وقف باید براساس نیازهای روز جامعه صورت بگیرد 

جهان اسلامی گفت: وقف باید بر اساس نیازهای روز جامعه صورت بگیرد و متاسفانه در شهرستان وقف عام المنفعه درآمد زا که بتوان برای انجام کارهای خیرخواهانه همچون درمان، کمک مومنانه به نیازمندان، تامین جهیزیه برای نوعروسان بی بضاعت انجام داد، بسیار اندک است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، امروز ۱۱ مهرماه نشست خبری رئیس اداره اوقاف و امور خیریه جیرفت با جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

 

«جهان اسلامی» در این نشست، وقف را در سطح جامعه کمرنگ برشمرد و گفت: متاسفانه در سطح شهرستان جیرفت وقف بسیار مظلوم واقع شده و علی رغم تبلیغات صورت گرفته، فرهنگ وقف همچنان نهادینه نشده است.


رئیس اداره اوقاف و امور خیریه جیرفت افزود: شاید یکی از دلایل نهادینه نشدن فرهنگ وقف در این شهرستان، نو پا بودن اداره اوقاف و امور خیریه است.


وی ابراز کرد: فرهنگ وقف در زمینه های مختلف می بایست نهادینه شود و یکی از اقدامات پیش روی این اداره، استفاده از ظرفیت ائمه جمعه و جماعات مساجد به منظور ترویج فرهنگ وقف در سطح شهرستان است.


اسلامی عنوان کرد: در گذشته اعتقادات مذهبی مردم موجب شد تا آنها بخشی از اموال و دارایی خود را وقف کنند و در این منطقه نیز در گذشته های دور وقف هایی در زمینه های مختلفی صورت گرفته بود.


این مقام مسئول وقف را یک نوع جهاد و ایثار برشمرد و تصریح کرد: سردار سلیمانی از جان خود در راه انقلاب اسلامی گذشت و به شهادت رسید و در زمان حیات تنها ملک ارثی خود در شهر کرمان را برای ساخت بیت الزهرا (س) وقف کرد بنابراین شهید سلیمانی الگویی شایسته برای وقف است.



وی موقوفات را دو دسته متصرفی و غیر متصرفی دانست و اظهار کرد: موقوفات متصرفی مدیریت آن بر عهده اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان است که بر اساس نیت واقفین هزینه می شود.


اسلامی اضافه کرد: موقوفات غیر متصرفی توسط متولی اداره می شوند به طور مثال امام زاده سلطان سید احمد ساردوئیه از جمله این موقوفات است که توسط متولی اداره می شود.


رئیس اداره اوقاف و امور خیریه جیرفت ابراز کرد: در سال جاری یک وقف جدید صورت گرفته که در این وقف، واقفین زمینی را به مساحت یکهزار متر به احداث یک باب مدرسه در حومه شهر جیرفت اختصاص داده اند.



وی تاکید کرد: وقف باید بر اساس نیازهای روز جامعه صورت بگیرد و متاسفانه در شهرستان وقف عام المنفعه درآمد زا که بتوان برای انجام کارهای خیرخواهانه همچون درمان، کمک مومنانه به نیازمندان، تامین جهیزیه برای نوعروسان بی بضاعت انجام داد، بسیار اندک است.

 

اسلامی خاطرنشان کرد: تاکنون تعداد ۵۱ وقف در سطح شهرستان صورت گرفته که از این تعداد ۳۴ موقوفه متصرفی بوده و موقوفات غیر متصرفی نیز ۱۷ مورد است و علاوه بر این نیز حوزه های علمیه امام صادق و الزهرا خواهران از جمله موقوفات است.



این مقام مسئول ادامه داد: تاکنون ۳ وقف جدید بر حوزه علمیه امام صادق (ع) و یک وقف بر حوزه علمیه سفیران  هدایت، شده که در صورت درآمد زایی، درآمد حاصل از این موقوفات صرف این حوزه های علمیه می شود.

 

اسلامی بیان کرد: از سال گذشته تاکنون ۹ وقف آن هم در زمینه های مصارف عام المنفعه همچون مدرسه، مساجد و حوزه علمیه انجام شده است.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه جیرفت با اشاره به برنامه های دهه وقف در جیرفت، عنوان کرد: یکی از برنامه های دهه وقف حضور در گلزار شهدای شهر و غبارروبی قبور مطهر شهدا است که امروز با حضور پرسنل این اداره در گلزار شهدای شهر و ادای احترام به مقام شامخ شهدا، اجرا شد.
 

وی دیدار با خانواده های معظم شهدا را یکی دیگر از برنامه های این دهه برشمرد و عنوان کرد: در این دهه با خانواده های معظم ۳ شهید از جمله اولین شهید سلامت این شهرستان دیدار و از آنها تجلیل خواهیم کرد.

 

اسلامی افزود: تجلیل از سعید افروز قهرمان پارالمپیک، نشست با ائمه جماعات مساجد سطح شهرستان در راستای ترویج فرهنگ، راه اندازی ایستگاه و ارائه مشاوره در خصوص وقف های جدید،  از سایر برنامه های در نظر گرفته شده برای اجرا در دهه وقف  است.
 

این مقام مسئول در خاتمه طرح شمیم حسینی، توزیع کمک های مومنانه بین نیازمندان و اجرای برنامه های مناسبتی را از فعالیت های این اداره در طول سال برشمرد.

کد خبر 1101227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha