مساجد، محوری‌ترین پایگاه برای دفاع از انقلاب

جاسمی ، گفت: مساجد کماکان محوری‌ترین پایگاه برای دفاع از انقلاب و بهترین محل تجمع برای بسیجیان که پیش قراولان دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند می باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه ، بسیج شجره طیبه و مظهر شکوه و عظمت دلیر مردان و شیر زنانی است  که با عشق پای در وادی نبرد با دشمن نهادند و نگذاشتند ذره از خاک ایران اسلامی به دست دشمنان بفتند.

 

بسیج و بسیجی مایه افتحار و غرور ملت هستند ، این نهاد مردمی که با عشق و اخلاص شکل گرفته در تمامی عرصه ها حضوری چشمگیر و فعال داشته و دارد .

 

حیثیت امروز نظام، تا حد زیادی مدیون بسیج و حضور همه جانبه مردم در آن بوده است، حتی تصاحب قدرت جهانی اسلامی با بسیج همه جانبه و فراگیر در جهان میسر خواهد بود به گفته امام راحل، این امر شدنی است و بايد به دنبال تحقق يافتن آن بود.

 

در اندیشه امام(ره) بسيج نهادي است اجتماعي با ابعاد متعدد. در اين نگرش بسيج ديگر صرفاً سازماني نظامي نيست که فقط در زمان جنگ و براي دفاع در مقابل دشمن شکل گرفته باشد، بلکه نهادي است وسيع و پاسخگوي نيازهاي اساسي و حياتي جامعه و با اجزاي ديگر نظام، چنان هماهنگي و پيوند دارد که انفصال آن جز با انحلال جامعه اسلامي متصور نيست.

 

 در یک کلام بسیج عشق است و بسیجی تشنه جام شهادت

 

بمناسبت هفته بسیج خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه با سید قاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای دهم  گفتگویی ترتیب داده که با هم می خوانیم.

 

نگاهی بر تاریخچه تشکیل بسیج و اهداف آن؟


بعداز پیروزی انقلاب اسلامی شاهد حرکتی فرهنگی بودیم که در جهت حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی مان به شمار می آید. در این مسیر شاهد تشکیل ارگان ها و هسته های انقلابی نظیر سپاه و کمیته های انقلاب بودیم که نقش مردم در این حرکت و تلاش، چشمگیر و مؤثر بود.

 

 بعد از تسخیر انقلابی لانه جاسوسی آمریکا انتظار آن می رفت که از سوی دشمن شماره یک یعنی آمریکای جهان خوار توطئه ها و تحریکها بر ضد این کشور انقلابی شدت یافته و با گسترش آن ها زمینه را برای دخالت نظامی آماده نماید، تا با حمله مسلحانه به ایران و انقلاب اسلامی، رژیم مردمی جمهوری اسلامی را از پای در آورد و حاکمیت طاغوت را دوباره برقرار سازد.لذا حضرت امام خمینی(ره) در ۵ آذرماه۱۳۵۸ فرمان تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی را صادر فرمودند. در این فرمان، حرکت هایی را که به نام بسیج در جامعه مطرح بود تسریع نموده و انسجام بخشیدند و از آن تاریخ بود که مسؤلان به این فکر افتادند که سازمانی به نیروهای موجود در جامعه بدهند و در پی فرمان امام امت، زن و مرد، پیر و جوان از نوجوان ۱۲ ساله تا پیر ۷۰ساله عاشقانه فرمان رهبرشان را لبیک گفتند.

 

نهضت امام و به تبع آن، انقلاب اسلامی، از ابتدا با اتکا به رویکرد اسلامی، برای خود یک رسالت جهانی قائل بوده است و از بیان این رسالت با صدای بلند و رسا هیچ ابایی نداشته است. امام می فرمایند: «من بارها گفته ام تا قطع تمام وابستگی ها به تمام ابرقدرت های شرق و غرب، مبارزات آشتی ناپذیرانه ملت ما علیه مستکبرین ادامه دارد. ما انقلابمان را به تمام جهان صادر می کنیم، چراکه انقلاب ما اسلامی است و تا بانگ لا اله الا الله و محمد رسول الله(ص) بر تمام جهان طنین نیفکند، مبارزه هست و تا مبارزه در هر کجای جهان علیه مستکبرین هست ما هستیم.»

 

اهميت و ضرورت تشكيل بسيج در جمهوري اسلامي ايران چیست؟ 

 


- همان طور که ملاحظه می کنید، رسالت جهانی انقلاب و نقطه کانونی آن یعنی مبارزه با نظام استکبار جهانی به  سرکردگی آمریکا، جزو محکمات نهضت امام است و آن قدر این مطلب در فرمایشات ایشان فراوان و روشن است که نمی توان هیچ  تردیدی درباره آن داشت. باز برای نمونه، امام در سال ۶۷ یعنی یکسال پیش از ارتحالشان می فرمایند: «ما بر سر آنیم که پرچم لا اله الا الله را بر قلل رفیع کرامت و بزرگواری به اهتزاز درآوریم؛ پس  ای فرزندان ارتشی و سپاهی ام و ای نیروهای مردمی، هرگز از دست دادن موضعی را با تأثر و گرفتن مکانی را با غرور و شادی بیان نکنید که این ها در برابر هدف شما به قدری ناچیزند که تمامی دنیا در مقایسه با آخرت.» . ضرورت تشکیل بسیج جهان اسلام که از ابتدای فرمان تشکیل بسیج، در اهداف بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران موج می زد.
   

 

حوادث پر التهاب ماه های ابتدایی شکل گیری انقلاب اسلامی، ضرورت بسیج همگانی ملت برای دفاع از امنیت کشور در برابر ناآرامیهای ایجاد شده توسط دشمنان انقلاب را ایجاد کرده بود. در این میان ماجرای تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام و آشکار شدن تبدیل این سفارتخانه به پایگاهی برای جاسوسی و توطئه افکنی علیه نظام جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی را در شرایط ویژه «رویارویی مستقیم آمریکا با ایران» قرار داد.

 

ضرورت وجود تشکیل بسیج چیست؟


تهدید آمریکاییها برای حمله نظامی به ایران به قصد آزادی جاسوسان، دغدغه ای بود که ضرورت وجود نیروی منسجم، آموزش دیده، نظامی، انقلابی و مردمی برای دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامی را بیش از گذشته فراهم آورد.در چنین شرایطی بسیج مستضعفین به فرمان حضرت امام خمینی (ره) در ۵ آذر ۱۳۵۸ تشکیل گردید. حضرت امام در همان ایام در دیدار با جمعی از پاسداران درباره ضرورت دفاع از کشور فرمودند: «مملکت اسلامی باید همه اش نظامی باشد. تعلیمات نظامی داشته باشد یک مملکت بعد از یک چند سالی بشود یک کشوری با ۲۰ میلیون جوان که دارد بیست میلیون تفنگدار داشته باشد. بیست میلیون ارتش داشته باشد. و این یک هجمه مملکتی آسیب بردار نیست.»

 

با تشکیل بسیج، رهبر کبیر انقلاب اسلامی در ضرورت تشکیل این نهاد مردمی و اهمیت آن بیانات و پیام های زیادی ابراز فرمودند. ایشان در پیام سال ۱۳۶۷ که به مناسبت هفته بسیج صادر نمودند، می فرمایند: «تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران یقینا از برکات و الطاف جلیه خداوند تعالی بود که بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران ارزانی شد. در حوادث گوناگون پس از پیروزی انقلاب خصوصاً جنگ، بودند نهادها و گروه های فراوانی که با ایثار و خلوص و فداکاری و شهادت طلبی، کشور و انقلاب اسلامی را بیمه کردند ولی حقیقتاً اگر بخواهیم مصداق کاملی از ایثار و خلوص و فداکاری و عشق به ذات مقدس حق و اسلام را ارائه دهیم چه کسی سزاوارتر از بسیج و بسیجیان خواهد بود.»

 

فعالیت های بسیج را شرح دهید؟


-از آن روز تا کنون بسیج در عرصه های مختلفی حضور موفقیت آمیز داشت که بی شک هیچ مجموعه دیگری نمی توانست جایگزین آن شود. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با فرماندهان گردانهای عاشورای بسیج سراسر کشور، این دوران با شکوه حضور بسیج در صحنه دفاع از انقلاب را چنین توصیف می کنند: «این نیروهای مردمی، که اگر نبودند - این بسیج اگر نبود، این نیروی عظیم حزب الله اگر نبود - در جنگ هم شکست می خوردیم؛ در مقابل دشمنان گوناگون هم در این چندسال شکست می خوردیم و آسیب پذیر بودیم. کارخانه ی ما را می خواستند به تعطیلی بکشانند؛ نیروی حزب اللهی از داخل کارخانه می زد به سینه شان. مزرعه ی ما را در اوایل انقلاب می خواستند آتش بزنند؛ نیروی حزب اللهی از همان وسط بیابانها و روستاها و مزارع، می زد توی دهانشان. خیابانها را می خواستند به اغتشاش بکشند؛ نیروی حزب اللهی می آمد سینه سپر می کرد و در مقابلشان می ایستاد. جنگ هم که معلوم است! این، آن نیروی اصلی کشور است. نظام اسلامی متکی به این نیروست.»پ

 

مساجد چه نقشی در تشکیل بسیج  داشتند؟

 

از ابتدای شکل گیری اسلام و تشکیل حکومت اسلامی توسط پیامبر(ص) در مدینه، مسجد مهم ترین سنگر و پایگاه برای دفاع از اسلام بود. به صورتی که مرکز حکومت و محل تصمیم های مهم مسجد بود. و در انقلاب بزرگ اسلامی نیز مساجد محور مبارزه بر علیه رژیم طاغوت بود و بعد از انقلاب در زمان جنگ تحمیلی نیز یکی از مهم ترین پایگاه های اعزام نیرو و پشتیبانی از جبهه های نبرد؛ مساجد بوده اند.

 

 

از نظر حضرت امام برای پیدایش و تقویت روح ایمان در میان مردم که موتور حرکت بسیج هستند؛ دو عامل نقش بی بدیل و غیر قابل انکار دارد؛ یکی مساجد، دیگری روحانيت. و مساجد مرکز بسیج مردمی بر ضد اهداف شوم دشمن است. مسجد در اسلام و در صدر اسلام همیشه مرکز جنبش حرکت های اسلامی بوده، از مسجد، تبلیغات اسلامی شروع شده است و حرکت قوای اسلامی برای سرکوبی کفار و وارد کردن آنها در بیرق اسلام از مسجد بوده است، همیشه در صدر اسلام مسجد مرکز حرکات و مرکز جنبش ها بوده است.

 

بسیج مظهر اقتدار ملت است و این نهاد مردمی که با عشق شکل گرفته به راحتی گسستنی نبوده ونیست  بسیج مظهر اتحاد و انسجام ملی ایرانیان است فراگیر شدن تفکر بسیجی که همان اخلاص، ایمان به هدف، بالندگی و رشد آفرینی است 

کد خبر 997309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha