نام خانه مدرسه ها داریم. یعنی منازل مسکونی که40 سال پیش تبدیل به مدرسه شده اند و شرایط مدرسه را ندارند باید حتما بازسازی شود. جمعیت دانش آموزی در شهر تهران روز افزون است و باید در شهر تهران برنامه ریزی بهتری صورت گیرد. سرانه فضای آموزشی در سطح کشور، به طورمیانگین5.2 به ازای هر دانش آموز است. این سرانه شامل کلاس، راهرو و محوطه ها می شود.

او خاطر نشان می کند: براساس سند تحول بنیادین این سرانه استاندار 8.4  است. در استان تهران 4.2 و در شهر تهران 3.6 است. در برخی از مناطق تهران همانند 14 و 15 سرانه ای بین یک تا دومتر داریم. باید در این مناطق فضاهای آموشی بیشتری ساخته شود تا حداقل به میانگین کشوری نزدیک شویم. در سطح کشور  بدترین وضعیت را استان البرز دارد که حدود سه متر است، پس از آن استان سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و استان تهران قرار دارد. اگر شهر تهران و برخی از مناطق را در نظر بگیریم در آخرین رتبه ها قرار دارند. از لحاظ سرانه آموزشی پایینترین استان سیستان و بلوچستان است در حالی که در برخی از مناطق شهر تهران سرانه فضای آموزشی کمتری از استان سیستان و بلوچستان است.اگر بخواهیم عدالت آموزشی برقرار شود باید مدارس جدید ساخته شود.

قربانی بیان می کند:خیرین در بحث مدرسه سازی عملکرد خوبی داشته اند. اگر خیرین نبودند، مشکلات زیادتری را داشتیم. مجمع خیرین شهر تهران با آموزش و پرورش شهر تهران  تعامل دارند که یک برنامه دو ساله را تصویب کرده اند. در این برنامه دو ساله چند کار اصلی می توان انجام داد. پهنه های آموزشی شهر تهران را شناسایی می کنیم و براساس نقشه تفضیلی هر منطقه ای زمین های آموزشی احصاء شده است. باید درتهران این پنهه ها و زمین ها شناسایی شود. تعاملاتی را با شورای شهر و شهرداری تهران داشته ایم و یک کارگروه  تشکیل شده است.

 

مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران بیان می کند: در مرحله دوم 20 نمایندگی را راه اندازی کرده ایم که شرح وظایف دارند و ما هر منطقه را توانمند خواهیم کرد تا خود اتکا شوند. هر منطقه تهران ظرفیت های خیرین متمایزی دارد.تهران خواستگاه خیرین کشور است و به استان های مختلف که مراجعه می کنیم خیرین مدرسه ساز تهرانی هستند. در شهر تهران مشکلات ما تراکم و سرانه های پایین نیست. انبوه ساز ها را هم داریم و طبق ماده 18 شوراها باید فضای آموزشی ایجاد کنند اکنون تعاملاتی را ایجاد کرده ایم  به ویژه در بحث منطقه 22 تا مشکلات فضای آموزشی توسط انبوه سازان حل شود. تهران به دلیل پایتخت کشور بودن و به لحاظ آموزشی به آن توجه نشده است و در منطقه 15 دوستان افغانستانی داریم که باید تحت پوشش قرار می گیرند که نیازمند یک عزم است.

به هر روی باید در این باره گفت، تفاوتی ندارد در دل رفاه و امکانات زندگی کنید یا در صفر مرزی کشور، مدارس پاشنه آشیلی برای امنیت دانش آموزان هستند که باید توجه بیشتری به آن شود تا ماجرای نوش دارو پس از مرگ سهراب نشود.

 

کد خبر 982277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha