معرفی آیین های عاشورایی/آیین روز شش گوشه شهر کاشان

مردم دیار کاشان شیوه‌ خاص و سنتی قدیمی را برای عزاداری حفظ کرده‌اند و روز ششم محرم در این شهر اختصاص به حمل شش گوشه دارد.

خبرگزاری شبستان-شمال استان اصفهان، آیین های محرم در جای جای شهرستان کاشان پس از قرن ها هنوز با شکوه خاص برگزار می شود و مردم این دیار شیوه‌ خاص و سنتی قدیمی را برای عزاداری حفظ کرده‌اند.

 

در برنامه های آیینی محرم کاشان، روز ششم محرم اختصاص به حمل شش گوشه دارد و در این روز هیچ هیئتی به بازار نمی رود و سایر دسته های عزادار در مراسم حمل شش گوشه همراه هیئت علی اکبری می شوند. به همین علت به روز ششم محرم روز شش گوشه هم می گفته اند .

 

شش گوشه، نمادی از ضریح و قبر شش گوشه امام حسین (ع) و علی اکبر است که نگهداری و مراسم حمل آن به بازار به عهده هیئت شاهزاده علی اکبر امامزاده حبیب موسی است.

 

ضریح نمادینی که توسط هیئت به عنوان شش گوشه حمل می شود توسط یکی از استادان نجار و منبت کار کاشان از ضریح امام حسین (ع) نمونه برداری و ساخته شده است که از یک ضریح، دو گلدسته، گنبد طلایی و چهار چرخ که وسیله حرکت آن است تشکیل شده است.

 

آیین روز شش گوشه شهر کاشان به عنوان یکی از آیین های میراث معنوی با گستره و موضوع میراث فرهنگی ناملموس استان اصفهان با شماره ۱۳۳۵ در فهرست میراث ناملموس ثبت شده است.

 

 

کد خبر 1085663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha