همیت اجتماعی لازمه تبدیل خرده فرهنگ به یک فرهنگ عمومی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: برای تبدیل خرده فرهنگ به یک فرهنگ عمومی لازم است همیت اجتماعی به وجود آید.

حجت الاسلام و المسلمین «رمضانعلی معتمدی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اصفهان با گرامیداشت 14 آبان روز فرهنگ عمومی گفت: فرهنگ مجموعه‌ای از کنش‌ها است که به واسطه آنها معانی در قالب یک گروه تولید و مبادله می‌شود، ابتدائا خرده فرهنگ ها توسط اقشار و مردم ایجاد می شود و به تدریج این خرده فرهنگ‌ها اثر خود را گذاشته و تبدیل به باور و فرهنگ عمومی می‌‌شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: فی الواقع فرهنگ عمومی به معنای فرهنگ غالب و گسترده‌ای است که در میان عموم جامعه رواج و رسوخ دارد و حوزه‌ای از عقاید،‌ ارزشها، جلوه‌های احساسی و هنجارهاست که اجبار اجتماعی غیر رسمی از آن حمایت می‌کند و فراتر از گروهها و اقشار خاص در کلیت جامعه مورد قبول است.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان با بیان اینکه برای تبدیل خرده فرهنگ به یک فرهنگ عمومی لازم است همیت اجتماعی به وجود آید، تصریح کرد: به عنوان نمونه بحث رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است و اکنون تمام دنیا درگیر کرونا هستند اینکه بتوانیم این خرده فرهنگ را ایجاد کرده و بعد به فرهنگ جامعه درآید اقدامات متفاوتی لازم دارد.

 

وی با اشاره به اینکه عقیده، مذهب، زبان، قومیت، ارزش‌ها، تکنولوژی و اقتصاد، فرهنگ می‌سازند، افزود: هر جامعه از اقوام، محله‌ها، گروه‌ها و اقشار تشکیل شده که خرده فرهنگ می‌سازند بنابراین لازم است ابتدا خرده فرهنگ رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط گروه‌ها، اقشار، قومیت و محله‌ها پذیرش پیدا کند تا اثر خود را در جامعه بگذارد.

 

حجت الاسلام معتمدی با تاکید بر ضرورت توجه مردم به این اصل که کرونا یک ویروس خطرناک است، خاطرنشان کرد: در ادامه دستگاه‌های اجرایی، بخش‌های مردمی، نهادهای اجتماعی مانند مسجد، مدرسه و خانواده باید کمک کنند تا این اتفاق به صورت فرهنگ در آمده و در جامعه گسترش پیدا کند مانند کمربند ایمنی که یک ضوابطی گذاشتند و مردم با آن آشنا شدند و در ادامه به فرهنگ تبدیل شد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه لازم است درجه حساسیت و ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تبیین شود، اظهار کرد: در ادامه ضروری است توسط نهادهای اجتماعی نظارت، تبیین و اطلاع رسانی صورت گرفته و مردم هم تمکین کنند که برای سلامتی خود و خانواده باید این مسائل را رعایت کنند.

 

وی افزود: برای قطع زنجیره کرونا لازم است مردم توجه جدی به این مسئله داشته باشند و مردم اگر 2 ماه رعایت کامل مسائل بهداشتی را داشته باشند ان شاء ا... این زنجیره قطع خواهد شد.

 

حجت الاسلام معتمدی خاطرنشان کرد: پس از فرمایشات اخیر رهبری معظم(مدظله العالی) در خصوص جلوگیری از شیوع ویروس، اقدامات جدی صورت گرفته و ستاد مردمی در سپاه صاحب الزمان عج اصفهان تشکیل، تدابیری اندیشیده و هماهنگی با ائمه جماعات و جمعه انجام شده به نحوی که کمک‌های مومنانه اتفاق بیفتد و نسبت به حساس سازی جامعه برنامه ریزی صورت پذیرد.

کد خبر 987926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha