آنچه به عنوان نظر شورای نگهبان در مورد لایحه بودجه ۱۴۰۰ اعلام شد غیر رسمی است

سخنگوی شورای نگهبان با گلایه از مصاحبه برخی از نمایندگان مجلس در رابطه با ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: آنچه که به عنوان نظر شورای نگهبان در مورد لایحه بودجه ۱۴۰۰ اعلام شده است، غیر رسمی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری امروز شنبه 23 اسفند خود با اشاره به بررسی لایحه بودجه 1400 گفت: ما هنوز نظر رسمی خود در مورد این لایحه را به مجلس اعلام نکرده ایم و آنچه که به عنوان نظر شورای نگهبان در مورد مصوبه بودجه سال 1400 اعلام شده است، غیر رسمی است. دوستان در مجلس لازم نیست نظرات غیر رسمی شورای نگهبان را اطلاع رسانی کنند، اگر نیاز باشد ما خودمان اطلاع رسانی می کنیم.

 

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: در حال حاضر هیئت های نظارت در همه بخش ها و شهرستان ها و استان ها تشکیل شده است و سه هزار و 500 حکم برای اعضای هیئت نظارت صادر شده است. هماهنگی ها با دوستان در وزارت کشور برای این بررسی ها انجام شده است. چاپ تعرفه ها نیز انجام شده است و نظارت بر چاپ آنها به دقت در حال انجام است و تا زمان توزیع این نظارت ادامه خواهد داشت.

 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در رابطه با فعالیت های زودهنگام انتخاباتی و گزارش های شورای نگهبان از فعالیت برخی از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفت: شورای نگهبان محدودیتی در دریافت گزارش ها ندارد اما این گزارش ها مورد بررسی قرار می گیرد و در برسی صلاحیت افراد موثر است. بسیاری از گزارش های ما از نهادها و مردم است از این جهت محدودیت نداریم و هرچه گزارش به دست ما برسد، آن را بررسی می کنیم. در رابطه با بحث تبلیغات زودهنگام نیز قانون در این رابطه شفاف نیست اگر تبلیغات غیر مجاز باشد، آنچه که ما می توانیم مورد بررسی قرار دهیم دریافت گزارش ها و بررسی آن در هنگام مسایل مربوط به تایید صلاحیت است.

 

وی در رابطه با برنامه های شورای نگهبان برای برگزاری انتخاباتی باشکوه گفت: آنچه شورای نگهبان می تواند انجام دهد، رعایت قانون است و این وظیفه را در گذشته انجام دادیم و در آینده هم به این وظیفه عمل می کنیم.

 

کدخدایی در رابطه با پیشنهاد شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات بیش از یک روز نیز گفت: ما در این رابطه تابع قانون هستیم. اگر قانون اصلاح شود از نظر شورا منعی وجود ندارد.

 

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد هماهنگی های شورای نگهبان با وزارت کشور برای برگزاری انتخابات گفت: جلسات هماهنگی ما با وزارت کشور در حال برگزاری است از جمله نتایج این جلسات افزایش 15 درصدی تعداد صندوق های رای است و همچنین رعایت پروتکل های بهداشتی است که در پای صندوق های رای پروتکل های بهداشتی رعایت شود. طبق اعلام نظر ستاد ملی کرونا آن چیزی که باعث شیوع این بیماری می شود، تجمعات است. ما در مورد تجمعات محدودیت هایی خواهیم داشت که این محدودیت ها اعلام خواهد شد.

 

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که در مصاحبه ای عنوان کردید که شورای نگهبان به دنبال سقف برای تایید نامزدهای ریاست جمهوری نیست، گفت: شورای نگهبان هیچ وقت نمی تواند سقف را در نظر بگیرد، آنچه که مهم است شرایطی است که در قانون انتخابات آمده است و در همه انتخابات می بینیم تعداد افرادی که تایید صلاحیت شده اند، متفاوت بوده است.

 

وی همچنین در رابطه با حضور نظامیان در این دوره از انتخابات گفت: اگر رویه شورای نگهبان و قوانین را بررسی کنید می بینید که منع قانونی برای حضور این افراد که سابقه نظامی داشته اند، وجود ندارد و افرادی که نظامی بودند در انتخابات حضور داشته اند. آنچه که قانون برای ما لحاظ کرده است و در سیاست های کلی انتخابات نیز آمده است، عدم دخالت نظامی ها در انتخابات است یعنی منع در رابطه با دخالت نظامیان به مفهوم جهت گیری و سوگیری در انتخابات آمده است ولی صرف نامزد شدن برای حضور آنها منع قانونی وجود ندارد و در گذشته هم این بوده است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که برخی این ادعا را دارند که شورای نگهبان علاوه بر قانون در بحث بررسی صلاحیت ها مصلحت اندیشی می کند، گفت: رویه گذشته و الزامات قانونی ما را مکلف می کند که به قانون عمل کنیم.

 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در رابطه با هجمه هایی که این روزها به شورای نگهبان می شود، گفت: تنها برنامه ما رعایت قانون است و اینکه همه با انصاف نسبت به شورای نگهبان برخورد کنند.

 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که یکی از بندهایی که در اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد این است که سران قوا می توانند بدون استعفا در انتخابات شرکت کنند، احتمال تایید این بند وجود دارد، گفت: ما در این رابطه تابع قانون هستیم و قانون منعی در این مورد نداشته است تنها منع برای افراد و اعضایی هستند که در حوزه نظارت و اجرای انتخابات نقش دارند اما برای افراد دیگر مانعی در این رابطه وجود ندارد.

 

این عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین در رابطه با پیشنهاد شورای نگهبان برای تفکیک انتخابات شوراها و ریاست جمهوری گفت: این فقط یک پیشنهاد بود و اجرای آن به این برمی گردد که مجلس در این رابطه قانونی را تصویب کند. در حال حاضر انتخابات شوراها با ریاست جمهوری برگزار می شود و چون انتخابات شوراها محلی و منطقه ای است، پیشنهاد ما این بود که اگر به صورت محلی باشد، توجه شوراها می تواند معطوف به انتخابات ریاست جمهوری بشود.

 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در رابطه با اظهار نظر حداد عادل در مورد رد صلاحیت احمدی نژاد و اینکه وی در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت شده است و آیا امکان دارد در این دوره در صورت ثبت نام رد صلاحیت شود، گفت: حتی بنده به عنوان عضو شورای نگهبان نمی دانم نسبت به افرادی که ثبت نام می کنند، نظر اعضای شورای نگهبان چه خواهد بود. باید ببینیم نظر شورا در بحث بررسی صلاحیت ها چگونه است. در رابطه با افراد هم در قانون آمده است که برای هر دوره انتخابات صلاحیت افراد مورد بررسی قرار گیرد و این موضوع منوط به گزارش ها و رفتار افراد خواهد بود و تا زمانی که افراد ثبت نام نکنند ما نمی توانیم اظهار نظری داشته باشیم.

 

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه نشست خبری امروز خود با اشاره به تصویب طرح الحاق دو ماده به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی گفت: همچنین طرح الحاق یک تبصره به ماده الحاقی قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش و طرح اصلاح ماده یک و هفت اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی در شورای نگهبان مورد بررسی و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

 

وی با اشاره به ایرادات شورای نگهبان به لایحه مالیات بر ارزش افزوده گفت: همچنین طرح برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور در شورا مورد بررسی قرار گرفت و شورا ایراداتی به این طرح وارد دانست.

 

سخنگوی شورای نگهبان از دیگر موارد مورد بررسی در شورا را لایحه شورای حل اختلاف عنوان کرد و گفت: این لایحه نیز مورد بررسی قرار گرفت و شورا ایراداتی را به آن وارد دانسته است.

 

وی خاطرنشان کرد: طرح استفساریه ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و لایحه موافقت نامه انتقال محکومین بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه مورد بررسی قرار گرفت و ایراداتی به این دو مصوبه مجلس از طرف شورا وارد شده است.

 

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پایان نشست خبری امروز از سایت شورای نگهبان به زبان انگلیسی رونمایی کرد.

 

کد خبر 1037171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha