نشست مجازی هفته کتاب با حضور مروجان کتابخوانی کانون های مساجد استان کرمان برگزار شد

نشست مجازی هفته کتاب با حضور فعالان و مروجان کتاب از کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام مصطفی گرجی سه شنبه (27 آبان) به مناسبت بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی در نشست مجازی با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، ائمه جماعات، مدیران مسئول و کتابداران کانون های فرهنگی هنری مساجد ضمن تبریک هفته کتاب و کتابخوانی، گفت: با توجه به وضعیتی که در روزگار کرونایی داریم آن هم روزهای پر هراس و پر تلاطمی که هر لحظه و آنی ممکن است که آدمی دچار عارضه ویروس کرونا بشود، سلامتی همه شما را از درگاه خداوند آرزومند هستم و امیدواریم بتوانیم در راستای فعالیت های فرهنگی و هنری خود موفق باشیم.

 

 

مدیر ستاد هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید به کتابخوانی عادت کنیم و چقدر خوب است که آدم بتواند عادت های خوب داشته باشد، بیان کرد: ما دو نوع عادت داریم و ممکن است آدم به عادت های بد هم مبتلا شود اما چه عادتی بهتر از دانایی، علم و دانش که به وسیله علم و دانش آدمی دانا و مانا می شود.

 

 

 

وی ادامه داد: همانطور که شعار امسال هفته کتاب کشور هم «دانایی و مانایی» است، امیدواریم بتوانیم به مدد کتاب که در واقع پیامبر دانایی هست و اندیشه ما را فربه می کند و آدمی گفتار، رفتار و کردار خود را براساس اندیشه اش شکل می دهد، کاری انجام دهیم.

 

 

حجت الاسلام گرجی با بیان اینکه آدمی به هر میزان که اندیشه خود را به علم و دانایی فربه می کند قطعاً بیناتر می شود و رفتار و گفتار وی معقول، مطلوب و منطقی خواهد بود، افزود: چه یار خوب و مهربانی مانند کتاب که در واقع «صحبت صالح تو را صالح کند و صحبت طالح تو را طالح کند»؛ آدمی با رفاقت و ارتباطی که با دیگران دارد، شخصیت و شکل ورودی او ایده آل می شود و یا سیر نزولی پیدا می کند.

 

 

 

وی اظهار کرد: چه دوست خوب و چه یار مهربانی مانند کتاب که می تواند شکل رفتاری و شخصیت وجودی ما را به سمت ایده آل ببرد و دانش راهی باشد به سوی رهایی هرآنچه که به عنوان چالشی پیش روی آدم ها است.

 

 

 

مدیر ستاد هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی هنری مساجد استان ضمن تشکر از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان که هم اعتماد خوبی به کانون های فرهنگی هنری مساجد داشته و هم تسهیل گر خوبی هستند، ادامه داد: از همکاران ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان که برنامه های خوب و قابل توجهی ارائه دادند، قدردانی می کنم و همچنین فعالان حوزه فرهنگ و هنر مساجد که هر کدام به نوبه خود دارای خلاقیت و ابتکار هستند.

 

 

وی با بیان اینکه فعالیت های شما به ما انرژی می دهد و راهی را باز می کند که  بتوانیم تسهیل گر خوبی در فرآیندهای حوزه فرهنگ و هنر باشیم، افزود: در ایام و روزگار کرونایی که در جهان انفورماتیک قرار گرفتیم و در یک جهان جدیدی که می خواهیم بگوییم حوزه فعالیت های فرهنگ و هنر تنها در فضای فیزیکی نیست که البته آن فضا هم زیبایی ها و حس خاص خود را دارد.

 

 

حجت الاسلام گرجی ادامه داد: به فرمایش مقام معظم رهبری در این میدان  تمام قد ایستادیم تا هم از آرمان ها، اعتقادات و باورها دفاع کرده و هم گزارههای ناب، عقلانی و منطقی دین را ارائه کنیم.

 

 

وی در پایان به معرفی دو کتاب پرداخت و گفت: کتاب انسان 250 ساله از بیانات خود مقام معظم رهبری است و سلسله فرآیند مدیریت اجتماعی، اخلاقی و اعتقادی جامعه به دستان اهل بیت عصمت و طهارت است و کتاب دیگر همرزمان حسین که این کتاب هم از بیانات مقام معظم رهبری است.

 

 

 

 

در این نشست مجازی رویا مومنی زاده از کانون فرهنگی هنری عمار شهرستان زرند به صورت مجازی به معرفی یک کتاب پرداخت.

 

 

همچنین محمد معینی از مسجد امام حسین(ع) خیابان مهدیه شهر کرمان در این نشست مجازی توضیح داد: کتابخانه مسجد امام حسین(ع) حدود 10 تا 12 سال پیش احداث شد.

 

وی افزود: در کتابخانه ای که احداث شده، سالیانه 250 هزار تومان شهریه از افراد می گیریم اما از ایام عید به بعد این محیط که ظرفیت حدود 500 تا 600 نفر دارد، دیگر جا ندارد و افراد مختلف دائما تماس گرفته و اصرار به ثبت نام دارند.

 

 

معینی افزود: این کتابخانه فقط در زمان احداث هزینه از اداره ارشاد گرفته اما در ادامه کار هیچ گونه هزینه ای دریافت نکرده و به صورت خودگردان است‌

 

 

وی در خصوص استقبال زیاد از این کتابخانه با اشاره به زیرساخت های فراهم شده، تصریح کرد: این کتابخانه نظم و انضباط بالایی دارد، به همین دلیل افراد به شدت راغب هستند که برای مطالعه به این مکان بیایند.

 

 

 

معینی ادامه داد: نه تنها جمعیت خیلی بالایی به این محل می آیند که از این محل درآمدزایی هم داریم؛ یعنی یک محل کسب درآمد هم شده لذا برای همکاری در کتابخانه های دیگر اگر دوستان مایل بودند ما در خدمت هستیم و می توانند از کتابخانه ما بازدید داشته باشند و با فعالیت ها آشنا شوند که بتوانند کتابخانه محله خود را فعال کنند.

 

 

وی جمعیت نمازگزار مسجد را قبل از کرونا بیش از 700 تا 800 نفر دانست و اظهار کر: این محل افراد تحصیل کرده زیادی تحویل داده و بیش از 35 تا 40 نفر از مسجدی ها حوزه علمیه رفتند و روحانیونی داریم که کار آنها از این کتابخانه بوده و در بحث های ورزشی هم موفقیت هایی داریم و همچنین یکی از موفقیت ها این بود که از همین کتابخانه یک شهرک صنعتی شکل گرفته که نمونه کشور شد و 200 نفر مشغول به کار شدند.

 

 

زهرا کاظمی پور نیز در این مراسم بیان کرد: از اول انقلاب اسلامی هم کتابدار و کتابخوان و الان هم مروج کتاب در مساجد و مراکز، مدارس، دانشگاه ها و ... هستم.

 

 

این فعال و مروج حوزه کتاب و کتابخوانی در مورد اهمیت کتاب، بیان کرد: هر محصول فاخر فرهنگی که می بینیم اعم از کلاس، نشریه، سخنرانی، فیلم و ... هرکدام از این ها یک پشتوانه پژوهش در منابع مکتوب و یک انسان اندیشمند پشت سر این محصول فاخر است.

 

 

 

کاظمی پور اظهار کرد: کتابخوانی یک بزرگراه است و یک موضوع نیست لذا اگر می خواهیم در مورد نماز، تربیت، خانواده و مهدویت و هرکدام از موضوعات فرهنگی کار کنیم اگر بزرگراهی به اسم کتابخانه داشته باشیم می توانیم ترویج تمام مسائل فرهنگی را برای اجتماع داشته باشیم.

 

 

وی با بیان اینکه بزرگترین سرمایه و قدرت یک کشور بحث کتابخوانی است، گفت: کتاب ها موجود هست اما چقدر خوانده می شوند؟ و استراتژیست ها برای اینکه ببینند این کشور رو به پیشرفت و رشد هست و یا چندان پیشرفتی در آینده نخواهد داشت، می آیند سرانه مطالعه را بررسی می کنند.

 

 

کاظمی پور با اشاره به وصیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، ادامه داد: کتاب هایی که در رأس کار داریم علاوه بر مسائل فرهنگی و اجتماعی به ویژه بحث شهدا، امام زمان(عج)، مسائل جوانان کتب مختلفی هست که شاید دوستان بخواهند در این زمینه ها قدمی بردارند.

 

 

 

وی گفت: مسئله کرونا برای خیلی ها تعطیلی داشته اما در جمع مروجین کتاب مؤسسه عهدیار یک جوشش بیشتری شده و الان کتاب ها چهره به چهره درب منازل داده می شود و کسانی که علاقمند هستند در کرونا، بحث فرهنگی را برای دوستان، همسایگان، خود و خانواده داشته باشند با ما در تماس باشند.

 

 

کاظمی پور ادامه داد: اگر دوستانی بخواهند به عنوان مروج کتاب در محله و ... باشند، می توانند از سایت نمکتاب به عنوان سایتی که قابلیت جستجوی خوبی دارد و می تواند به تفکیک موضوع و سن مخاطب کتابی که دوست دارید پیدا کند.

کد خبر 994401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha