هویت بصری موزه هنرهای معاصر نیاز به یکسان سازی و گسترش دارد

هنرمند و طراح گرافیک با بیان اینکه هویت بصری موزه هنرهای معاصر نیاز به یکسان سازی و گسترش دارد، گفت: طراحی هویت بصری موزه به گونه‌ای پیش رفت که هم معاصر بودنش حفظ شود و هم حسی که خودم از موزه داشتم برآورده شود.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،  نشست رسانه ای« مرمت، بازسازی و هویت بصری موزه هنرهای معاصر تهران» پیش از ظهر امروزدوشنبه 8 دیماه با حضور هادی مظفری، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احسان آقایی، رییس موزه هنرهای معاصر تهران، زهرا نوروزی، رئیس اداره نظارت بر پروژه‌های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا عابدینی، هنرمند طراح گرافیک و حسن نوفرستی روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران در تالار رودکی برگزار شد.

 

در این نشست «رضا عابدینی»، هنرمند طراح گرافیک با اشاره به اینکه در ایران اتفاق‌های خوب فرهنگی و هنری همیشه زیر سایه هدایت روشنگرانه و حضور مدیران درست در پروژه‌ها صورت گرفته است، گفت:  وقتی صحبت از بازسازی و طراحی هویت بصری موزه شد دو احساس متفاوت ترس و اشتیاق داشتم؛ چون پروژه‌ای ملی به حساب می‌آید بنابراین سنگینی کار از یک طرف و اینکه دلم می‌خواست کاری انجام شود که از نظر معاصر بودن موزه تهران بسیار پربار باشد، بسیار مهم بود. 

 

این هنرمند و طراح گرافیک افزود: کار طراحی هویت بصری موزه به گونه‌ای پیش رفت که هم معاصر بودنش حفظ شود و هم حسی که خودم از موزه داشتم برآورده شود، چراکه همسن بودن آغاز فعالیت‌هایم با آغاز به کار موزه برای خودم به شخصه، حساسیت موضوع زیاد بود و از طرف دیگر جذابیت کار نیز مطرح است.

 

رضا عابدینی  با بیان اینکه هیچ سابقه‌ای برای هویت بصری موزه هنرهای معاصر وجود ندارد،توضیح داد: در سال‌های گذشته تنها فعالیت‌های پراکنده ای انجام‌شده است که بسیاری از آن‌ها درخشان هستند و شخصاً آن‌ها را در آرشیو خود نگهداری می‌کنم. اما در آن سال‌ها طراحان و مدیران وقت به این مسئله فکر نمی‌کردند که موزه‌ای در این حد با این آثار ارزشمند که جایگاه مهمی در میان موزه‌های هنرهای معاصر جهان دارد، نیاز به طراحی هویت بصری داشته باشد. البته این مسئله در جهان هم عمری در حدود ۲۰ سال دارد و پیش از آن تمرکزی بر روی هویت بصری وجود نداشت. اما چنین فضایی که فعالیت‌های متفاوتی دارد اگر هویت بصری مشخص نداشته باشد مخاطبان نمی‌توانند این فعالیت‌ها را ردیابی کنند.

 

این هنرمند و طراح گرافیک با بیان اینکه اکثر گنجینه موزه‌های معاصر مشهور دنیا، از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران کم‌اهمیت تر و فعالیتش هم کمتر است، اما تبلیغات بیشتری دارند، اظهار کرد:  مجموعه کارهای انتشاراتی موزه از جمله پوسترها، بسیار درخشان است اما در کنار هم هویت بصری متمرکزی ندارند. بنابراین هویت بصری موزه نیاز به یکسان سازی و گسترش داشت که از آن به «هویت دیداری پویا»  یاد می‌شود.  مهمترین گرفتاری ما این است که هویت بصری را به جای اینکه تبدیل کنیم، تکرار می‌کنیم.

رضا عابدینی با بیآن اینکه هویت بصری در اغلب موزه‌های معاصر و مدرن، متأثر از ساختمان آن  موزه است، گفت:  در موزه هنرهای معاصر، اولین نشانه همان فونت زر بولد و ساده است. سپس نشانه مشهور موزه بر اساس ساختمان آن طراحی شده که البته طی این سال‌ها فرم ثابتی نداشته است. آن را ریدیزاین (اصلاح) و پرسپکتیوش را اصلاح کردیم.

وی درباره تغییر نشانه موزه از فرم آشنای بادگیرها به یک فرم جدید گفت: موزه هنرهای معاصر تهران قرار است که در کشورهای مختلف دیده شود و باید نشانه آن چیزی باشد که در همه دنیا قابل پذیرش باشد. درعین‌حال نمی‌خواستم از تصویری اگزوتیک استفاده کنم که کاملا نشان ایرانی دارد و بارها تکرار شده است. درست است که فرم بادگیرها بسیار جذاب بود و برای همه مخاطبان جا افتاده است و الان ممکن است هویت بصری جدید و این نشانه جدید برای همه عجیب به نظر برسد،.

رضا عابدینی افزود: در هویت بصری جدید از نقشه ساختمان و یک مربع بدون گوشه استفاده کردم و ۴ رنگ نارنجی نپخته، خاکستری، سفید و مشکی را شامل می‌شود.

کد خبر 1008936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha