جلوافتادن کمیته امداد از سهم ایجاد اشتغال سالانه/بیش از ۲۰۰ هزار شغل در سال جاری ایجاد شد

بختیاری با ارائه گزارشی از ایجاد اشتغال توسط کمیته امداد در کشور، آمارها را حاکی از جلوافتادن این نهاد نسبت به سهم تعیین شده بر اساس برنامه پنجم توسعه خواند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ سیدمرتضی بختیاری، سه شنبه(۲۰ اسفند) در جشن خودکفایی ۵ هزار و ۵۰۰ خانواده تحت حمایت کمیته امداد؛ توانمندسازی و ایجاد درآمد پایدار برای تهیدستان با رعایت حرمت و تکریم به عنوان یک اولویت را سفارش مقام معظم رهبری خواند و اظهار کرد: بر این اساس همه وارد حمایت از این امر شدند و  ضرورت دارد فرهنگ کار و تلاش و جهاد را در کشور نهادینه کنیم که کشور داشته های فراوانی دارد و باید از این داشته ها استفاده کنیم.

 

 

رییس کمیته امداد کشور با بیان اینکه به رغم همه تحریم های ظالمانه اما ایران جایگاه خود را در دنیا نشان داد و در همین موضوع کرونا که آمریکا ما را تحریم کرد اما ما صادرکننده خیلی از تجهیزات مقابله با ویروس کرونا شدیم؛ افزود: طی بررسی به این نتیجه رسیدیم توانمندسازی را با سه رکن اشتغال، مسکن و فرهنگ سازی نهادینه کنیم؛ «فرهنگ خودباوری، خوداتکایی و ما می توانیم» و قدم های مؤثری برداشته شد.

 

 

وی با اشاره به اینکه بر اساس یک برنامه پنج ساله از سال ۹۶ قرار شد کمیته امداد سالانه 70 هزار شغل ایجاد کند؛ گزارش داد: با افتخار می گوییم در سال 96 در زمان فتاح 170 هزار شغل، در سال 97 هم ۱۴۸ هزار، در سال ۹۸نیز 175 هزار و 900 شغل، امسال طبق آمار صبح امروز 227 هزار اشتغال در سراسر کشور با 5 هزار و 516 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه توسط کمیته امداد ایجاد شد و در سال ۹۷ بر اساس اعلام شورای اشتغال کشور، یک سوم اشتغال ایجاد شده در سراسر کشور توسط کمیته امداد انجام شد.

 

 

بختیاری با اشاره به سهم 10 هزار میلیارد تومانی تسهیلات برای ایجاد اشتغال توسط کمیته امداد در سال آینده؛ بیان کرد: طبق هدف گذاری با این تسهیلات، 300 هزار اشتغال در سال آینده ایجاد می شود و این یعنی چند برابر برنامه 5 ساله جلوتر رفتیم و توانمندسازی را به توصیه رهبری در سطح برنامه ها قرار دادیم. 

 

 

وی با استناد به اعلام رسمی بانک مرکزی، خوش حساب ترین مشتریان بانک ها را مددجویان کمیته امداد دانست و اظهار کرد: این در حالی است که ما حداکثر تا سقف ۵۰ میلیون تومان تسهیلات به مددجویان می دهیم و آنها نمک شناس هستند لذا از دولت درخواست داریم سقف تسهیلات به 100 میلیون تومان افزایش پیدا کند.

 

 

رییس کمیته امداد کشور از مزیت سنجی اشتغال در همه شهرستان های کشور و نیز راه اندازی داشبورد مدیریتی که در لحظه می تواند آمار ایجاد اشتغال در کشور را گزارش بدهد؛ خبر داد و افزود: این داشبورد را در آینده در اختیار نمایندگان مجلس، وزرا و نمایندگان ولی فقیه در استان ها، استانداران می گذاریم که در جریان باشند.

 

 

وی با اشاره به اینکه در بودجه 1400 برای مددجویان امداد و بهزیستی که به دلیل تکانه های اقتصادی و تعطیلی مشاغل آنان در پی رعایت پروتکل های بهداشتی آسیب دیدند و پشت نوبتی برای دریافت خدمات کمیته امداد هستند، سهمی قرار داده شده، افزود: یک تعداد که خودکفا شدند از تحت پوشش خارج شوند.

 

 

بختیاری گزارش داد: از سال 73 تا 97 تعداد 750 هزار خانوار به دلیل خودکفایی از حمایت امداد خارج شدند و طبق بررسی انجام شده در اواخر سال 98 حداقل 3500 میلیارد تومان باید به این تعداد خانوار می دادیم.

 

 

وی با متذکر شدن این مطلب که توانمندسازی به معنای رهاکردن مددجو نیست؛ ادامه داد: اشتغال خرد و روستایی از راهبردهای قطعی ما در اشتغالزایی است زیرا 63 درصد خانواده های تحت حمایت، بانوان سرپرست هستند و برای همین اشتغال خانگی یک راهبرد است تا شغل اصلی یعنی مادر بودن به عنوان یک اصل مسلم معارف اسلامی و قرآنی تحت الشعاع قرار نگیرد.

 

 

رییس کمیته امداد کشور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تحولات علمی در بستر فعالیت اقتصاد مقاومتی در امداد خود را نشان داده؛ در همین رابطه تصریح کرد: حتماً باید از فعالیت دانش بنیان ها، استارت آپ ها و بازار دیجیتال وارد شویم.

 

وی ادامه داد: سهم اشتغال کمیته امداد در استان کرمان برای سال جاری 9 هزار و 453 شغل با 247 هزار میلیارد تومان تسهیلات بود اما با همکاری مجموعه استان تاکنون 10 هزار و 366 اشتغال شکل گرفته و از برنامه جلوتر هستیم.

 

 

بختیاری درآمد کمیته امداد استان کرمان در ۱۱ ماه سال جاری از محل خیرین و مشارکت های مردمی را در حالی 339 میلیارد تومان دانست که این رقم در سال گذشته بیش از ۱۶۴ میلیارد تومان بوده و افزود: چگونه باید از خیرین تجلیل کرد؟ ما همت، عنایت و مهربانی مردم را دیدیم و وقتی اعتقاد راسخ جامعه ای مسلح بودن به سلاح انفاق باشد آن جامعه موفق خواهد شد.

 

کد خبر 1036264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha