خشک ترین سال آبی نیم قرن اخیر در گلستان/ افت شدید سفره های آب زیرزمینی

حسینی گفت: گلستان یکی از خشک ترین سال های آبی استان را در نیم قرن اخیرتجربه می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، «سیدمحسن حسینی» ظهر امروز (یکشنبه ۵ اردیبهشت) در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت خشکسالی سال آبی جاری گفت:  بر اساس آمار شرکت آب منطقه ای در ٧ ماهه سال آبی جاری میزان بارش ها در گلستان ۲۴۴ میلی متر بود که این عدد در بلندمدت ۳۲ درصد کاهش یافته است.


مدیرعامل منطقه‌ای شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: در کنار کاهش میزان بارش، افزایش دما هم اتفاق افتاده و میزان روان‌آب های رودخانه نیز کاهش یافته و باعث شده رودخانه های اصلی ۶٠ درصد کاهش آورده آبی داشته باشد.


وی در خصوص افت شدید سفره های آب زیرزمینی در استان، ادامه داد: کاهش میزان بارش ها و مداخلات انسانی و استفاده بیش از اندازه از آب های زیر زمینی از دلایل این افت بوده است.


حسینی اظهارداشت: اگر شرایط بارش باران در ماه های آینده به همین شکل باشد ممکن است با خشک ترین سال آبی نیم قرن اخیر را تجربه کنیم.

 

وی در خصوص کشت شالی و محصولات پر آب طلب در استان، گفت: باید کشت شالی را به حداقل برسانیم و سایر محصولات کم آب طلب  باید کاهش یابد و از کشت های جایگزین استفاده شود و یا سطح زیر کشت را کاهش یابد.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: گلستان دارای۸۵۰ هزار هکتار اراضی است که از این مقدار  ۶۰۰ هکتار قابل کشت است.

 

وی گفت: از این مقدار ۲۵۰ هزار هکتار آن آبی و ۳۵۰ هزار هکتار آن دیم است.

 

حسینی در خصوص استفاده از آب های نامتعارف، اظهارداشت: در حال حاضر شهرهای بندرگز، بندرترکمن، کردکوی و در بخش‌هایی از گرگان به سیستم جمع‌آوری پساب و تصفیه خانه مجهز هستند.


وی ادامه داد: بخش هایی از پساب هایی که تصفیه می‌شود به طبیعت بر می‌گردد و مطالعات جمع آوری پساب سایر شهرستان های دیگر نیز در دست بررسی است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: در حال حاضر بخشی از شبکه آبرسانی ما دچار فرسودگی است که مقداری آب را هدر می دهد.

کد خبر 1049648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha