پیاده روی اربعین می تواند الگویی موفق در سیاست خارجی کشورهای مسلمان معرفی کند

حجت الاسلام پوراندوخت با اشاره به ظرفیت های بین المللی و الگوسازی پیاده روی اربعین برای کشورهای مسلمان منطقه گفت: پیاده روی اربعین می تواند الگویی موفق در سیاست خارجی کشورهای مسلمان معرفی کند.

حجت الاسلام مجید پوراندوخت، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد مناسبات ایران و عراق با توجه به پیاده روی اربعین  گفت: کشور عراق برای ما فوق العاده مهم است و از طرفی ایران نیز برای عراق فوق العاده تاثیرگذار بوده و از میان کشورهای خاورمیانه نزدیک ترین کشور به ما عراق است که هم از نظر جغرافیایی و موارد مذهبی و قومی به ایران نزدیک است.

 

امام جمعه شهرستان زهک  افزود: ما در بسیاری از موارد با عراق مشترک هستیم و رابطه میان دو کشور بسیار طولانی بوده است البته بماند با توجه به جنگی که میان دو کشور اتفاق افتاد، تنفری میان دو ملت ایجاد شد اما موضوع اربعین موجب از بین رفتن تنفر میان دو ملت شد.

 

وی گفت: در موضوع اربعین چند سالی است که این ارتباطات میان دو کشور و دو ملت را به هم بیشتر کرده است. یکی از کارکردهای اربعین را می توان الگوسازی سیاسی در عرصه روابط بین الملل بدانیم و این تعامل که میان ایران و عراق اتفاق می افتد و مخصوصا در اربعین نمود می یابد به یک الگوی سیاسی در عرصه روابط بین الملل تبدیل شود و راهپیمایی اربعین این ظرفیت را دارد که به الگوی سیاست خارجی در منطقه غرب آسیا تبدیل شود و سپس این الگو در عرصه روابط بین الملل به نمایش گذاشته شود.

 

وی اظهار کرد: یکی از جلوه های الگوسازی صدور روادید است که به صورت رایگان برای زوار صادر شود و می طلبد مسئولان دو کشور مخصوصا مسئولان سیاسی دو کشور این الگو را در سیاست خارجی ایجاد کرده و در عرصه سیاست بین الملل نیز اجرا کنند؛ همان گونه که زائران ایرانی مشرف به عراق می شوند و صدور روادید به صورت رایگان باشد چه بهتر اینکه زائران کشورهای همسایه ایران مانند افغانستان و پاکستان در مراجعه به ایران روادید رایگان باشد و این موضوع میان کشورهای مسلمان رایج شود و این امر موجب می شود تا این ارتباطات در تمام جهات قوی شود.

 

امام جمعه شهرستان زهک  ادامه داد: مسئله دیگر که میان دو کشور رخ داده است  که  رهبر انقلاب در دیدار با رییس جمهور عراق تاکید کردند و موجب تعمیق رابطه سیاسی و اقتصادی میان دو کشور شده است، این است که ما تا وقتی که میدان را در اختیار نداشته باشیم نمی توانیم تاثیرگذار باشیم و تا وقتی میدان را در دست نداشته باشیم، حرفی برای گفتن نداریم.

 

وی تصریح کرد:  اگر امروز در اربعین تعامل، ارتباطات دوستانه، محبت نسبت به ایران وجود دارد به دلیل تاثیر ما در این میدان است؛ به همین دلیل هر کجا سیاست ما بر اساس آموزه های دینی، انقلابی و اسلامی بوده است، نتیجه بهتری حاصل شده و آنجایی که سیاست ما سیاست تسامحی، نرمشی و تساهلی بوده است، نتیجه ای نگرفتیم یعنی سیاست اسلامی و انقلابی می تواند به اقتصاد ما نیز کمک کند. کشور عراق می تواند شاهراهی باشد تا ایران از تحریم ها عبور کند.

 

وی گفت: ما الگویی داریم که می توانیم به دیگران معرفی کنیم، به عنوان مثال اولین زائران اربعین زینب کبری (س) و امام سجاد (ع) بودند؛ ببینیم اهل بیت(ع) چگونه برخورد کردند، سیاست آنها شجاعانه بوده است و نه منفعل، سیاست آنها مستقل بوده و نه وابسته و در این مدت اسارت هیچ گاه منفعلانه عمل نکردند، آنها خدابین بودند و نه کدخدابین؛ هر کجا سیاست ما سیاست اسلامی، انقلابی و انسانی باشد، قطعا ما در عرصه های مختلف فرهنگی می توانیم تاثیرگذار باشیم و در بحث اقتصاد هم می توانیم برای خود ظرفیت هایی ایجاد کرده و از آن کشور و توانمندی آن با تعاملات بسیار خوب و سازنده بر اساس عزت کشورمان و منافع هر دو کشور استفاده کنیم.

 

کد خبر 1098914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha