تصویب قطعنامه تعیین ۱۵ مارس به عنوان روز جهانی مبارزه با اسلام هراسی

نخست وزیر پاکستان از تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای تصویب قطعنامه ای که ۱۵ مارس را به عنوان روز جهانی مبارزه با اسلام هراسی تعیین می کند، استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «الجزیره»،عمران خان، نخست وزیر پاکستان از تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای تصویب قطعنامه ای که 15 مارس را به عنوان روز جهانی مبارزه با اسلام هراسی تعیین می کند، استقبال کرد.

این قطعنامه که روز سه‌شنبه با اجماع سازمان جهانی 193 عضوی و با حمایت 55 کشور عمدتا اسلامی به تصویب رسید، بر حق آزادی مذهب و عقیده تاکید می‌کند و قطعنامه 1981 را یادآور می‌شود که خواستار «حذف همه اشکال عدم تحمل و تبعیض بر اساس مذهب یا اعتقاد است.

این قطعنامه توسط پاکستان به نمایندگی از سازمان همکاری اسلامی ارائه شده شده است.

خان عصر سه‌شنبه در توییتی به مسلمانان سراسر جهان تبریک گفت و در چیام خود گفت: صدای ما علیه موج فزاینده اسلام‌هراسی شنیده شده است.

وی در این پیام توییتری نوشت: امروز بالاخره سازمان ملل چالش بزرگی را که جهان با آن روبروست تشخیص داد: اسلام‌هراسی، احترام به نمادها و آداب مذهبی و محدود کردن سخنان تنفرآمیز و تبعیض علیه مسلمانان.

نخست وزیر پاکستان یادآور شد که چالش بعدی اطمینان پیدا کردن از اجرای این قطعنامه است.

این قطعنامه نگرانی عمیق خود را از افزایش کلی موارد تبعیض، عدم تحمل و خشونت، بدون توجه به عواملی که علیه اعضای بسیاری از ادیان و سایر جوامع در نقاط مختلف جهان، از جمله موارد با انگیزه اسلام هراسی، یهودی ستیزی،مسیحی هراسی و تعصب علیه افراد دیگر ادیان یا عقاید انجام می شود، ابراز می کند.

این قطعنامه از همه کشورها، نهادهای سازمان ملل، سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، جامعه مدنی، بخش خصوصی و سازمان‌های مذهبی می‌خواهد رویدادهای مختلف با این نگرش  را با هدف افزایش موثر آگاهی همه سطوح در مورد مهار اسلام‌هراسی سازماندهی و حمایت کنند..

منیر اکرم، نماینده پاکستان در سازمان ملل روز سه‌شنبه با معرفی رسمی این قطعنامه، گفت که اسلام هراسی به یک واقعیت تبدیل شده است که در چندین بخش از جهان در حال گسترش است.

اکرم در مجمع عمومی گفت: اینگونه اعمال تبعیض، خصومت و خشونت علیه مسلمانان - افراد و جوامع - نقض شدید حقوق بشر آنها و نقض آزادی مذهب و عقیده آنهاست.

وی تصریح کرد که این مسئله این روزها به‌ویژه نگران‌کننده است، زیرا به‌عنوان شکل جدیدی از نژادپرستی که با بیگانه‌هراسی، نمایه‌های منفی و کلیشه‌سازی مسلمانان مشخص می‌شود، ظهور کرده است.

کد خبر 1158388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha