معلم در منطق دین و لسان روایات بسیار عزیز است

حجت الاسلام محمدی لایینی گفت: معلم در منطق دین و لسان روایات بسیار عزیز است، ارزشمند است و جایگاه برتر دارد و باید قدردان معلمان باشیم.

حجت الاسلام «محمدصادق محمدی لایینی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان مازندران اظهار کرد: معلمان نقش بزرگی در سرنوشت همه مردم دارند و روز دوازدهم اردیبهشت ماه سالروز شهادت شهید مرتضی مطهری به عنوان روز معلم نامیده شده است و باید قدردان حضور و تلاش معلمان باشیم.

 

امام جمعه نکا افزود: در هر نظام و ملت و قومی، معلم دارای شرافت و جایگاه ویژه است؛ شرافت واقعی است نه تشریفاتی؛ مقام معلم آنقدر ارزشمند است این مقام که امیرالمومنین(ع) فرمود: «من علّمنی حرفا فقد سیّرنی عبدا» کسی که یک حرف به من یاد دهد گویا مرا بنده خود ساخته است؛ یعنی سزاوار است انسان بنده کسی باشد که دانش صحیح به او یاد داده است.

 

وی با اشاره به حدیث رسول گرامی اسلام(ص) که فرمودند: « پدر سه قسم است؛ اول پدری است که تو را به وجود آورده، از آسمان به زمین آورده و سپس پدری که به تو همسر داده است او هم به نوعی پدر محسوب می شود و کسی که علم و دانش در اختیار تو قرار داد و تو را از زمین به آسمان برد و اگر چنین فردی زن هم باشد باز هم پدر حساب میشود منتهی پدر علمی است.»

 

حجت الاسلام محمدی لایینی گفت: معلم در منطق دین و لسان روایات بسیار عزیز است، ارزشمند است و جایگاه برتر دارد و باید قدردان معلمان باشیم.

 

امام جمعه نکا افزود: ما اگر معرفت و ادب را به صورت یک دیوان حساب کنیم و این دیوان مجموعه اش یک غزل باشد، معمولا هر غزل یک شاه بیت دارد، بیت زیبا، عالی و معلم بیت الغزل دیوان معرفت و ادب است.

 

وی تصریح کرد: همانطور که معلم جایگاه ویژه دارد و دارای شرافت ویژه است، جایگاه دانش آموز نیز از نظر اسلام، عالی و بالاست؛ ضمن آنکه باید توجه داشته باشیم که تا این بستر فراهم نشود، مفهوم تعلیم محقق نمی شود یعنی عنوان تعلیم به واسطه وجود متعلم است.

 

حجت الاسلام محمدی لایینی گفت: در حقیقت دانش آموز و متعلم رکن و ضلع تشکیلات تعلیم و تربیت است؛ یعنی مولفه های تعلیم عبارت است از معلم، متعلم و مواد درسی؛ پس اگر می گوییم معلم است، چه چیزی را تعلیم می دهد؟ باید زمینه برای تعلیم فراهم باشد؛ تا مخاطبی وجود نداشته باشد، تا سامع و شنونده نباشد، گوینده معنا ندارد، خطیب معنا ندارد. پس اگر معلم، معلم است، به وجود دانش آموز است.

 

امام جمعه نکا یادآور شد: وزارت آموزش و پرورش، اداره آموزش و پرورش، همیشه در راستای اهداف نظام و اجرای منویات مقام معظم رهبری حرکت می کردند؛ در همه میادین حضور داشتند و در کنار سایر ارگانها خدمات فرهنگی بلکه اقتصادی و معنوی ارائه می کنند و ما روز و هفته معلم را گرامی می داریم و برای همه معلمین و معلمات و همه دانش آموزان آرزوی خوشبختی و ترقی و کمال داریم.

کد خبر 1053576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha