برآورد تولید ۶۰۰ هزار تن محصول از شهرک‌های کشاورزی

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی از افزایش ۲۳ درصدی تولید بذر گندم در سال گذشته زراعی در مقایسه با سال زراعی ۹۸-۱۳۹۷ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «اسماعیل اسفندیاری‌پور» درباره کمبود بذر، افزود: بذر گندم همه ساله توسط شرکت‌های بخش خصوصی و تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی و موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال تولید می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در سال زراعی گذشته تولید بذر نسبت به سال زراعی پیش از آن ۲۳ درصد افزایش یافته ، خاطرنشان‌کرد: امسال ۳۸۰ هزار تن بذر از حدود ۶۵ رقم گندم آبی و دیم تولید شده، این در حالی است که میزان مصرف بذر کشاورزان گندم‌کار در سال  گذشته ۳۱۰ هزار تن بوده است.

مجری طرح گندم با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی موظف است یک سوم بذر گندم آبی و یک پنجم گندم دیم را تهیه کند، اظهار داشت: امسال نزدیک به ۵۵ درصد از بذر گندم آبی و حدود ۲۵ درصد بذر گندم دیم تامین شده که این اقدام با هدف حمایت از کشاورزان بوده است.

وی با بیان اینکه در ۳۰ سال گذشته بالاتر بودن قیمت خرید تضمینی گندم از قیمت بذر آن سابقه نداشته، ادامه‌داد: امسال قیمت خرید تضمینی گندم چهار هزار تومان تعیین شد، این در حالی است که قیمت بذر گندم آبی سه‌هزار و ۹۰۰ تومان و قیمت بذر گندم دیم سه‌هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شده که کمتر از قیمت تضمینی است.

این مقام مسوول اضافه‌کرد: اگر کشاورزان بخواهند از بذرهای خود استفاده کنند باید به ازای هر کیلو ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان برای بوجاری کردن، فرآوری و حمل‌و نقل هزینه کنند بر این اساس شاید ترجیح دهند بذور خود را عرضه و از بذور گواهی شده استفاده کنند.

اسفندیاری‌پور یادآور شد: ممکن است تعداد اندکی حدود یک تا دو درصد کشاورزان بذر در دسترس‌شان نباشد که برای رفع این مساله با هماهنگی انبارها، بذر خودمصرفی به میزان هشت تا ۹ هزار تن تهیه شده است که در دسترس کشاورزان قرار  می‌گیرد و این روند ادامه‌دار خواهد بود.

وی گفت: کشاورزان باسابقه و باتجربه بذر مورد نیاز خود را در زمان برداشت نگه می‌دارند و اگر در زمان کاشت بذور بهتری در اختیار داشته باشند آنها را کشت می‌کنند و اگر نبود، بذور خود را بوجاری و استفاده می‌کنند، بدون این که کاهش تولید اتفاق بیفتد.

اسفندیاری‌پور با اشاره به اینکه حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد بذور خودمصرفی را کشاورزان در مزارع خود نگه می‌دارند، خاطرنشان‌کرد: در سایر کشورهای توسعه‌یافته هم همین طور است، زیرا توجیه اقتصادی ندارد که کشاورز هر سال بذر دریافت کند.

وی تاکید کرد: بذور باید بوجاری، دانه‌بندی و ضدعفونی شود که به تعداد کافی نیز دستگاه‌ها و واحدهای بوجار در سراسر استان‌ها تامین شده و در دسترس کشاورزان قرار دارد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی افزود: یک کشاورز در حوزه گندم دیم می‌تواند یک سال گندم گواهی شده دریافت کند و تا پنج سال هم از بذر مزرعه خود بعد از بوجاری و ضدعفونی استفاده کند.

وی ادامه‌داد: کشاورزان گندم‌کار آبی نیز می‌توانند یک سال بذر گواهی شده دریافت کنند و تا سه سال هم از بذر خودشان استفاده کنند، بدون این که کاهش تولید داشته باشند.

اسفندیاری‌پور با اشاره به اینکه  اکنون حدود ۶۰ درصد از کشت گندم کشور انجام شده است، خاطرنشان‌کرد: از دست‌کم ۶ میلیون هکتار  برنامه کشت گندم تا ۲۱ آبان‌ماه، سه میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار گندم در مناطق مختلف کشور اعم از شمال و شمال‌غرب کشور کشت شده است.

وی با اشاره به اینکه امکان جابه‌جایی بذر در استان‌های مختلف وجود دارد، یادآور شد: بذر مورد نیاز هر استان توسط همان استان تامین می‌شود.

این مسوول گفت: در برخی موارد بذرها در بعضی استان‌ها ناسازگار هستند، به طور مثال بذر استان آذربایجان‌شرقی در استان خوزستان نمی‌تواند کشت شود زیرا خواص اقلیم سرد را داراست و استان خوزستان دارای عادت رشد ارقام بهاره است.

اسفندیاری‌پور بیان‌داشت: مازاد بذور در استان‌های هم‌اقلیم قابلیت جابه‌جایی دارند و می‌توانند به تناسب نیازها مازاد بذور خود را به سایر استان‌ها ارسال کنند، این موضوع همه ساله در کشور اتفاق می‌افتد و ممنوعیتی ندارد.

وی درباره توزیع بذر در استان‌های کشور، گفت: شرکت‌های تولیدکننده بذر با هماهنگی مدیریت‌های جهادکشاورزی شهرستان‌ها، کارگزاران مورد اعتماد را که مورد تایید مراکز خدمات در شهرستان‌ها باشند انتخاب می‌کنند تا در کوتاه‌ترین محل ممکن، بذر در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

مجری طرح گندم افزود: اگر کارگزاری یا فردی تخلف داشته باشد، در این زمینه برخورد قانونی انجام می‌شود.

کد خبر 994016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha