هیئت‌های صلح و سازش مسجد محور با حضور ریش سفیدان در روستاها راه‌اندازی می‌شود

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان گفت: در رویکرد جدید دستگاه قضا، شورای حل اختلاف به سمت صلح و سازش پیش می‌رود و سعی بر این است هیئت‌های صلح در روستاها با بهره‌گیری از ظرفیت مساجد با حضور ریش سفیدان در راه‌اندازی شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، بهادر اسدی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد:  پیشگیری از وقوع جرم از اولویت‌های دستگاه قضا است که نیازمند همدلی و همراهی همه مردم و سایر نهادهاست.

 

 

وی با اشاره به اینکه حجم ورودی پرونده‌ها در کشور ما زیاد است که زیبنده نظام اسلامی نیست، افزود: ۱۹ میلیون  پرونده در مراکز قضایی سراسر کشور وجود دارد که نشان می‌دهد جامعه نیازمند نظم است چرا که زیرساخت نظم اجتماعی برای ۸۰ میلیون ایرانی وجود ندارد.

 

 

وی اعلام کرد: بیشترین آمار تولید پرونده شامل اسناد و املاک اراضی، خودرو و غیره است و باید آموزش مهارت‌های اجتماعی در جامعه افزایش یابد.

 

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان اعلام کرد: یادگیری مهارت‌های اجتماعی نیازمند آموزش در مدارس است و آموزش و پرورش باید به این مقوله توجه کند.

 

 

دلالی از چالش‌های موجود در جامعه

 

 

اسدی از چالش‌های موجود جامعه را دلالی دانست و گفت: وجود دلالان موجب گرانی شده‌اند و باید دست دلالان در جامعه کوتاه شود.

 

 

وی اضافه کرد: در رویکرد جدید دستگاه قضا، شورای حل اختلاف به سمت صلح و سازش پیش می‌رود و سعی بر این است هیات‌های صلح در روستاها با بهره‌گیری از ظرفیت مساجد با حضور ریش سفیدان در راه‌اندازی شود.

 

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان یادآور شد: تکریم ارباب رجوع، استفاده از ظرفیت مردم در صلح و سازش از اولویت‌های دیگر دادگستری استان است.

 

 

تشکیل ۹۵ هزار و ۴۲۷ پرونده در کردستان

 

 

اسدی با بیان اینکه در شش ماهه اول سالجاری تعداد ورودی پرونده‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل به مراجع قضایی افزایش یافته است، بیان کرد: امسال در ۶ ماهه اول ۹۵ هزار و ۴۲۷ پرونده تشکیل شده که براین اساس ۱۰۸ هزار و ۱۳ پرونده افزایش پرونده نسبت به مدت مشابه سال قبل را شاهدیم.

 

 

وی اعلام کرد: ۱۰ عنوان مجرمانه در استان بیشترین عناوین ارتکاب جرم را در استان تشکیل می‌دهند که توهین با ۱۵ درصد افزایش، ضرب و جرح عمدی با یازده درصد، تهدید با ۹ درصد، تخریب عمدی با ۱۳ درصد، تصادفات با ۲۰ درصد افزایش، انتشار فحاشی با ۱۸ درصد، تهدید به قتل با ۲۲ درصد نسبت به شش ماهه اول سال ۹۹ بیشترین جرائم استان را به خود اختصاص داده‌اند.

 

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان عنوان کرد: همچنین جمع پرونده‌های کیفری و حقوقی در شش ماهه اول امسال ۱۷۱ هزار و ۳۸۲ پرونده بوده است.

 

 

افزایش ۳۸ درصدی صلح و سازش پرونده‌های قضایی در کردستان

 

 

اسدی اضافه کرد: در زمینه صلح و سازش پرونده‌ها امسال شاهد افزایش ۳۸ درصدی صلح و سازش پرونده‌های قضایی در استان بودیم.

 

 

وی به برخی وظایف معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم پرداخت و گفت: شناسایی علل وقوع جرم، تهیه و تدوین برنامه‌های کوتاه مدت و دراز مدت، تعامل با سازمان‌های ذیربط و شناسایی و سازماندهی و بهره‌گیری از نهادهای مردمی برای پیشگیری از وقوع جرم از جمله وظایف این معاونت است.

 

 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان اضافه کرد: طلاق توافقی نیز یکی از ۱۰ عنوان خواسته از دادگستری استان بوده که در شش ماه اول امسال دو هزار و ۱۴ مورد طلاق توافقی در استان درخواست شده که نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

 

 

اسدی تصریح کرد: مسئله کودکان کار در حال پیگیری بوده و از سوی دستگاه قضا، سعی بر حل رفع مشکل کودکان کار در استان است.

کد خبر 1112397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha