کانون های مساجد، امتحانات و کرونا

تلاطم ناشی از کرونا و وضع منحصر فصل امتحانات‏ تدبیر و خلاقیت کانون های مساجد برای ایجاد آرامش و پاسخگویی به نیاز دانش آموزان و دانشجویان کارگشا خواهد بود.

خبرگزاری شبستان اصفهان: شرایط دشوار و آموزش مجازی دوران کرونا و وضع متفاوت فصل امتحانات حال و اوضاعی خاصی را این روزها ایجاد کرده که تدبیر و خلاقیت کانون های مساجد برای ایجاد آرامش و پاسخگویی به نیاز دانش آموزان و دانشجویان کارگشا خواهد بود.

 

دانش آموزان و دانشجویان به ویژه آن دسته از گروه هایی که باید به صورت حضوری آزمون بدهند دغدغه و چالش هایی را مطرح می کنند که  بر آرامش آن ها و ضع تحصیلی اثر می گذارد و در این مسیر خانواده ها و متولیان امر نظام آموزشی نیز در جایگاه خود نگرانی و نظراتی دارند.

 

ترس از ابتلا به کرونا، نبود آموزش صحیح و فراگیر و شرایط خاص پر از نگرانی فصل امتحانات سختی و مشقت هایی را داشته که البته نبود برنامه های مهارت آموزی برای مدیریت رفتار فردی نیز دغدغه هایی را ایجاد کرده و باید امروز نسبت به آن متوجه و نظام آموزشی حساس شود.

گره گشایی از این مشکلات و البته مقابل با آن دسته از گروه و افرادی که بر تبل ناآرامی ها می تازند و منافع خود و یا درمان دردهای روحی و روانی فردی خودشان را در ایجاد فضای متلاطم می بینند امری ضروری برای حفظ سرمایه انسانی است.

 

تلاش و کوشش ما برای گره گشایی از این مشکلات یک امر حیاتی و ضروری است اما سهم افراد و نهادها به لحاظ توانایی و ظرفیت شخصی و سازمانی متفاوت است که باید با استانداردها و منطق مورد بررسی قرار گیرند.

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد که جز تشکل های مردمی و فرهنگی جامعه برای رسیدگی به مشکلات و ارائه خدمات در حوزه های اجتماعی نیز محسوب می شوند قطعا نقش و وظیفه هایی را بر عهده دارند که باید در این سمت و صورت ارائه کنند.

 

در تداوم و طی این مسیر نقشه راهی نیاز داریم که با شناسایی ظرفیت ها راهبرد و برنامه هایی را نیز ارائه دهیم.

 

آموزش مهارت های زندگی برای مدیریت فردی، کمک به ایجاد آرامش و تولید محتواهای چند رسانه ای در این خصوص نقش دارد که می توانیم بخشی از این ماموریت را بر عهده کانون های مساجد بگذاریم و بخشی از آموزش خصوصی و گروهی درسی را نیز با بهره گیری از نیروهای توانمند جبران کنیم.

 

رعایت دستورالعمل های بهداشتی ضروری است و برای تحقق وظایف کانون های مساجد در این خصوص حمایت ستاد های استانی و کشوری کانون های فرهنگی و هنری مساجد و بودجه های شهرستانی و منطقه ای مورد نیاز می باشد.

در حال حاضر بسیاری از کانون های فرهنگی و هنری مساجد نقش و ماموریت خود را ایفا کرده اند اما لازم است که جریان به هم پیوسته ایجاد و نمونه ای از مسئولیت و جایگاه ارائه خدمات آن مشخص شود.

 

*ایجاد آرامش در بین دانش آموزان و دانشجویان

 

برای یک تصمیم گیری مناسب و انجام تکالیف فردی به یک آرامش روحی نیاز داریم و در آشوب و نگرانی قادر به کار شایسته نخواهیم بود.

 

در این مسیر هم باید آموزش فردی بدهیم و هم اینکه محیط را برای آرامش آماده و سزاوار کنیم، پس در این دو تکلیف افراد و نهادها نقش دارند.

«علیرضا معماریان، استاد روانشناس» پیرامون این دو موضوع گفت: درک این شرایط بسیار لازم است چرا که همه افراد در شرایط سخت کرونایی و مدارس آنلاین چنین وضعی را داشته و حدود یکسانی برای همگان بوده است.

 

وی ادامه داد: در این شرایط سخت و ویژه این روزها حفظ آرامش فردی لازم و تلاش برای تحقق اهداف به دور از تفکر منفی و منفی بافی لازم می باشد.

 

معماریان همکاری خانواده ها و متولیان نهادهای فرهنگی و آموزشی برای ایجاد فضای امیدوار کننده و به دور از تنش را خواستار شد و اذعان داشت: برای اینکه دانش آموزان در شرایط بهتری قرار بگیرند باید برای آن ها فرصت های امیدوار کننده نیز فراهم شود و نباید هیجان منفی و فشار روحی ایجاد کنیم.

 

وی اضافه کرد: تولید محتوا برای آموزش آن ها و ایجاد آرامش روحی لازم است و قدری به آینده پر امید در مسیر زندگی گفتگو کنیم و درد و دل های آن ها را بشنویم.

 

*برگزاری کلاس های آموزشی تقویتی

 

از گذشته نیز این کارکرد در بین کانون های فرهنگی و هنری مساجد وجود داشته که در فصل امتحانات فرصت پاسخگویی به سوالات دانش آموزان فراهم می شد و این روزها به دلیل ناآشنایی بچه ها با آموزش آنلاین این موضوع البته با رعایت اصول بهداشتی لازم است.

 

«رسول شیرازی، معاون کانون فرهنگی و هنری آیت الله مظاهری استان اصفهان» گفت: استقبال زیادی از این طرح ها در دو سال گذشته شده و دانش آموزان را برای تحصیل امیدوار کرده است.

 

وی اضافه کرد: بسیاری از معلمان نیز در این خصوص همکاری داشته و نقش خود را برای گره گشایی از مشکلات ایفا کرده و با کانون همکاری داشته اند.

 

«عباس سلطانی مدیر آموزش و پرورش تیران و کرون» نیز چنین موضوعی را تایید کرد و گفت: بسیاری از معلمان برای پاسخگویی به سوالات دانش آموزان از فضای مساجد استفاده کرده و دانش آموزان خود را راهنمایی کرده اند.

 

وی اضافه کرد: پاسخگویی به سوالات درسی دانش آموزان و راهنمایی آن ها در مطالعه کتاب و درس توانسته آرامش را ایجاد و نگرانی ها را پاسخ بدهد.

 

در این میان دانشجویان نیز علاوه بر کمک به دانش آموزان در تبادل نظر و کسب راهنمایی از دوستان خود برای انجام تحصیل و رفع اشکال استفاده کرده و حیاط مساجد به عنوان فضای باز و از طرفی با محدودیت دو نفره خوب بوده است.

*آرامش دانش آموزان در دلجویی و کمک به آن ها

 

اعضای کانون های مساجد نیز از این همکاری و تعامل مراکز فرهنگی که برای رفع مشکل آنان به صورت حضوری و غیرحضوری اقدام کرده اند احساس رضایت داشته اند.

 

دلجویی از «متین محمدی از دانش آموزان مقطع متوسطه اول» که زمینه ساز امیدواری او برای انجام امتحانات شده بود به قدری اثر داشت که دیگر دوستانش را نیز به عضویت در کانون های مساجد دعوت کرد.

همه ما برای همکاری و گره گشایی از مشکلات نقش داریم و امروز با حمایت از کانون های مساجد فرصت های خوبی را برای جوانان و نوجوانان فراهم سازیم.

کد خبر 1058133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha