آیت ‌الله مصباح یزدی اندیشه های نوینی را در حوزه تخصص حکمت و کلام وارد کرد

حجت الاسلام زمانی با اشاره به اینکه بعد دیگر شخصیت ایشان، نواندیشی است، گفت: آیت‌الله مصباح یزدی اندیشه‌هایی نوینی را در حوزه تخصص حکمت و کلام وارد کرد، مباحث معرفت‌شناسی را نیز وارد فلسفه شناسی کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت ‌الاسلام «مهدی زمانی» امروز(۲۰ دی) در نشست ابعاد شخصيتي آیت ‌الله حاج شيخ محمدتقی مصباح يزدی با بیان اینکه اولین شاخصه این عالم ربانی، آزاداندیشی است، گفت: حکیم فرزانه، آیت‌الله مصباح یزدی در عین رعایت احترام و انصاف، یک فقیه آزاداندیش بودند و مراجعه به بیانات و تألیفات ایشان نمایانگر این امر است و وجود چنین شاخصه‌ای، سبب ارتقای حوزه‌های علمیه بود.

 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه بعد دیگر شخصیت ایشان، نواندیشی است، افزود: آیت‌الله مصباح یزدی اندیشه‌هایی نوینی را در حوزه تخصص حکمت و کلام وارد کرد، مباحث معرفت‌شناسی را نیز وارد فلسفه شناسی کرد.

 

وی یکی دیگر از ابعاد شخصیت آیت‌الله مصباح یزدی را تولید علم دانست و ادامه داد: تولید علم به معنای استخراج فلسفه‌ی اسلامی از فلسفه‌های مضاف (همانند فلسفه سیاست یا اخلاق) و اجرایی کردن آن و به بدنه‌ی جامعه اسلامی آوردن که این امر مهمی است، یکی دیگر از کارهای ارزشمند ایشان بود که با جدیت، پیگیری شد.

 

حجت‌الاسلام زمانی بابیان اینکه علم اگر می‌خواهد پیشرفت داشته باشد باید نظام‌مند باشد، تصریح کرد: تفکر آیت‌الله مصباح یزدی تشکیلاتی بود و ایشان این کار را کرد. موسسه درراه حق، شروع فعالیت ایشان در اوایل انقلاب بود که باتربیت شاگردان و طلاب و برنامه‌ریزی کامل، رشد چشمگیری داشت.

 

استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان اضافه کرد: آیت‌الله مصباح یزدی، در عرصه اخلاق نظری و عملی درخشش خوبی داشتند و از این فراتر و مهم‌تر اینکه ایشان معتقد بودند در بعد اخلاق، این دو کافی نیست و انسان باید استاد اخلاق داشته باشد، لذا ایشان از همان ابتدا از محضر آیت‌الله بهجت تلمذ کردند و بهره بردند و این نکته برای طلاب یک امر لازم است.

 

وی تأکید کرد: شاخصه دیگر ایشان بعد اجتماعی است که در چند محور اساسی ایفای نقش داشتند، مانند مسئله تبلیغ، امربه‌معروف و نهی از منکر، مبارزه بی‌امان و جدی با انحراف و حضور در عرصه‌هایی که به وجود ایشان نیاز بود.

کد خبر 1013563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha