وقتی جمعیت به سمت پیری می‌رود یکی از آفات اقتصادی کشورهاست

زنگنه با بیان اینکه زمانی که جمعیت به سمت پیری می‌رود یکی از آفات اقتصادی کشورهاست؛ کار مجلس و دولت این است که منابع را بر اساس اولویت، تقسیم کند، گفت: در قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، سیاست حمایتی و تشویقی را در نظر گرفتیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی شب گذشته (شنبه 15 آبان) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه مسئله جمعیت، جدای از مباحث فرهنگی و اجتماعی، در دنیا مسئله اقتصادی است، زیرا جمعیت یکی از شاخص‌های توسعه است، گفت: زمانی که جمعیت به سمت پیری می‌رود یکی از آفات اقتصادی کشورهاست؛ کار مجلس و دولت این است که منابع را بر اساس اولویت، تقسیم کند یعنی منابع و هزینه جدید، خلق نکردیم بلکه به علت آفات کاهش نرخ رشد جمعیت و خطرات ناشی از آن، اولویت سنجی می‌کنیم و از خانواده حمایت می‌کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه امسال بانک‌ها را مکلف کردیم که ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات از جمله برای تولید، کشاورزی، صنعت و مسکن بپردازند، گفت: در قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، سیاست حمایتی و تشویقی را در نظر گرفتیم. بیمه درمان زنان نابارور، حمایت در دوران بارداری و شیردهی از جمله سیاست‌های حمایتی و ارائه خوابگاه متاهلی، اعطای زمین و خودروی بدون نوبت از جمله سیاست‌های تشویقی است که در این قانون، دیده شده است.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در ماده 71 قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» عمل نکردن به مفاد این قانون جرم انگاری شده است و دستگاه ها مکلف به اجرای این قانون هستند، گفت: در کشورمان حدود 4 میلیون کارمند داریم. بر اساس این قانون بانوان کارمند از هنگام بارداری تا زمان شیردهی می توانند از مرخصی و بیمه استفاده کنند و نگران از دست دادن کار و جایگاهشان نباشند؛ همچنین مالیات بر حقوق کارمند به ازای هر فرزند 15 درصد کاهش می یابد.

 

وی با اشاره به اینکه سن بازنشستگی به ازای هر فرزند، کاهش پیدا می کند و عائله مندی به صورت کامل تا 50 درصد و اولاد تا 100 درصد پرداخت می شود، گفت: این قانون تلاش می کند نگرانی های کارمند را از فرزندآوری رفع کند. کارمندان دارای فرزند در اولویت دریافت خانه های سازمانی قرار می گیرند و وام های مسکن و خودرو از دیگر تسهیلات آنان است.

کد خبر 1113584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha