گمانه زنی های اثر تاریخی تپه دوین شیروان آغاز شد

معاون میراث ‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی، از انجام گمانه‌زنی بر روی تپه دوین شیروان با هدف تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این تپه تاریخی خبر داد.

«علی مستوفیان» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارداشت: گمانه‌زنی بر روی تپه دوین شیروان با هدف تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این تپه تاریخی انجام می شود که در این گمانه‌ زنی‌ها نهشته‌های دوره آهن و هخامنشی شناسایی شد.

 

معاون میراث ‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی بیان کرد: در این گمانه ‌زنی، ۱۸ گمانه پیرامون تپه ایجاد شد که در برخی از آن‌ها همچنین نهشته های دوران معماری دوران اسلامی شناسایی شد.

 

مستوفیان با اشاره به اینکه این پروژه از سوی تیم باستان‌شناسی به سرپرستی دکتر محسن دانا انجام شد، عنوان کرد: محوطه تاریخی دوین به شماره ۶۹۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

معاون میراث فرهنگی خراسان شمالی تصریح کرد: تدوین ضوابط و دستورالعمل‌های لازم برای ساماندهی، حفظ، احیا، مرمت و تعیین حریم بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی شهرها و روستاها انجام و بر رعایت این ضوابط نظارت می‌شود.

 

مستوفیان بر برنامه‌ریزی با هدف شناخت، معرفی و حفظ ارزش‌های هنری‌تاریخی و فرهنگی در محوطه‌های تاریخی تأکید کرد و ادامه داد: تعیین حریم‌ها و محدوده بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی با این هدف انجام می‌شود.

 

وی تصریح کرد: نهشته هرنوع ماده موجود در زمین سست یا سخت که براثر فرایند یا عاملی طبیعی انباشته شده باشد.

 

وی اظهار داشت: تپه دوین در ۱۸ کیلومتری جنوب غرب شهر شیروان و در میانه این روستا قرار گرفته است که حدود ۱۷ متر ارتفاع دارد، این محوطه آثاری از دوران پیش‌ازتاریخ، تاریخی و اسلامی دارد.

 

به گفته مستوفیان شهرستان شیروان دارای ۵۶ اثر تاریخی ثبت شده و ۶ روستای هدف گردشگری زوارم، گلیان، اوغاز، قلعه زو، گلیل و اسطرخی است.

 

کد خبر 982579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha