کتابخانه های کانون های مساجد باید بیش از پیش معرفی شوند

علیزاده با اشاره به گستردگی کانون های فرهنگی هنری و نفوذ مسجد در بین مردم به عنوان ظرفیت هایی که باید از آن استفاده شود؛ گفت: کتابخانه های بعضا" بی نظیری در کانون ها وجود دارد که شناخته شده نیستند و باید برای معرفی آنها تلاش کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، محمدرضا علیزاده سه شنبه (27 آبان) به مناسبت بیست و هشتمین دوره هفته کتاب در نشست مجازی با حضور مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان، ائمه جماعات، مدیران مسئول و کتابداران کانون های فرهنگی هنری مساجد ضمن تبریک ایام هفته کتاب، بیان کرد: به همه کسانی که در حوزه فرهنگ و به خصوص در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در کانون های فرهنگی و هنری مساجد تلاش می کنند، تبریک می گویم و همچنین از ستاد و کتابداران کانون های فرهنگی هنری مساجد تشکر ویژه دارم که تلاش خود را در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی به کار بردند.

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ادامه داد: این روزها بیماری منحوس کرونا ارتباطات حضوری و فیزیکی را کم کرده و ناگزیر باید از بستر فضای مجازی برای ارتباط هر چه بیشتر استفاده کنیم و این هم تجربه ای در راستای تعاملات و ارتباطات میان افراد است و همچنین انجام امور و پیگیری مسائل و کارهای مربوطه که جا دارد از برنامه ریزی مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تشکر کنم.

 

 

وی با بیان اینکه هرساله در ایام هفته کتاب 2 کار را دنبال می کردیم، اظهار کرد: هم درگیر برگزاری جلسات ستاد هفته کتاب بودیم و برنامه ریزی برای برنامه های هفته کتاب و انسجام و هماهنگی در خصوص برنامه ها با همکاری دستگاه های فرهنگی و از سوی دیگر در تدارک برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب استان که در بحث کتاب و کتابخوانی شور و حالی داشت و اصولاً نمایشگاه کتاب صرفاً فروش کتاب نبود بلکه شاهد رویدادها و اتفاقات بسیار خوبی حول محور کتاب و ترویج کتابخوانی بودیم.

 

 

علیزاده خاطر نشان کرد: امسال هر 2 کار متفاوت برگزار شد؛ برنامه های هفته کتاب که با هماهنگی دستگاه های فرهنگی در حال  انجام است و بیش از  130 برنامه فرهنگی حول محور کتاب دستگاه های فرهنگی ارائه دادند که از شنبه در حال اجرا است و تا پایان هفته اجرا خواهد شد.

 

 

وی در خصوص نمایشگاه کتاب، گفت: متاسفانه امسال نمایشگاه حضوری و فیزیکی نداریم و با توجه به طرحی که ارائه شده امیدواریم بتوانیم نمایشگاه کتاب مجازی را برگزار کنیم که منتظر دستورالعمل های مربوطه هستیم.

 

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در ادامه ضمن تشکر از اقداماتی که در حوزه کانون های فرهنگی هنری مساجد، در حوزه ستادی شکل و اقدامات بسیار خوب ارزنده ای که صورت گرفته، ادامه داد: حرکت ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد براساس برنامه های مدون و برنامه ریزی شده است.

 

 

وی با اشاره به اینکه طرح «فهما» یک طرحی بسیار ارزنده است، اظهار کرد: به نوعی در «فهما» هم کیفیت برنامه ها در کانون های فرهنگی و هنری مساجد را شاهد هستیم و هم رصد و ارزیابی برنامه ها را می ببینم و دنبال می کنیم و در نتیجه می توان گفت که با توجه به اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد این امکان را دارند که فعالیت های خود را در بین کانون های فرهنگی و هنری مساجد منطقه، استان و کشور ارزیابی کنند، قطعاً انگیزه آن ها دو چندان شده و فعالیت های بسیار چشمگیری داشتند.

 

 

علیزاده در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دغدغه هایی که مقام معظم رهبری در بحث ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی دارند، کم نیست، گفت: قطعاً بخش مهمی از این جایگاه مدیون دانش، مطالعه و بینش مقام معظم رهبری است که الگوی بسیار خوبی می تواند برای بچه های مسجد باشد و فرمایشات مقام معظم رهبری چراغ راهی برای ترویج فرهنگ مطالعه، کتابخوانی و رفع دغدغه های معظم له است.

 

 

وی افزود: به هر حال جامعه دانا علاوه بر مانایی و ماندگاری، جامعه ای خواهد بود که در آن آسیب ها کمتر خواهد شد و مردم اندیشمند قطعاً راه خود را بهتر انتخاب خواهند کرد و گام های خود را مستحکم تر بر خواهند داشت بنابراین مهم است که در حوزه کانون های فرهنگی و هنری مساجد تلاش و فرمایشات مقام معظم رهبری را در سطح جامعه پیاده کنیم.

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان خاطر نشان کرد: کانون های فرهنگی و هنری مساجد پایگاه های بسیار وسیع و متعددی هستند و گستردگی این پایگاه ها و نفوذ مسجد در بین مردم ظرفیت هایی است که باید استفاده کنیم به خصوص کتابداران و باید در راستای ترویج فرهنگ مطالعه گام های مهمی برداشته شود.

 

 

وی اظهار کرد: به هر حال دغدغه اولیه ما این است که مطالعه جزئی از زندگی مردم قرار بگیرد و به نوعی مردم به مطالعه عادت کنند و باید تفکر و اندیشه مردم را نسبت به مطالعه تغییر داد که در این راستا از ابزار مختلفی که در اختیار داریم استفاده کنیم.

 

 

علیزاده  اظهار کرد: شاید در زمان کرونا و مشکلات نتوان از ظرفیت کتابخانه های مساجد استفاده کرد اما قطعاً می شود از کتابخانه های کانون های فرهنگی هنری مساجد از طریق استفاده از فضاهای مجازی و ابزارهای دیگر استفاده کرد و کتاب را به خانه های مردم برد.

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به تعطیلی هفته آینده کسب و کارها، ادامه داد: در کنار این تعطیلی اتفاقاً شاید آنچه که بیش از همه اهمیت دارد، رونق بحث کتاب و کتابخوانی است و مطالعه می تواند فرزندان ما را سرگرم کند.

 

 

وی با بیان اینکه امروز{سه شنبه 27 آبان} در تقویم هفته کتاب روز کتاب، سبک زندگی و جامعه سالم است، افزود: اگر بتوانیم کتاب را در بین خانواده ها ترویج دهیم و از این ایام به نحو احسن استفاده کنیم و از طرق مختلف کتاب را در خانه ها ببریم و کانون های فرهنگی و هنری مساجد مسابقاتی برای اعضا و فراتر از اعضا خود برگزار کنند، اقدام بسیار ارزشمندی است.

 

 

علیزاده خاطر نشان کرد: نکته دیگری که در بحث کتابخوانی حائز اهمیت است، مطالعه کتاب خوب است که به نظر بنده اگر گام اول خوب برداشته شود، گام دوم هم اتفاق خواهد افتاد و باید کتاب های خوب را به مردم و به طور خاص به بچه ها، کودکان، نوجوانان و جوانان معرفی کنیم.

 

 

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم سبک زندگی ایرانی اسلامی را ترویج دهیم، جامعه نیاز به مطالعه بیشتر دارد و امیدوارم در این راستا همه دست به دست هم دهیم و بتوانیم گام های مؤثری برداریم.

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: طرح «شنبه های کتاب» در کانون های فرهنگی و هنری مساجد در حال برگزاری است و یک اتفاق خوب و حرکت نمادین است و خوشبختانه در این طرح اتفاقات مناسبی می افتد زیرا در آنجا هم انتخاب کتاب و هم معرفی کتاب های خوب را داریم و همه این مراحل باعث انس بیشتر مردم با کتاب خواهد شد که امیدواریم شنبه های کتاب روزی به لحظه لحظه کتاب تبدیل شود.

 

 

وی افزود: امروزه واقعاً در هر جایی شاهد این خلأ هستیم و امیدواریم همه بتوانند در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی کمک کنند.

 

 

علیزاده ادامه داد: در سطح کانون های فرهنگی و هنری مساجد کتابخانه هایی داریم که در بعضی از مناطق و شهرها نظیر آن ها وجود ندارد از جمله کتابخانه مسجد امام حسین (ع) خیابان مهدیه شهر کرمان که برنامه ریزی جدی برای جذب جوانان و نوجوانان به بهانه کتاب و کتابخوانی دارد؛ در شهرستان های دیگر به وسع خود کتابخانه های بسیار خوبی دارند و همچنین در سطح کانون های فرهنگی و هنری مساجد کتابخانه های تخصصی داریم که این ها بسیار ارزشمند هستند.

 

 

وی گفت: شاید آنچنان که باید و شاید کتابخانه های خود را در حوزه کانون های فرهنگی و هنری مساجد هنوز معرفی نکردیم و خیلی شناخته شده نیست که لازم است در این راستا گام های مؤثری برداریم.

 

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در پایان بیان کرد: واقعاً شاهد حرکت بسیار خوب در حوزه تولید محتوا در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در سطح ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد و کانون های استان بودم و نکته دیگر اینکه امروز باید از کتابخانه های فیزیکی بیرون آمده و کتابخانه ها را در خانه ها ببریم که راه و روش آن همان تولید محتوا یعنی معرفی کتاب و بردن کتابخانه در داخل خانه ها است.

 

 

وی ادامه داد: زمانی یک کلیپ از معرفی کتاب تولید می شود و در فضای مجازی پخش شده و نشر داده می شود باید تلاش کنیم تا تولیدات ما حبابی نباشند که در درون یک محدوده و گروه خاص نشر داده شوند.

 

 

علیزاده در ادامه گفت: تولیدات باید خیلی وسیع تر منتشر شوند و باید از همه ابزارها در این راستا استفاده کنیم زیرا تولیدات علاوه بر اینکه کمک برای ترویج فرهنگ مطالعه است قطعاً برای جذب جوانان و نوجوانان به مساجد کمک خواهد کرد.

کد خبر 994437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha