مروری بر ۹ دوره اول مسابقات سراسری قرآن کریم/اولین قاری برتر پس از انقلاب کیست؟

مسابقات سراسری قرآن کریم پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران برای نخستین بار در سال ۱۳۶۰ فعالیت خود را آغاز کرد و در مدت این ۴۰ سال در برخی از سال ها دو بار میزبان قاریان حافظان و نخبگان قرآنی کشور بود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ همزمان با برپایی چهل و چهارمین دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم به عنوان مهمترین رویداد قرآنی جمهوری اسلامی ایران نگاهی به تاریخچه ادوار گذشته این رقابت ها خواهیم داشت. مسابقات سراسری قرآن کریم پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران برای نخستین بار در سال  ۱۳۶۰ فعالیت خود را آغاز کرد و در مدت این ۴۰ سال در برخی از سال ها دو بار میزبان قاریان حافظان و نخبگان قرآنی کشور بود به همین دلیل اکنون شاهد برگزاری چهل و چهارمین دوره این رقابتها در مدت ۴۰ سال گذشته   هستیم.

به همت مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، مسابقات سراسری قرآن کریم در شرایط سخت شیوع ویروس کرونا به صورت شایسته و حضوری در مرحله فینال این رقابت‌ها با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

 

یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی ایران رونق جلسات قرآنی و مسابقات سراسری قرآن کریم  است که امام  خمینی رحمت الله علیه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران این رقابت‌ها را مورد عنایت و هدایت خود قرار دادند پس از ایشان مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای حامی و هدایت کرده برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم در کشور بودند.

 

اولین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در سال ۱۳۶۰ به میزبانی شهر تهران، در سال ۱۳۶۱ به میزبانی استان خراسان رضوی، در سال ۱۳۶۲ برای دومین بار به میزبانی استان تهران، در سال ۱۳۶۳ به میزبانی دارالعباده یزد، در سال ۱۳۶۴ به میزبانی استان زنجان، در سال ۱۳۶۵ در استان اصفهان، سال ۱۳۶۶ در استان کرمان، در سال ۱۳۶۷ در استان فارس، در سال ۱۳۶۸ به میزبانی استان خراسان رضوی، در سال ۱۳۶۹ در استان مقدس قم برگزار شد.

 

 همزمان با ادوار ابتدایی برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم اساتید بزرگی  همچون مرحوم استاد مقدسی، مرحوم استاد مختاری، مرحوم استاد بیوک اصل محمدی، مرحوم استاد قیم، مرحوم استاد فرقانی، مرحوم استاد صبحدل، مرحوم استاد اوحدی ،مرحوم استاد سید مهدی فاطمیان، مرحوم استاد اربابی، استاد  صدرزاده،  استاد حبیب مهکام، استاد سید محسن موسوی بلده ،استاد محمد خواجوی، استاد علی اکبر حنیفی، استاد علی اکبر حشمتی، استاد رسول عبایی، استاد شهریار پرهیزگار به داوری مسابقات پرداختند  که بسیاری از آنها آسمانی شدند و به دیار باقی شتافتند.

 

بنابراین گزارش نفراتی که در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم طی سال های ۱۳۶۰ تا سال ۱۳۶۹ حائز رتبه اول مسابقات سراسری قرآن کریم در ادوار اول تا نهم این رقابت‌ها شدند به شرح زیر است:

 

 در سال ۱۳۶۰ مرحوم عزیز جنگلی در رشته حفظ کل قرآن کریم و استاد سید محسن خدام حسینی در رشته قرائت تحقیق

در سال ۱۳۶۱ مرحوم عزیز جنگلی در رشته حفظ کل قرآن کریم و استاد سید مرتضی سادات فاطمی در رشته قرائت تحقیق 

در سال ۱۳۶۲ استاد سید مهدی فاطمیان در رشته حفظ کل و استاد هاشم روغنی در رشته قرائت تحقیق 

در سال ۱۳۶۳ مرحوم آیت الله ابوالقاسم خزعلی در رشته حفظ کل و  استاد محمد کاظم محمدزاده در رشته قرائت تحقیق

در سال ۱۳۶۴ استاد محمد کاظم محمدزاده در رشته قرائت تحقیق

در سال ۱۳۶۵ استاد شهریار پرهیزگار در رشته حفظ کل و دکتر محمد حسین سعیدیان در رشته قرائت تحقیق 

در سال ۱۳۶۶ استاد محمد باقر بافقی کرمانی در رشته حفظ کل و استاد محمد بادپا در رشته  قرائت  تحقیق

در سال ۱۳۶۷ استاد محمد باقر بافقی کرمانی در رشته حفظ کل و  استاد محمد حسن رضاییان در رشته قرائت تحقیق

در سال ۱۳۶۸ استاد محمدجواد نعمت اللهی در رشته حفظ کل و استاد محمدجواد پناهی در رشته قرائت تحقیق 

 در سال ۱۳۶۹ استاد محمدجواد نعمت اللهی در رشته حفظ کل و استاد کریم منصوری در رشته قرائت تحقیق

 حائز رتبه های برتر شدند.

کد خبر 1129576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha