یک سوم مساجد اردبیل بی بهره از نماز جماعتند/کمبود روحانی دغدغه اساسی

رییس سازمان تبلیغات اسلامی اردبیل با اشاره به اینکه از میان 1800 مسجد این استان، تنها در دو سوم مساجد نماز جماعت برپا می شود، ایجاد حوزه های علمیه و تربیت مبلغ را تنها راهکار موثر درجذب روحانی برای مساجد دانست.

حجت الاسلام مهدی ستوده، رییس سازمان تبلیغات اسلامی اردبیل با اشاره به وجود بیش از 1800 مسجد و 610 روحانی در این استان به خبرنگار شبستان گفت: متاسفانه به دلیل کمبود روحانی در استان در بیشتر مساجد نماز جماعت اقامه نمی شود.


وی با اشاره به اینکه از میان 1800 مسجد استان تنها در دو سوم مساجد مذکور نمازهای جماعت اقامه می شود، افزود: یکی از افتخارات استان اردبیل رویکرد مسجد سازی و مسجد محوری مردم به ویژه در روستاها است که موجب شده استان با کمبود مسجد مواجه نشود ولی استان اردبیل با کمبود روحانی برای اقامه نمازهای جماعت مواجه است.


حجت الاسلام ستوده ادامه داد: در حال حاضر از میان 610 روحانی و امام جماعت استان تنها 450 روحانی بومی و 160 روحانی دیگر از طریق طرح هجرت و استقرار تامین شده است.


رییس سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل با اشاره به اینکه متاسفانه بیشتر استان های کشور با کمبود روحانی و امام جماعت مواجه هستند، گفت: راهکار مناسب در این زمینه افزایش حوزه های علمیه در استان ها و تربیت مبلغ و روحانی برای مساجد است.


وی با اشاره به اینکه باید برنامه های فرهنگی تمامی استان ها با محوریت مساجد صورت گیرد، اذعان کرد: در حال حاضر در مساجد استان اردبیل بیش از 160 موسسه قرآنی استان در مسجد فعالیت می کنند و موسسات و انجمن ها نیز در مساجد دایر هستند که ضرورت دارد دوره های مشاوره و تربیت کودکان و نوجوانان و کتابخانه های در جوار مساجد شکل گیرد چرا که هیچ پایگاهی همچون مسجد مورد اعتماد و اطمینان نیست.

 

90 درصد مساجد سیستان وبلوچستان نیازمند روحانی
پیش از این هم حجت الاسلام منصور هاشمی، مسئول سازمان تبلیغات اسلامی استان سیستان و بلوچستان با انتقاد از کمبود روحانی و امام جماعت بومی در این استان گفته بود: با وجود اینکه این استان جزء استان هایی است که آمار بیشترین مسجد کشور را دارد ولی با کمبود روحانی و امام جماعت به صورت تمام وقت مواجه است به طوری که نماز جماعت تنها در 10 درصد مساجد این استان اقامه می شود و بیش از 90 درصد مساجد این استان نیازمند روحانی و امام جماعت محلی هستند.

 
وی با بیان اینکه برای جبران کمبود روحانی محلی در این استان سعی شده است از روحانیون جایگزین استفاده شود، خاطر نشان کرده بود: در فصل های تبلیغی با در خواست اعزام مبلغ و روحانی طرح هجرت بخشی از کمبود روحانی و امام جماعت در این استان جبران می شود ولی این تنها بخشی از نیاز استان به روحانی را تامین می کند، چرا که این روحانیون تنها در بعضی از فصول سال در استان حضور می یابند بنابراین جبران کننده خلا بزرگ کمبود روحانی محلی نیست.

 

حجت‌الاسلام منصور هاشمی، مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به اینکه مساجد این استان از امکانات بسیار کمی برخوردار و این استان جزو استان های محروم در حوزه بهره مندی از امکانات است، گفته بود: در این راستا و از طریق شاخص‌های فرهنگی استان و اعتبارات تخصیصی بالغ بر 2 میلیارد و 800 میلیون تومان برای حمایت از مساجد استان اختصاص یافته است که با این اعتبار مقرر است تا پایان سال قریب 300 مسجد حمایت و مورد مرمت و بازسازی قرار گیرد.

 

وی با انتقاد از کمبود روحانی در مساجد شیعیان این استان تصریح کرده بود: مساجد اهل سنت با کمبود روحانی مواجه نیستند و نماز جماعت در پنچ نوبت اقامه می شود ولی شیعیان این استان قریب 1700 مسجد دارند که بیش از 70 درصد مساجد امام جماعت ندارند.

 

70 درصد مساجد هرمزگان فاقد امام جماعت

حجت‌الاسلام احمد رحمانی، کارشناس امور مبلغین اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان هم در گفتگویی که اخیرا با خبرنگار شبستان  داشته، گفته است که بیش از  70 درصد مساجد شیعیان در این استان فاقد امام جماعت هستند.

 

وی از بی‌توجهی به مساجد شیعیان در این استان انتقاد و افزوده بود: در همه مساجد اهل سنت نماز جماعت در پنج نوبت اقامه می‌شود. مساجد آنها با کمبود امام جماعت مواجه نیستند ولی از سوی این اداره بارها به مرکز حوزه علمیه قم درخواست اعزام مبلغ مساجد شیعیان به این استان داده شده است که پی‌گیری‌ها در این زمینه نتیجه‌بخش نبوده است.


حجت‌الاسلام رحمانی محرومیت، کمبود امکانات، آب و هوای گرم استان در فصول بهار و تابستان را از دلایل عدم استقبال مبلغین برای حضور در مساجد این استان ذکر کرده بود.
 

کارشناس امور مبلغین اداره کل تبلیغات اسلامی استان هرمزگان با بیان اینکه از میان 1148 مسجد شیعیان این استان تنها در 115 مسجد نماز جماعت در سه نوبت اقامه می‌شود، تصریح کرده بود: نماز جماعت ظهر و عصر در 120 مسجد و نماز جماعت مغرب و عشا در 197 مسجد این استان اقامه می‌شود.

پایان پیام/

 

کد خبر 104281

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha