گسترش فضای مجازی در کنار فقدان سواد رسانه ای مشکلات فراوانی را در کشور به وجود آورده است

مصطفی قلیزاده علیار گفت: فقدان سواد رسانه ای و عدم آموزش کاربران در کنار نبود یک قانون متون باعث مشکلات فراوانی در استفاده از فضای مجازی در کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ارومیه، شبکه های اجتماعی  امکان استفاده از فرصت های مختلف در فضای مجازی اعم از جستجو، خواندن و به اشتراک گذاری محتوا را برای تعداد بسیار وسیعی از کاربران فراهم کرده اند که این حجم انبوه از مخاطبان، دارای اهمیت در حوزه های سیاسی، اجتماعی و امنیتی است و می تواند در هر کدام از این عرصه ها کشور را با تهدیدات جدی مواجه سازد. به تعبیر دیگر رشد و توسعه روز افزون شبکه های اجتماعی در فضای مجازی به خصوص شبکه های اجتماعی بیگانه و تسهیل ارتباطات علیرغم اینکه دارای فرصت های فراوانی است، ولی در واقع می تواند منشأ آسیب ها و تهدیدهایی نیز باشد.

طبق بررسی ها، در موقعیت کنونی رهاشدن فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بیگانه در کشور سبب شده تهدیدهای آن بر فرصت هایش پیشی بگیرد و به تعبیر مقام معظم رهبری فضای مجازی، به قتلگاه جوانان مبدل شود. لذا برای مقابله با این تهدیدات، تدوین سیاست های کلان و قوانین مترقی و تنظیم گری فضای مجازی و شبکه های اجتماعی امری ضروری است؛ در این باره باید مجلس به سرعت قوانین لازم را به تصویب برساند و قوه قضاییه نیز در رسیدگی به جرائم به سمت کنترل و کاهش آسیب ها برود؛ چرا که در غیر این صورت قطعا زمانی خواهد رسید که برای مهار آسیب ها و زیان هایی که از این فضا متوجه جامعه می شود، دیر شده باشد.

گفتگوی کوتاهی داریم با «مصطفی قیزاده علیار» فعال رسانه ای و کارشناس مسایل دینی در آذربایجان غربی:

 شبستان: فضای مجازی و دسترسی تمام اقشار جامعه به این امکان چه تاثیرات مثبت و منفی در جامعه داشته است؟

 پاسخ: در جامعه کنونی استفاده از فضای مجازی حق طبیعی و غیر قابل انکار همه اقشار جامعه است و در واقع گسترش فضای مجازی نوع ایجاد عدالت است چرا که امروز در عصری قرار داریم که همه باید به شبکه‌های اجتماعی متصل باشند. اما ناگفته نماند که استفاده از این شبکه های مجازی در جامعه نکات مثبت و منفی بسیاری نیز دارد از جمله نکات مثبت آن متصل شدن مردم به شبکه های اجتماعی و آگاهی از مسائل روز دنیا و همچنین استفاده محققان و روانشناسان و جامعه شناسان که به آنها امکان بررسی مسائل مطرح شده در فضای مجازی را میدهد که از این طریق به مسائل پنهان زیر پوست جامعه رسیده و آنها را بررسی کنند.

 اما جنبه منفی فضای مجازی نیز فقدان سواد رسانه ای و عدم آموزش کاربران است که متاسفانه یک قانون مدون نیز در این خصوص وجود ندارد که متاسفانه راهزنان فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی همیشه منتظر روزنه ای هستند که از این طریق فرهنگ ما را مورد هدف قرار دهند که این امر توجه بیش از پیش مسئولان مربوطه را طلب می‌کند.

 

شبستان: از منظر قرآن و اهل بیت تربیت دینی کودکان با شبکه های اجتماعی چگونه خواهد بود؟ آیا می توان راه مشترک یافت؟

پاسخ: در شبکه‌های اجتماعی شاهد آیین های نوظهور هستیم که مسائل غیر اخلاقی و غیر دینی را به بهترین شکل ممکن رواج می دهند و در این میان تربیت دینی در مقابل تربیت غیردینی قرار می گیرد و این موضوع کار را برای خانواده و مسئولان فرهنگی مذهبی سخت می‌کند که باید با تلاش شبانه روزی کودکانمان را از کودکی با مسائل دینی و اخلاقی آشنا کنیم.

اما باید تزریق مسائل دینی و مذهبی با توجه به اقتضائات سنی و معلومات افراد صورت بگیرد ولی متاسفانه شبکه‌های اجتماعی این توانایی و ظرفیت را دارند که  مسائل اخلاقی و مسائل غیر دینی را نیز رواج دهند که ما باید با برنامه ریزی های شایسته از ترویج در قالب‌های مختلف در راستای نهادینه سازی فرهنگ دینی و اسلامی تلاش کنیم.

 

 شبستان: در روزهای قرنطینه ای که پشت سر گذاشتیم و همچنین در شرایط کرونایی موجود نقش شبکه های مجازی چگونه بود؟

پاسخ: آموزش و پرورش در این خصوص بسیار خوب عمل کرد و توانست در روزهای کرونایی بحث آموزش و بچه‌ها را از طریق ارتباط مجازی و رفع اشکالات درسی به خوبی مدیریت کند. پویش ها و رزمایش های خوبی نیز با حضور بسیج، سپاه و روحانیون و مردم مومن انجام گرفت که همین شبکه‌های مجازی باعث انعکاس بسیار خوب این مسائل شد که امیدواریم در آینده شاهد رشد و افزایش این گونه رزمایش‌ها باشیم.

 

شبستان: آیا در تربیت کودکان شبکه های مجازی می توانند نقش ایفا کنند؟

 پاسخ: باید بگویم که در این برهه زمانی خانواده ها باید با شبکه‌های مجازی، آسیب ها و همچنین تهدید های موجود در آن به خوبی آگاه باشند اگر کودکانمان به درستی تربیت شوند که بتوانند در مقابل این تهدیدها عاقلانه عمل کنند بدون شک تمامی این توطئه ها به فرصتی برای رشد و شکوفایی تبدیل خواهند شد.

 

سخن پایانی:

امروز در جنگ نرم و جنگ تبلیغاتی هستیم دیگر زمان جبهه و جنگ و تفنگ نیست و به تعبیر مقام معظم رهبری دشمنان ما جنتلمن های کراوات زده هستند، همان هایی که چند سال پیش فتنه ها به پا کرده و کشور را به هم ریختند؛ امروز باید در برابر این دشمنان با افکار، اندیشه‌ها و دین و شریعت خود بایستیم و با تمام قوا برای خنثی کردن توطئه های آنها تلاش کنیم در این میان رسانه ها و افراد تحصیل کرده باید بیشتر از دیگران پای کار باشند چرا که این بار جبهه قلم هاست.

کد خبر 1046153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha