تلاش دولت برای ایجاد ۲ هزار فرصت شغلی طی هفت ماه آینده در منطقه آزاد اروند / روند تورم در کشور رو به کاهش است

فاطمی امین از تلاش دولت سیزدهم برای ایجاد ۲ هزار فرصت شغلی طی هفت ماه آینده در منطقه آزاد اروند با اعطای تسهیلات به برخی از کارخانه ها و واحدهای تولیدی و صنعتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «سید رضا فاطمی امین،» شامگاه (پنج شنبه ۳۰ دی) در نشست با فعالان اقتصادی منطقه آزاد اروند که با حضور معاون اقتصادی استانداری خوزستان، سرپرست فرمانداری ویژه آبادان، فرماندار ویژه خرمشهر، نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مسئولان استانی و منطقه ای و همچنین صنعتگران آبادان و خرمشهر که در سرسرای اجتماعات تالار الغدیر فرمانداری آبادان برگزار شد، با بیان اینکه شهرک های صنعتی آبادان و خرمشهر ظرفیت های بالایی دارند، اظهار کرد: قطعا از این ظرفیت ها در راستای تولید و اشتغال استفاده خواهد شد.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت به نیاز برخی کارخانه ها و واحدهای تولیدی به تسهیلات اشاره کرد و افزود: با اعطای این تسهیلات دولت سیزدهم در تلاش است تا در این منطقه ۲ هزار فرصت شغلی طی هفت ماه آینده ایجاد کند.

 

وی از استخراج و شناسایی ۲۱۵ مشکل و مسئله که واحدهای تولیدی در سطح کشور با آن مواجه هستند خبر داد و تصریح کرد: برای این تعداد مشکل ۲۰ راهکار را در نظر گرفتیم تا با عملیاتی کردن آن ها این مشکلات را برطرف کنیم.

 

فاطمی امین با بیان اینکه شعب بانکی در شهرستان ها اختیار کمی در پرداخت تسهیلات دارند، یاد آور شد: به همین دلیل تولید کنندگان سرمایه خود را به استان های بزرگ می برند تا تسهیلات دریافت کنند. 

 

وی هدف از بازدید از شهرک های صنعتی را برای آشنایی با مشکلات صنعتگران عنوان کرد و بیان داشت: توسعه صنایع تبدیلی خرما در آبادان و خرمشهر و شادگان بسیار ضروری است و می توان در این بخش سرمایه گذاری کرد.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت از آمادگی این وزارتخانه آمادگی برای برگزاری جلسات تخصصی در راستای توسعه  ظرفیت های صادراتی آبادان و خرمشهر خبر داد و تاکید کرد: ظرفیت های بسیار خوبی در این خصوص در این دو شهرستان وجود دارد.

 

وی به ثبات در بازار سیمان و فولاد نیز اشاره کرد و ابراز داشت: این ثبات طی چند ماه گذشته در کشور برقرار شده است و ما به دنبال آن هستیم‌ که خرده فروش هایی که از بورس این کالاها را می خرند و در بازار عرضه می کنند را ساماندهی کنیم.

 

فاطمی امین با اشاره به اینکه دولت برنامه ساخت یک میلیون مسکن را دارد، گفت: به همین‌ منظور باید یک برنامه ریزی مناسب در تامین و ثبات قیمت این کالاها را داشته باشیم.

 

وی همچنین از راه اندازی سامانه پاسخگویی در ۵ استان کشور به صورت‌ پایلوت خبر داد و خاطر نشان کرد: در این سامانه هر درخواستی که به وزارت صمت داده می شود تا زمان نتیجه گیری دنبال و درخواست مستقیم به فرد مورد نظر ارسال می شود و متقاضی می تواند درخواست خود را دنبال کند.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نباید به تولید یارانه داد چراکه در این صورت تولید زنده نیست، عنوان کرد: می بایست شرایطی را فراهم کنیم تا تراز بنگاه ها درست شود. 

 

وی زیرساخت های شهرک های صنعتی آبادان و خرمشهر را نامطلوب خواند و اضافه کرد: با وجود این زیرساخت ها متاسفانه وضعیت اشتغال در این منطقه مطلوب نیست. با فعالیت مجدد کارخانه ها و واحدهای تولیدی و صنعتی مشکل اشتغال در شهرستان های آبادان و خرمشهر رفع خواهد شد و وزارت صمت آمادگی فعال کردن این واحدها را دارد.

 

فاطمی امین به روند رو به کاهش تورم در کشور اشاره کرد و ادامه داد: خوشبختانه اقتصاد کشور در چهار ماه گذشته با کاهش تورم رو به رشد است و در زمینه صادرات نیز روند رو به رشد را شاهد بودیم. البته وضعیت اشتغال و تورم هنوز مطلوب نیست اما پله پله روند رو به رشد ادامه خواهد یافت.

 

در ادامه نیز «رضا فتوحی» از عملکرد بانک های استان خوزستان در پرداخت تسهیلات انتقاد کرد و بیان داشت: خوزستان رتبه پنجم کشور در میزان سپرده های بانکی را دارد اما متاسفانه بانک های استان در پرداخت تسهیلات در رده های آخر کشور قرار دارند.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان از شورای بانک ها و هیات دولت خواست با صدور دستور ویژه بانک ها را ملزم به پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان کنند تا رونق اقتصادی در استان خوزستان شتاب گیرد و تصریح کرد: سهم اشتغال در صنعت و کشاورزی خوزستان کمتر از میانگین کشور است این در حالی است که حدود ۲۰ درصد محصولات کشاورزی کشور در خوزستان تولید می شود، اما این استان رتبه ۲۲ کشور در اشتغالزایی این بخش را دارد.

 

وی با بیان اینکه در زمینه تامین برق و گاز واحدهای صنعتی استان و نیز تعرفه آن ها باید مشوق هایی در نظر گرفته شود تا باعث رغبت فعالان اقتصادی برای تولید و اشتغال شود، گفت: انتظار می رود وزیر صمت مجوز واردات کالاهای انحصاری و خاص ته لنجی به شهرستان های آبادان و خرمشهر را در راستای رونق بازار در این مناطق صادر کند.

 

همچنین «احسان عباسپور» با بیان اینکه آبادان برای توسعه نیاز به نگاه نو و ویژه دارد عنوان کرد: این شهرستان برای توسعه و رفع مشکلات در تمامی زمینه‌ها نیاز به نگاه توسعه محور متناسب با مشکلات آن دارد، لذا دولت نیز می بایست نگاه ویژه‌ تری به این شهر به ویژه در حوزه اقتصاد داشته باشد.

 

سرپرست فرمانداری ویژه آبادان تاکید کرد: آبادان دین خود را به نظام و اسلام ادا کرده و اکنون زمان ادای دین دولت به این شهر مهم اقتصادی در نوار مرزی است.

 

وی مراودات تجاری و ارتباطات اقتصادی آبادان را زبان زد فعالان اقتصادی کشور و خاورمیانه در گذشته دانست و بیان کرد: با وجود نیروی توانمند این منطقه می تواند به قطب اقتصادی در تمامی زمینه‌ها تبدیل شود.

 

عباسپور گفت: ظرفیت‌های بزرگی مانند فرودگاه، بنادر سه گانه در آبادان، اروندکنار و چوئبده، کشاورزی و صنعت در این شهر وجود دارد که بر اقتصاد کشور نیز تاثیرگذار هستند.

 

وی با بیان اینکه بهبود اشتغال و رونق اقتصادی در آبادان می‌تواند امنیت بیشتری در منطقه رقم بزند، خاطر نشان کرد: با تامین امنیت در این شهر قطعا امنیت استان خوزستان و کشور ایجاد خواهد شد.

 

سرپرست فرمانداری ویژه آبادان بر نیاز این شهرستان به نگاه بنیادین مدیران در راستای توسعه تاکید کرد و یاد آور شد: با توجه به اینکه در شهرهای دیگر اقدامات خوبی انجام شده و به رشد قابل توجهی رسیده اند، انتظار می رود این رشد در آبادان هم اتفاق بیفتد.

 

کد خبر 1139660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha