اهمیت تاریخی خوشنویسی برای محرم / رساندن پیام صلح و ایستادگی در برابر ظلم و بی عدالتی

برافراشتن پرچم ها و بنرهای خوشنویسی شده در ماه محرم یکی از راه های رساندن پیام وحدت و صلح و تشویق مردم در سراسر جهان به ایستادگی در برابر هرگونه بی عدالتی ، ظلم و تعصب است.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: هنر خوشنویسی به اندازه هنر نقاشی یا مجسمه سازی مهم است و گذشته ای باشکوه به ویژه در هنرهای اسلامی و هنرهای چینی داشته است. اعتقاد بر این است که خوشنویسی با قلم مو ، ریشه در سلسله شانگ در چین باستان دارد که به تدریج در زمان سلسله «هان» رایج شد. کلمه خط در لغت به معنی نوشتن زیبا است و همانطور که از کلمه پیداست خوشنویسی به مهارت و اقتدار هنری نیاز دارد. هنر خوشنویسی در طول زمان تکامل یافت و با شروع آن از چین باستان این هنر به هر گوشه ای از جهان رسید. این شکل هنری که در فرهنگ های مختلف جای گرفته است ، به عنوان حرکتی قابل توجه الهام بخش هنرمندان بود تا از روش های تخیلی خود برای گسترش بیشتر این شکل هنری استفاده کنند.

 

هنر خوشنویسی از ویژگیهای بارز هنر اسلامی است و وسیله شگفت انگیزی برای ارائه کلمات قرآن کریم با خلاقیت و تزئین مساجد و دیگر اماکن مذهبی مهم بوده است . در اسلام ، خوشنویسان با احترام زیادی مورد توجه قرار می گیرند و از خلاقیت و نبوغ آنها برای بیان معنای کلمات از طریق فرم بسیار قدردانی می شود. خوشنویسان با تفکر تخیل آمیز خود به طرز حیرت انگیزی از روشهای ابتکاری برای افزایش بیشتر امکاناتی که خوشنویسی ارائه می دهد ، استفاده کرده اند. آنها مهارت هنری منحصر به فرد خود را برای نشان دادن یک سبک مورد استفاده قرار داده و  از اشکال مختلف هنری برای گسترش طیف خوشنویسی استفاده کرده اند.

 

در بسیاری از آثار هنری خوشنویسی ،خوشنویس می تواند از فرم کلمه در هر الگوی انتزاعی استفاده کند، اما در مورد خوشنویسی اسلامی در مورد کلمات و آیات قرآنی چنین چیزی صادق نیست. این کلمات باید با ظرافت زیادی نوشته و هر کلمه باید به دقت تمرین شود تا خوانایی آن حفظ شود. خوشنویسی اسلامی از روشهای بسیار دیگری برای تزئین کلمات استفاده می کند؛مثلا  یک خوشنویس از رنگهای مختلف به جای سیاه و سفید و الگوهای مختلف پس زمینه برای بازکردن متن استفاده می کند. ترکیبی از اندازه ها ، رنگ ها و سبک های مختلف متن نیز استفاده می شود و در برخی موارد کلمات با طلا حک شده یا نوشته می شوند.

 

و مانند سایر اشکال هنر ، خوشنویسی اسلامی نیز با سایر سبک های نوشتار متن آمیخته شد و سرانجام اصطلاحات جدیدی ظاهر شد که استفاده از خط در هنرهای عمومی برای ایجاد پیام های سیاسی-اجتماعی یا تزئین ساختمانها و فضاهای عمومی را نشان می داد.

 

هنر خوشنویسی در حال حاضر در رویدادهای مختلفی استفاده می شود که بسته به انگیزه رویداد ، سبک های مختلفی را شامل می شود. از دیدگاه مذهبی به ویژه در اسلام ، مهمترین رویدادی که در آن از هنر خوشنویسی استفاده می شود ماه محرم است و از این هنر برای نشان دادن سوگ مسلمانان به خاطر شهادت امام حسین (ع) و خانواده و یارانش در صحرای کربلا استفاده می شود.

 

در ماه محرم دسته های بزرگ عزاداری توسط شیعیان در سوگ امام حسین (ع) و یارانش به راه می افتند و مراسم سوگواری در سراسر جهان برگزار می شود.

 

در این ماه می توان بنرهای سیاه بزرگی را دید که روی آنها متنی درباره امام حسین (ع) و یا جملاتی از ایشان نوشته شده است و بچه هایی که پرچم های سیاه را با پیام های نوشته شده با خط خوش و شعارها حمل می کنند. در حقیقت نمایش خط برای شور بخشیدن به یک رویداد احساسی مذهبی است . پیام ها با سبک ها و فونت های متنوعی نوشته می شوند که آموزنده و همچنین دارای حست همذات پنداری هستند.

 

اگرچه در کشورهایی مانند کشمیر راه اندازی دسته های بزرگ عزاداری از سال 1990ممنوع شده است اما موکب های کوچکی در برخی مناطق از جمله در برامولا ، کولگام و کارگیل برپا می شود و جملاتی که با خط خوش در مورد امام حسین (ع) بر روی آنها نوشته است زینت بخش این موکب ها هستند.

 

تعدادی از هنرمندان خوشنویس در کشمیر هستند که برای تهیه بنرهای محرم کار می کنند و یکی از آنها «تصدق حسین» است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد نقاشی هنرهای زیبا است و در حال حاضر به عنوان معلم هنر مشغول به کار است . عشق او به خوشنویسی این است که در روزهای اول ماه محرم بیشتر وقت خود را به بنرها اختصاص می دهد. او از مهارت خوشنویسی و انگیزه مذهبی خود برای تهیه بنرهای باورنکردنی برای موکب های محرم استفاده می کند.

 

وی در این باره می گوید: مردم در سراسر جهان امام حسین (ع) را تحسین می کنند و به شیوه های مختلف از شهدای کربلا تجلیل می کنند. ما بنرها و پرچم های سیاه را به عنوان نماد عزاداری برافراشته و به شهدای کربلا ادای احترام می کنیم. خوشنویسی همیشه بخشی از این بنرها نبوده است اما با گذشت زمان مردم ترجیح دادند نام شهدا ، نقل قول ها ، سخنان حضرت محمد (ص) و اهل بیت (ع) را روی آنها بنویسند.

 

تصدق حسین افزود: حادثه کربلا یک فاجعه بزرگ بود اما درس بزرگی که برای بشریت داشت نبرد بین حق و باطل بود و اینکه تحت هیچ شرایطی نباید تسلیم ظلم شد.

 

این خوشنویس می گوید: ما بسیار مفتخریم و خوشحال می شویم وقتی در موکب محرم بچه هایی را می بینیم که پرچم هایی با طرح های خطی ما در دست دارند و افرادی که پرچم ها و بنرهای ما را با نقل قول ها و پیام های مختلف در امامزاده ها،مساجد،خانه ها و جاده ها برافراشته اند.

 

وی در ادامه گفت: در ایام محرم ما احساس انرژی و اشتیاق بیشتری می کنیم و هر سال سخت تلاش می کنیم تا راه ها و ایده های جدیدی را برای خوشنویسی معرفی کنیم. کل ایده و هدف از برافراشتن این پرچم ها و بنرهای خطی رساندن پیام وحدت و صلح و تشویق مردم در سراسر جهان به ایستادگی و بلند کردن صدای خود در برابر هرگونه بی عدالتی ، ظلم و تعصب است.

کد خبر 1086051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha