کتابخانه مدارس به روز رسانی شود/ پیشنهاد راه اندازی ایستگاه مطالعه در مساجد

نوروزی راه اندازی ایستگاه مطالعه در ادارات، پایانه ها و مترو را موجب ترغیب افراد جامعه به کتابخوانی دانست و گفت: تمام مساجد باید مجهز به این ایستگاه باشند.

«دکتر محمدرضا نوروزی» در پاسخ به این سوال که برای ترویج کتابخوانی چه اقداماتی باید صورت گیرد به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: برای تشویق افراد به خصوص قشر جوان به کتاب و کتابخوانی می توان اقدامات زیادی انجام داد. یکی از مهمترین آنها حمایت از نویسندگان و شاعران است تا کتاب با قیمت پایین در دسترس مخاطبان قرار گیرد. قیمت بالای کتاب یکی از دغدغه های افراد علاقه مند به کتاب است. در واقع جوانان دو دسته هستند. دسته اول علاقمند به کتاب هستند که اگر کتاب با قیمت مناسب در اختیار آنها قرار گیرد، بیشتر کتاب می خوانند.

 

این نویسنده ادامه داد: دسته دیگر از جوانان کسانی هستند که به کتاب و کتابخوانی علاقه ندارند. این افراد را باید در معرض کتاب قرار داد. با ایستگاه های مطالعه می توان چنین کاری را انجام داد. ایستگاه های مطالعه باید در پایانه ها، اتوبوس، مترو، ادارات و مساجد وجود داشته باشد. بدین ترتیب کتاب در دسترس عموم قرار می گیرد و افراد در ساعت انتظار آمدن اتوبوس یا قطار مترو در صف های بانک و نانوایی می توانند به مطالعه بپردازند. ایستگاه های مطالعه باید در جاهای عمومی راه اندازی شود.

 

وی بیان کرد: حتی اگر جوانی کتابی از ایستگاه مطالعه بردارد و با خود به خانه ببرد، اشکالی ندارد زیرا خودش و خانواده آن کتاب را مطالعه می کنند و خود به خود علاقه به کتاب ایجاد می شود. بخش مهمی از این مسئله به همت مسئولان بر می گردد که اگر از چاپ و نشر حمایت کنند ضریب نفوذ کتاب در بین افراد و خانواده ها بالا می رود. نمی توان مدام به جوانان توصیه کرد که از پول توجیبی خود کتاب بخرند زیرا قیمت کتاب بالاست. بهترین شکل این است که نهادهایی مانند کتابخانه های عمومی کشور و شورای فرهنگ عمومی پای کار بیایند و از کتاب و چاپ حمایت کنند.

 

 

نوروزی با بیان اینکه ایستگاه های مطالعه باید مجهز به کتاب های متنوع باشند، عنوان کرد: همه نوع کتاب اعم از علمی، اخلاقی، دینی، داستان، شعر و مجلات باید در این ایستگاه ها موجود باشد تا افراد با سلیقه های مختلف بتوانند استفاده کنند. راه اندازی ایستگاه های مطالعه بهانه گرانی کاغذ را از جوانان می گیرد و در ترویج مطالعه بسیار مفید خواهد بود. علاوه بر این دیگر نوجوانان و جوانان به بهانه گران بودن کاغذ از مطالعه سر باز نمی زنند. تا کتابخوانی را به صورت عادت درآوریم، می توانیم ایستگاه های مطالعه را در سراسر کشور افزایش دهیم.

 

این نویسنده با اشاره به اینکه راه اندازی ایستگاه مطالعه در مساجد نیز بسیار مفید خواهد بود، اظهار داشت: برخی مساجد ایستگاه مطالعه را راه اندازی کرده اند و خوب است که ایستگاه مطالعه در همه مساجد با حدود حداقل 40 عنوان کتاب داشته باشیم که مرتب شارژ شود . این ایستگاه باید نزدیک در ورودی مساجد و در معرض دید باشد. این باعث ترغیب نمازگزاران به کتاب و کتابخوانی می شود.

 

وی یادآور شد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اقدام خوبی انجام داده است، بدین ترتیب که کتابخانه های سیار برای روستاها راه اندازی کرده است و ماشینی مجهز به کتاب هفته ای یک بار به روستاها می رود و به بچه ها کتاب امانت می دهد؛ این در تشویق و ترغیب کودکان به کتاب بسیار موثر است.

 

نوروزی خاطرنشان کرد: تجهیز کتابخانه ها مسئله مهمی است که باید به آن توجه کرد. بسیاری از مدارس کتابخانه دارد اما کتاب های آنها بسیار قدیمی و حتی مندرس است. بهتر است که کتابخانه های مدارس به روز رسانی شود و با توجه به گروه سنی دانش آموزان، کتاب برای مدارس خریداری شود؛ به عنوان مثال کتاب اصول و فلسفه دکتر شهید بهشتی برای مقاطع ابتدایی قابل درک نیست. چنین کتابی باید در قفسه کتابخانه مدارس در مقطع دبیرستان قرار گیرد.

 

دکتر محمدرضا نوروزی نویسنده و مترجم است که در همایش نویسندگان مذهبی موسسه خانه کتاب مورد تجلیل قرار گرفت. از جمله آثار تالیفی او می توان به «اصول مدیریت اسلامی از دیدگاه قرآن و احادیث» و «داستان های شیرین نماز» اشاره کرد که اخیرا به چاپ بیستم رسیده است. 

کد خبر 998953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha