مردم به تصویر رأی نمی دهند بلکه به برنامه رأی می دهند/ گوش مردم هم از شعارهای فانتزی پر است

وکیلی با اشاره به اینکه مردم به تصویر رأی نمی دهند بلکه به شناسنامه رأی می دهند که بخش مهمی از شناسنامه؛ همین برنامه ای است که ارائه می دهند، گفت: مجموعه مطالبات دامنه ای از گلایه ها ایجاد و گوش مردم هم از شعارهای فانتزی پر شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، محمدعلی وکیلی، فعال سیاسی شب گذشته (یکشنبه 12 اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به نزدیک شدن به ایام برگزاری انتخابات و با بیان اینکه در زمان ورود به دهه 50 نظام جمهوری اسلامی، انتظار این است که با نامزدهایی در میدان رقابت ریاست جمهوری طرف باشیم که به صورت ملموس و قابل اندازه گیری برنامه ارائه دهند، گفت: ساختار سیاسی ما حزبی نیست بنابراین نامزدهای ریاست جمهوری با حمایت احزاب مختلف وعده هایی را می دهند و برنامه هایی را هم ارائه می دهند اما بعد از موفقیت؛ فاصله بسیار معناداری بین آنچه گفته شده و برای آن رأی از مردم گرفته شده است وجود دارد که موجب سرخوردگی و دل زدگی مردم می شود.

 

وی با اشاره به اینکه مردم به تصویر رأی نمی دهند بلکه به شناسنامه رأی می دهند که بخش مهمی از شناسنامه؛ همین برنامه ای است که ارائه می دهند، گفت: مجموعه مطالبات دامنه ای از گلایه ها ایجاد و گوش مردم هم از شعارهای فانتزی پر شده است.

 

وکیلی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری تصریح کرد: امروز به درستی مقام معظم رهبری تأکید داشتند که نامزدها باید برنامه داشته باشند و همچنین انجام برنامه ها برای کشور امکان پذیر باشد و در چارچوب های قانونی و اختیارات این جایگاه باشد.

 

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که اگر برنامه محوری نامزدها اتفاق نیفتد چه خطراتی دارد، گفت: خطر همین وضع است یعنی افراد از مردم با تکیه بر مجموعه ای از شعارها رای می گیرند و بعد از ورود به صحنه مدیریت با فرافکنی سعی می کنند کاستی ها را به پای دیگران بنویسند و این در حالی است که فردی که برای ریاست جمهوری وارد می شود حتماً ساختارهای جمهوری اسلامی را می شناسد و ظرفیت های قانونی را می داند و همچنین اختیارات خود را آگاه است.

 

وی با تاکید بر اینکه فردی که مدعی اداره کشور است باید از ویژگی ملی برخوردار باشد، گفت: این فرد باید آمادگی لازم برای اداره کشور در پهنه ایران و در قامت جمهوری اسلامی ایران را داشته و دارای برنامه باشد. اکنون با توجه به کارنامه ای که اصلاح طلبان و اصول گرایان در اداره کشور داشتند این کارنامه میزان خوبی برای افکار عمومی است برای اینکه برنامه های نامزدهای کنونی را با تکیه بر همین کارنامه راستی آزمایی کنند.

 

وکیلی با بیان اینکه در استراتژی جمهوری اسلامی همواره انتخابات خوب، استراتژی نظام بوده است و نه نتیجه دلخواه ادامه داد: در ارتباط با این استراتژی، گروههای سیاسی معادله نتیجه مطلوب را بر معادله انتخابات خوب ترجیح داده اند. گاهی فکر می کنیم انتخابات خوب، انتخاباتی است که نتیجه آن دلخواه جریان ما باشد حتی اگر انتخابات، حداقلی باشد و یا انتخابات متهمی به لحاظ افکار عمومی باشد یعنی نهادهای مسئول در انتخابات را متهم کنیم و اصل انتخابات را زیر سوال ببریم به بهای اینکه نتیجه دلخواه نداشتیم.

 

وی با اشاره به اینکه تمام گروه های سیاسی اگر استراتژی نظام را که انتخابات خوب با مشارکت حداکثری و تمکین به ساز و کارهایی که در جمهوری اسلامی نهادینه شده است پاس بدارند در دراز مدت ضامن مشروعیت نظام و تامین حقوق همه گروههای سیاسی می شود، تصریح کرد: اگر به صورت مقطعی برای نتیجه دلخواه خودمان تلاش کنیم که انتخابات خوبی شکل نگیرد و یا انتخاباتی که شکل می گیرد سازو کارهای آن را زیر سوال ببریم دود آن به چشم همه می رود.

 

وکیلی با بیان اینکه بازی برد این است که انتخابات خوب، مقدم بر نتیجه دلخواه است، افزود: انتخابات خوب تمکین به سازو کارهای موجود است و همچنین هر فردی که وارد عرصه می شود یعنی قبول دارد که این سازوکارها مشروع و تامین کننده حقوق همه است.

کد خبر 1053094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha