انقلابیون ارتش در پیروزی انقلاب با شجاعت اندیشه امام (ره) را تبیین کردند

سرهنگ سهیلی گفت: حرکت انقلابیون ارتش در پیروزی انقلاب جهاد تبیین اندیشه بنیانگذار انقلاب اسلامی بود و آنها توانستند در لحظه ای که این اقدام جرم بود با جرات، شجاعت و جسارت این امر را به خوبی ترویج کنند.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: سال 57 ، سال اوج نهضت اسلامی است؛ دراین سال‌ها عمده ترین محور خطاب به ارتش در كلام امام (ره) روشنگری ارتشی‌ها و دعوت از ایشان برای پیوستن به صفوف مردم و همگامی با انقلاب است. نیروهای ارتشی از اواسط سال 57 اغلب از دستورات صادره از سوی رژیم پهلوی سرپیچی می‌كردند به گونه‌ای كه امام (ره) در 15 شهریور آن سال با صدور پیامی خطاب به ارتشیان فرمودند: «من از ارتش محترم ایران سپاسگزارم كه در راهپیمایی عظیم تهران و سایر شهرستان‌ها به روی مردم وطنخواه خویش، كه از ستمكاری پنجاه سالۀ دودمان پهلوی به جان آمده‏اند، آتش نگشودند و دست خود را به جنایت بزرگی كه كار همیشگی فرمانروایان است آلوده نكردند. من، در این موقع حساس كه كشور و وطنمان در لب پرتگاه و بر سر دو راهی سقوط یا استقلال واقع شده است، دست خود را به سوی نیروهای زمینی، هوایی و دریایی وفادار به اسلام و وطن دراز می‏ كنم و برای حفظ استقلال و بیرون آمدن از یوغ اسارت و ذلت، از آنان استمداد می‏ كنم.» در همین رابطه گفتگویی با  سرهنگ حمیدرضا سهیلی جانشین سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس ارتش در مورد نقش و جایگاه ارتش در پیروزی انقلاب به شرح زیر ارایه می شود.

 

در مورد نقش ارتش در تسریع پیروزی و به ثمر نشستن انقلاب توضیح بفرمایید؟

از سال 42 به بعد و وقتی که رژیم طاغوت تبعیدهای حضرت امام (ره) را شروع کرد آنچه که نکته بسیار مهمی بود و شاید بعدها در تبیین نهضت حضرت امام (ره) و شکل گیری انقلاب اسلامی آنطور که شایسته آن بود، پرداخته نشد؛ نقش بسیار مهم بدنه انقلابی ارتش در همراهی با این نهضت بود. در این رابطه به نمونه های زیادی می توانیم اشاره کنیم. به طور مثال اینکه صنعت چاپ آن دوران محدود و انگشت شمار بود اما ارتش در هر شهرهایی مانند تهران، اصفهان، تبریز، شیراز و دیگر مناطق چاپخانه های مجهزی در اختیار داشت که تحت نظارت ساواک نبودند و این شرایط فضایی را فراهم می کرد که تعداد زیادی از  اعلامیه های امام (ره) در ارتش به چاپ می رسید.

 

ارتش در زمان تبعید امام ره در نجف از چه طریق با ایشان ارتباط داشت؟

برخی از پیام های مهم حضرت امام (ره) در زمان تبعید ایشان از نجف به ایران توسط خلبانان هوانیروز انجام می شد که در آن دوران چندین ملاقات خاص نیز با امام خمینی(ره) داشتند و اعلامیه ها را مستقیما از امام خمینی (ره) دریافت می کردند و به بهانه نگهداری، تعمیرات و زمین گیر شدن بالگردها؛ خلبانان خود را محرمانه از بغداد  به نجف می رساندند و پیام امام (ره) را دریافت می کردند و بازمی گشتند و در این شرایط  اگر رژیم طاغوت متوجه این موضوع می شد عتاب و خطاب سنگینی برای آنها در پی داشت تا جایی که ارتش در قبل از پیروزی انقلاب بیش از یکصد نفر از کسانی که در ارتباط با امام (ره) و انقلاب بودند حکم اعدام دریافت کردند.

 

اهمیت ارتش در سخنرانی های امام خمینی (ره) را توضیح بفرمایید؟

امام (ره) در موضوع کاپیتالاسیون خطاب اول خود را روحانیون و خطاب دوم خود را ارتشیان قرار می دهد. چراکه حضرت امام (ره)  آنقدر پیکر و بدنه ارتش را قبول داشتند که از آنها می خواهند تا در برابر این موضوع قد الم کنند. اگر امام خمینی (ره) ارتش را مورد خطاب قرار می دهد در بدنه ارتش این توانایی، ارتباط و پیوند را دیده است و می داند ارتش چقدر مهم و تاثیر گذار است.

 

در واقع هر انقلابی از لحظه ای که ارتش حامی او می شود به ثمر می نشیند. در همه حکومت ها یک سازمان یا نهاد مقتدر و معتبر مانند ارتش در کنار آنها قرار می گیرد تا به آنها قوام دهد و این نکته مهم را حضرت امام می دانستند و با توجه به بدنه مومن و انقلابی ارتش، ارتشیان را همچون دیگر فرزندان انقلابی خود قبول و باور داشتند. ارتشیان نیز با همراهی و همدلی و تبعیت محض از امام (ره) در به ثمر نشاندن انقلاب اسلامی نقشی سرنوشت ساز به عهده دارند.

 

دستگاه تکثیر نواری که می بایست علی القاعده اندیشه نظامی وقت را تکثیر کند، بدست انقلابیون ارتش شبانه یک کاست را به 100 کاست تبدیل می کند و نوار صوتی امام خمینی(ره) محرمانه میان تمام افراد رد وبدل می شود. زیرا رسانه های رسمی در آن زمان سخنرانی امام (ره) را پخش نمی کردند و معتقدم این حرکت انقلابیون جهاد تبیین اندیشه رهبر انقلاب است که آنها توانستند آن را انجام دهند و در لحظه ای که این کار جرم بود انقلابیون ارتش این جرات، شجاعت و جسارت را داشتند و انتخاب سخت و اقدام پر ریسکی را انجام دادند.

 

امام خمینی (ره) در صحفیه نور علت به ثمر نشستن و پیروزی انقلاب را چگونه بیان می کنند؟

اگر به صفحه 383 جلد ششم صفحه نور مراجعه کنیم امام (ره) دو چیز را علت و ثمره پیروزی انقلاب اسلامی می دانند. ابتدا فضل پرودگار و دوم پیشتیبانی ارتش و به صراحت می گویند این انقلاب با پیشتیبانی ارتش به ثمر نشست .

 

در مورد آمار شهدای ارتش در قبل و بعد از پیروزی انقلاب توضیح بفرمایید؟

در 11 و 12 بهمن رویدادهای خاصی در ارتش رقم خورده است که فقط آمار شهدای ارتش در 21 بهمن 10 نفر بوده  و در روز 22 بهمن نیز 29 نفر از ارتش شهید شدند و از 22 بهمن 57 تا شروع جنگ تحمیلی یعنی 31 شهریور 1359، 452 نفر از ارتش به شهادت رسیدند که این موضوع نشان می دهد ارتش ولایتمدار و مردمی ما  برای  تثبیت انقلاب هزینه زیادی متحمل شد و در طی جنگ تحمیلی نیز بیش از  48 هزار  ارتشی به شهادت رسیدند .

 

ارتش در روزهای  11 و 12 بهمن و ورود امام (ره) به میهمن اسلامی  چه نقشی داشت؟

 در  11 بهمن توسط ارتشیان انقلابی اتاق های محرمانه ای در کشور شکل گرفت و تیم استقبال سازمان دهی شد که عمده تیم استقبال از تیم امنیتی حراستی ارتش بوده است که شامل تیم حراستی بهشت زهرا (س) که با لباس شخصی در آن محل حضور داشتند و تیمی که حلقه حفاظتی حضرت امام (ره) را بر عهده گرفتند، همه ارتشی بودند. روز 11 بهمن پرواز امام (ره)  مشخص شد و کدهای وی ای پی آن ثبت شد و همزمان با این امر، کارکنان غیور نیروی هوایی آن زمان کلماتی را برای مواقع بحرانی کد گذاری کردند و خلبان با همین کدگذاری ها متوجه امن بودن زمین برای فرود هواپیمای حامل امام خمینی(ره) شد .

 

رادارمن تبریز که یکی از ارتشیان انقلابی بود، اولین فردی است که متن خیرمقدم ورود امام خمینی(ره) به میهمن اسلامی را قراعت می کند. البته باید توجه داشت تمام این افراد که در یگان های حساس ارتش بودند برای مقابله با حکومت شاهنشاهی اعتصاب کرده بودند و در محل کار خود حضور نداشتند اما در 11 بهمن به صورت محرمانه به آنها ابلاغ می شود که برای تشریفات حضور امام (ره) در محل کار خود حضور پیدا کنند و دستگاههای ناوبری را به راه بیندازند و کشور را به یک مرحله امن هدایت کنند تا این پرواز انجام شود یعنی وقتی انقلابی قرار است شکل بگیرد در دل آن انقلاب، نظمی قوی قرار دارد که دیگران این نظم را کم می بینند. شبانه دستگاه های ناوبری تست شده و برای فردا یعنی روز 12 بهمن ماه همه چیز آماده می شود.  بالگردی که برای جابجایی امام (ره) مشخص شده شبانه سوخت گیری می کند و تعداد زیادی از دژبان های نیروی هوایی و دژبان ارتش با مسلسل یوزی پای پلکان هواپیمای امام ایستادند. در حقیقت آنقدر تقرب و تعهد ارتشیان بالاست و امام (ره) این تقرب و مودت را نسبت به ارتشیان می بیند که می بینیم تیم مسلح دور امام (ره) رسما یونیفم ارتشی بر تن  و اسلحه یوزی در دست دارند.

 

نکته کلیدی در به ثمر رسیدن انقلاب این است که ارتش به سمت مردم آتش نگشود و علت آن این بود که بدنه ارتش متدین و انقلابی بود و برای همین است که رهبر معظم انقلاب می فرمایند: «ارتش کلمه و شجره طیبه است» یعنی ریشه، نهاد، درون و برونش درست است و مصادیق بسیار زیادی از این دست وجود دارد.

 

اتاق های جنگ رژیم طاغوت زمانی به این نتیجه رسیدند که که اگر ارتش متدین شود در برابر تهدید کمونیست و حزب توده خواهد ایستاد و بر این تهدید فایق خواهد شد ولی همین ارتش وقتی میزان تدینش افزایش یافت آنقدر الهی شد که آرمانی نسبت به شاه نداشت و تبدیل به یک ارتش مکتبی شد که پیشتیبان یک انقلاب مکتبی باشد. لذا ارتش در پیروزی و به ثمر رسیدن انقلاب کاملا اثر گذاشت و تنها نهادی است بعد از انقلاب که خودش خودآرایی کرد.

 

به مارگارت تاچر می گویند حالا که ما می دانیم در جنگ ایران و رژیم بعثی عراق، صدام پیروز است بر روی اصل برنده شرط بندی کنیم اما او می گوید به سه دلیل این پیش بینی غلط است. یکی از آن سه دلیل این است که ارتش ایران یک ارتش آموزش دیده است که اگر چند نوبت سرش قطع شود خودسازمان دهی دارد و ارتشی که چنین ویژگی دارد برای ایران قوام خواهد داشت و شکست نخواهد خورد. بعد پیروزی انقلاب نیز شاهد هجمه های زیادی برای انحلال ارتش هستیم که منافقین نیز پشت این موضوع بودند اما با تدبیر نورانی حضرت امام (ره) این ارتش ماند و حماسه ها آفرید.

 

 

کد خبر 1146164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha