تجهیزات محیط بانی منطقه حفاظت شده گلیل اندک است

مدیر اداره حفاظت محیط زیست شیروان گفت: تجهیزات محیط بانی منطقه حفاظت شده گلیل شیروان کم است.

«حمید فخرانی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: تجهیزات محیط بانی این منطقه بسیار کم است و پاسخگویی گستره ۱۸ هزار هکتاری نیست.

 

مدیر اداره حفاظت محیط زیست شیروان بیان کرد: منطقه حفاظت شده واقع در شمال این شهرستان و همجوار با مرز ترکمنستان نیازمند تجهیزات محیط‌بانی نظیر خودرو و دوربین است.

 

فخرانی با اشاره به تعداد بسیاری از شکارچیان از سمت منطقه سرانی به گلیل شیروان عنوان کرد: این منطقه حفاظت شده همچنین محیط بان کم دارد و در این زمینه باید نیروهای جدیدی جذب شوند.

 

وی بدون اشاره به شمار محیط بانان موجود اظهار داشت: با اندک محیط بانانی که وجود دارد گشت زنی شبانه روزی در منطقه انجام می شود که تاکنون برخوردهای زیادی با متخلفان شده است.

 

مدیر اداره حفاظت محیط زیست شیروان تصریح کرد: در این منطقه گونه های شاخص گوشتخواران شامل پلنگ، گرگ و روباه، علف خواران شامل قوچ و میش، کل و بز زیست می کنند.

 

فخرانی خاطر نشان کرد: پرنده کبک دری که رو به انقراض است و در مناطق صخره ای گلیل زندگی می کند سالانه چندین نوبت این پرنده کمیاب مشاهده می شود.

 

وی افزود: همچنین پرندگان شکاری نظیر هما، کرکس، دال، سهره ها و سهره سرسیاه بزرگ که جزو گونه های شاخص است در این منطقه مشاهده  می شوند.

 

وی با بیان اینکه طرح مطالعاتی جامع و تفصیلی این منطقه در مرحله تدوین است، گفت: در این طرح شناسنامه ای برای منطقه اجرا می شود  که در برگیرنده مطالعات انجام شده در زمینه حفظ زیستگاه  این منطقه است.

 

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت در شمال شهرستان شیروان و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.

 

این منطقه در ۸۵ کیلومتری شهر شیروان قرار دارد که با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه ارس و گوناگونی پوشش گیاهی و نیز زیست خالص ترین قوچ اوریال، در ۲۷ تیرماه ۱۳۵۰ به عنوان منطقه حفاظت شده زیست محیطی اعلام شده است.

 

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی دارای آب و هوایی عموما کوهستانی، با شیب های تند و دره های عمیق و صخره های مرتفع است، این منطقه قسمتی از رشته کوه های موسوم به کپه داغ را تشکیل می دهد و از مناظر زیبایی برخوردار است.

 

شهرستان شیروان با گستره ۳۷۸۹ کیلومترمربع، علاوه بر منطقه حفاظت شده مرزی «گلیل و سرانی» که به عنوان زیست کره به ثبت جهانی رسیده، مناطق بکر زیست محیطی «زوارم و گلیان، بوستان شیرکوه، ییلاقات گیل‌نامانلو، بوانلو و نیز چپانلو» را در خود دارد که زیستگاه انواع پرندگان و جانوران وحشی است.

 

 

 

کد خبر 998658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha