پیروزی ارتش در عملیات کربلای ۷ غیرممکن دشمن را ممکن کرد

سرهنگ سهیلی با تاکید بر نقش ارتش در پیروزی عملیات کربلای ۷ و خشنودی امام (ره) از پیروزی رزمندگان در این عملیات گفت: ارتفاع ۲۵۱۹ به گفته عراقی ها غیر قابل تصرف بود اما عملیات کربلای ۷ غیرممکن دشمن را ممکن کرد.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: ارتفاع 2519 مهمترین نقطه استراتژیک تحت پوشش لشکر 64 بود که پیش از این نیز چندین بار در میان نیروهای ایران و ارتش بعث عراق دست به دست شده بود این ارتفاع که در دره حاج عمران قرار داشت در نقشه های عراقی جبل السطان یا شاه کوه نامیده می شد دلیل این  نامگذاری آن بود که دره حاج عمران که به عنوان یک مسیر مواصلاتی  بسیار مهم از مرز ایران درنزدیکی پیرانشهر آغاز و تا خاک عراق ادامه داشت تحت کنترل کامل ارتفاع 2519 بود و هریک از طرفین درگیری که روی این ارتفاع استقرار پیدا می کردند از دید  و تیر کافی و دید وسیع بر کل منطقه و نیروهای طرف مقابل  بهره مند می شد اما انچه باعث می شد  در ان زمان باعث می شد فتح این ارتفاع در ان زمان ناممکن باشد علاوه بر مواضع دفاعی بسیار مستحکم دشمن ، زمستان های بسیار  سخت همراه با کولاک و سرمای کشنده منطقه بود به طوری  در فصل زمستان اراتفاع برف به چندین متر می رسید و  هیچ گونه تحرکی از سوی نیروهای ایرانی و نیروهای دشمن امکان پذیر نبود. سال 1365  جنگ روانی دشمن به اوج خود رسیده بود و رسانه های دشمن و غربی با تمام توان به تبیلغ  ضعف نیروهای مسلح ایران  عدم توانایی این نیروها در عملیات موثر آفندی می پرداختند و نوک پیکان این حملات بیشتر به سوی ارتش بود.

ضرورت انجام یک عملیات قاطع و پیروزمند در این شرایط در ارتش جمهوری اسلمی ایران  احساس وی شد و سرهنگ آذرفر برای انجام این کار مهم و سرنوشت ساز اعلام آمادگی کرد وساعتی پس از غروب خورشید روز 10 اسفند 1365 نیروهای لشکر 64 ارومیه به سوی ارتفاع 2519 رهسپار شدند تا در اولین ساعات 11 اسفند این عملیات را آغاز کنند اما سقوط بهمن که موجب به زیر برف رفتن رزمندگان دسته شناسایی و شهادت 21 نفر از رزمندگان لشکر شد موجب از دست رفتن زمان مناسب برای آغاز این عملیات شد. شب بعد نیز بدی اب و هوا و کولاک بسیار شدید موجب شد تا نیروهای عمل کننده نتوانند خود را به موقع به محل مورد نظر برسانند اما این بار با تدبیر فرماندهعی لشکر نیروها به عقب بازنگشتند و در سنگرهای خط مقدم استقرار یافتند و هر سنگر 5 نفره با بیش 25 نفر پر شد به طوریکه رزمندگان به صورت نشسته در این  سنگرها خوابیدند و در انتظار بامداد 13 اسفندماه بود و در ساعت یک بامداد روز 13 اسفند گردان جنگاوران از خط تماس گذشتند و ساعت 5 صبح نبر کربلای 7 آغاز شد. در همین رابطه گفتگویی با سرهنگ حمیدرضا سهیلی سرهنگ مخابرات و جنگال و جانشین سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس ارتش به شرح زیر ارایه می شود.

 

در مورد یکی از عملیات های اسفندماه  در دفاع مقدس توضیح بفرمایید؟
با توجه به اینکه دوازدهم اسفند ماه سالروز یکی از عملیات های غرورآفرین جمهوری اسلامی ایران است، یادی از شهدای این عملیات و پیروزی در کربلای 7 می کنیم. عملیات کربلای 7 در منفی 20 درجه سانتیگراد انجام شد و خبرنگاران اظهار می کردند که این عملیات با توجه به تحریم ها و اینکه این عملیات در سال 1365 در 5 صبح 13 اسفند ماه انجام شد و تحریم های آن دوران بسیار ظالمانه بود، آیا ارتش ایران می تواند در منفی 20 درجه سانتیگراد ماموریتی را انجام دهد و دل برف را بشکافد و در انجام این ماموریت موفق باشند؟

 

با توجه به شرایط سخت این عملیات آیا ارتش توانست این عملیات را با موفقیت به سرانجام برساند؟
 این عملیات نشان داد که ارتش می تواند و لشکر 64 ارومیه به فرماندهی سرهنگ غضنفر آذرفر که اکنون این مرد بزرگوار در قید حیات هستند، انجام شد که وقتی به سمت فرماندهی منصوب شدند، نقشه ارتفاع 2519 را در دفتر خود نصب می کنند و چون دشمن از این ارتفاع به رزمندگان ما با دید کامل ضربه می زد و مزاحمت های زیادی برای نیروهای جمهوری اسلامی فراهم کرده بود هر بار که از دفتر خود خارج می شد با مشت روی این نقشه می کوبید و می گفت می گیرمت و هر گاه وارد دفتر می شد نیز با نگاهی دوباره بر این نقشه دوباره این جمله را تکرار می کرد زیرا این ارتفاع 2519 ارتفاعی حیاتی بود.

 

نظر عراقی ها نسبت به این ارتفاع 2519 و شرایط تصرف آن چه بود؟
این هدف به گفته عراقی ها غیر قابل تصرف بود اما با ابلاغ فرماندهی به فرمانده آذر فر این فرمانده در درجه بسیار سرد دما این ماموریت را انجام داد و تعداد تلفات ما در این عملیات بسیار کم بود و ارتش عراق در این عملیات غافلگیر می شود.

 

درمورد ویژگی های عملیات کربلای 7 توضیح بفرمایید؟
دو ویژگی در این عملیات دیده می شود که هیچ یک از عملیات های دفاع مقدس این دو ویژگی را ندارد؛ ابتدا اینکه وقتی صدام حسین وارد منطقه می شود، رسانه ها اعلام می کنند که صدام حسین در ارتفاع خود مستقر شده و ایران این ارتفاع را تصرف نکرده است اما فرمانده آذرفر اعلام می کند که تمام خبرنگاران ورودشان به جبهه آزاد است و تامین حیاتی آنها را خودم برقرار می کنم.

چند روز بعد از این عملیات برای اولین بار خبرنگاران خارجی در صف اول جبهه حاضر می شوند و در آن نقطه عکس و فیلم می گیرند و فرمانده آذرفر به دنیا ثابت می کند که این ارتفاع به تصرف ایران درآمده و تا پایان جنگ تحمیلی در اختیار ایران قرار می گیرد.

 

امام خمینی (ره) در مورد این عملیات چه سخنانی ایراد کردند؟
 امام(ره) در این شرایط از طریق فرزند بزرگوارشان و شهید صیاد شیرازی با فرمانده این عملیات ارتباط می گیرند بعد به آذرفر می گویند" شما با این عملیات تان قلب مرا خوشنود ساخته اید" و واقعا این عملیات از عملیات های غرورآفرین نظام جمهوری اسلامی ایران است و ما درود می فرستیم به کسانی که عزت، سربلندی و سرفرازی را برای ما فراهم کرده اند و استمرار، عقیده و اراده ما آنچنان محکم شد که ما این وقایع را دیدیم و با شرافت سربازی خود پای خاک جمهوری اسلامی ایران ایستادند تا پرچم ما برافراشته بماند .

 

سربازان جمهوری اسلامی ایران در ارتش چه درسی به ما آموختند؟
 ما امروز عزت مندانه کشور را حفظ می کنیم در شرایطی که دور تا دور ما پر از ناملایمات است و اگر لحظه ای غفلت در مسئولان و نیروهای نظامی و مسئولان کشوری باشد، کشور از لبه یکی از این پرتگاه ها سقوط می کرد.

سربازان ارتش جمهوری اسلامی ایران و رزمندگان دفاع مقدس این درس عزت را طوری به ما منتقل کردند که ما به این لحظات می بالیم و به هویت خود افتخار می کنیم و امروز نیز با افتخار در برابر دشمنان عرض اندام می کنیم. دشمن در این عملیات از تاریکی شب و دمای سرد هوا غافلگیر شد.

 

نحوه پیروزی رزمندگان در این عملیات را توضیح بفرمایید؟
ارتفاع 2519 به شش هدف تقسیم شده بود و پس از پیشروی گردان جنگاوران تا هدف سه ، گردان تکاور و گردان 103 به انها اضافه شد و پس از تصرف هدف شماره 4 دشمن که تصور نمی کرد نیروهای ایرانی در این سرما و کولاک شدید اقدام به عملیات کنند تمامی توان خود را روی هدف 5 و 6 متمرکز کرد و تا ساعت 4 بعدازظهر به سختی مشغول دفاع از این 2 هدف بود انها امیدوار بودند تا با تاریک شدن هوا و تجدید قوا بتوانند 2519 را پس بگیرند . پس از ورود گردان 115 به صحنه درگیری رزمندگان لشکر هدف شماره 5 را رها کردند و با حمله به هدف شماره 6 موفق به دور زدن دشمن شدند و پس از فتحاین دو هدف ارتفاع 2519 به طور کامل به تصرف لشکر 64 ارومیه درامد و به این ترتیب عملیات کربلای 7 با سرعتی باورنکردنی به پیروزی رسید.

کد خبر 1155136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha