دستاوردهای انقلاب اسلامی توقف ناپذیراست/انقلاب اسلامی ایران، موتور محرکه جدی تاریخ است

شاه حسینی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ذیل عنوان تاریخ مقدس اتفاق افتاده است، گفت: دستاوردهای این انقلاب در امروز ما متوقف نمی ماند و ان شاءالله به افق های معنوی و معرفتی در آینده منتهی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، مجید شاه حسینی، با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران شب گذشته (سه شنبه 20 بهمن) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ضرورت جهاد تبیین گفت: ”تبیین“ یک واژه قرآنی و مفهومی است که خدا در بسیاری از آیات به این معنی و واژه بلند اشاره می کند مانند آیه 159 سوره مبارکه بقره یا آیه 25 سوره حدید و اینکه آن چیزی را که در آیات, تبیین می کنیم اگر کافران آن را کتمان کنند مشمول لعنت الهی واقع می شوند. ”تبیین“ به قدری مهم است که خدا، خود را فاعل تبیین نشان می دهد.

 

شاه حسینی با بیان اینکه قسمت عمده ای از جهاد اهل بیت(ع)، تبیین بود، افزود: بخشی از این تبیین در جهت هدایت و رشد افراد  است یعنی تبیین, مقدمه رشد و تربیت و حرکت امید آفرین رو به جلو است. با ”تبیین“, فقط چیزی را برای کسی توضیح نمی دهیم بلکه انگیزه رشد، ترقی و سیر مراحل معرفت الله و رسیدن به یک حیات طیبه را در او ایجاد می کنیم؛ این قدم خیلی بزرگی است که از طریق تبیین ایجاد می شود و به رشد مخاطب می انجامد و در آن الگویی از حرکت امید بخش به سمت جلو است و این آینده، آینده ای است که ذیل تاریخ مقدس، آن را می فهمیم و نه صرفاً توسعه.

 

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه گفت: تاریخ مقدس، تاریخی است که خداوند در  قرآن بیان می کند و در همه کتاب های مقدس، این واژه را به رسمیت می شناسند و تاریخی است که شامل آینده نیز خواهد بود, مراحل تکوین و رشد انسان و مراحل پیش رو را بیان می کنند.

 

شاه حسینی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران، ذیل عنوان تاریخ مقدس اتفاق افتاده است نه مفهوم تاریخ عرفی, افزود: اگر باور به مفهوم تاریخ مقدس، مفهوم عاشورا در گذشته و ظهور در آینده نبود، هرگز پدیده ای به نام انقلاب اسلامی ایران واقع نمی شد و این که جنس انقلاب را صرفا با انقلاب های معاصر یا در قرن های گذشته، مقایسه کنیم که محصول اراده بشری بود، حتما انقلاب اسلامی ایران را نشناخته ایم. انقلاب اسلامی ایران را فقط وقتی می توانیم به درستی، تبیین کنیم که ذیل مفهوم تاریخ مقدس، آن را فهم کرده باشیم.

 

شاه حسینی با بیان به اینکه انقلاب اسلامی ایران را با این فهم تئوریک، محتوایی و بنیادین از تاریخ مقدس باید شروع کنیم البته، مقدماتی دارد برای حیات طیبه انسان در همین امروز، به دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران برای بشر امروز اشاره کرد و افزود: این دستاوردها در امروز ما متوقف نمی ماند و ان شاءالله به افق های معنوی و معرفتی در آینده منتهی خواهد شد.

 

پژوهشگر و مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه نقلاب اسلامی ایران, موتور محرکه جدی تاریخ است که به اراده بشر اتفاق نیفتاده است در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در پاسخ به این پرسش که چرا اکنون به جهاد نیاز داریم؟ گفت: چون در میان راه هستیم؛ وقتی در میان یک مسیر هستیم به نقشه راه نیاز داریم و جهاد تبیین, بخشی از نقشه راه و بخشی از امید ما برای پیمودن مسیر آینده است.

 

وی با بیان اینکه مفهوم انقلاب یعنی حرکت؛ اکثر کشورهای مهم جهان, سابقه انقلاب دارند، برخی ها حیات خود را مرهون انقلاب هستند، گفت: همه کشورهایی که انقلاب کردند آغاز یک مسیر بودند اما دائم از این انقلاب گفتند و برای پیروان آن مسیر، انقلاب را تبیین کردند. آن مقصد معنوی پیش روی انقلاب اسلامی ایران با مقاصد متناظر خود در دیگر انقلاب های بشری و مردم نهاد، زمین تا آسمان متفاوت است به همین علت, انقلاب ما خیلی زود جهانی شد و از مرزهای خود فراتر رفته است؛ در حالی که با ظاهر منطق دنیوی، هنوز خیلی از مشکلات مرسوممان را نتوانستیم در اندازه بشری حل کنیم.

 

شاه حسینی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی را صرفاً ذیل عنوان تاریخ مقدس می توانیم کامل بفهمیم؛ حرکتی که با اراده الهی, جنسی از بیداری قلوب را ایجاد کرده است، گفت: مردم ناظر به ایمانی که داشتند عزت نفس بشری و عزت نفسی را که خدا به ایرانی داده است ذیل این انقلاب، محقق شده، دیده اند. در این مسیر، جهاد تبیین، معنا پیدا می کند یعنی یک شهروند جمهوری اسلامی ایران زمانی که از انقلاب اسلامی سخن می گوییم انگار یک نقشه راه پیش روی اوست.

 

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه با اشاره به عکس سلام نظامی همافران در 19 بهمن سال 1357 به حضرت امام راحل افزود: در آن روز از این عکس, سلام نظامی نمی فهمیدیم بلکه بیعت را می فهمیدیم.

 

وی با بیان اینکه مفهوم بیعت خیلی فراتر از سلام یا احترام نظامی است, ادامه داد: نخبه ترین, زبده ترین, کارآزموده ترین, باسوادترین و از نظر عقل بشری، ظاهراً غربی ترین لایه ارتش که نیروی هوایی است با رهبر دینی انقلاب بیعت کردند. تبیین یک انقلاب، فقط عکاسی و خبرنگاری نیست بلکه فهمیدن روح آن انقلاب است و ناظر به آن روح و هدف مقدسی که آن انقلاب دارد، توضیح مراحل پیش رو گام به گام برای آحاد آن جامعه است.

 

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه در پاسخ به این پرسش که الزامات و تجهیزاتی که باید داشته باشیم تا در جهاد تبیین بتوانیم موفق شویم، چیست؟ گفت: شرط نخست، دانش و علم کافی است و دوم, خودباوری است که می توانیم این جهاد تبیین را آغاز کنیم و شرط سوم مقصد درست و احاطه بر ابزار این کار است. متأسفانه غرب مفهوم میوه ممنوعه را برای خود مجاز و برای ما ممنوع می داند و این ممنوعیت را در خیلی از ساحات، قائل است و این فراتر از انرژی هسته ای است.

 

شاه حسینی با تاکید بر اینکه این میوه ممنوعه در خیلی از ساحات، جاری است که هنوز آن را احساس نکردیم, ادامه داد: یکی از آن ها در مفهوم خود انقلاب است؛ آنها در برخی مواقع با انقلاب هایشان همه اروپا را به خاک و خون کشیدند یعنی این جراحی های خونین برای آنها مجاز است اما انقلاب اسلامی ایران که از این منظر یکی از انسانی ترین مفاهیم و مصادیق انقلاب است بر ما حرام است. آنها باب خیلی از علوم را بر روی ما می بندند که به سمت استفاده از آن ها نرویم.

 

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه با اشاره به ظرفیت های سینما گفت: سینما, تصویر امروز جامعه نیست، تصویر فردای جامعه است؛ اگر سینمای کشوری توسط مدیریت جشنواره های خارجی به این سمت رفت که سیاهی های جامعه تان را نشان دهید و ما به شما جایزه خواهیم داد، در این صورت شما این ها را بر روی پرده سینما خلق می کنید و حل و رفع نمی کنید و این بحث جدی در مفهوم جامعه شناسی سینماست. سینمای امیدبخش، راهبردی و سینمای انقلابی برای شما میوه ممنوعه شد اما ایالات متحده آمریکا هنوز فیلم هایی در تکریم انقلاب خود می سازد مانند فیلم «میهن پرست».

 

شاه حسینی با بیان اینکه در جهاد تبیین این ابزارها را باید جدی بگیریم، گفت: باید تعریف درستی از سینما با ظرفیت های آن داشته باشیم.

کد خبر 1146814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha