ترجمه قرآن مجید استاد فروزانفر نزدیک ترین و روان ترین به مصحف شریف

اسدی مقدم گفت: دکتر شفیعی کدکنی به وجود ترجمه قرآن بدیع الزمان در کتابخانه مجلس آن هم با بیان شیوا و روان اشاره می کند که بعدها اثری از آن دیده نشده و مفقود شده اما بخش هایی از ترجمه روان فروزانفر جمع بندی و چاپ شده است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: زینب رمضانی: مراسم بزرگداشت استاد بدیع الزمان فروزانفر با عنوان «فرهنگ پژوهان» همزمان با 15 و 16 اردیبهشت ماه برگزار می شود. این مراسم در زادگاه این فرهنگ پژوه، شهر بشرویه، و با حضور صاحب نظران، فرهیختگان، علاقه مندان و جمعی از شاگردان استاد و مولوی پژوهانی از برخی مناطق کشور برگزار می شود.

 

مهمانانی از استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، کرمان، گلستان، یزد، شیراز، آذربایجان غربی و تهران در این مراسم حضور خواهند داشت. بر اساس اعلام مسئولان، این بزرگداشت از سلسله برنامه های همایش بین المللی استاد بدیع الزمان فروزانفر است که برای برگزاری آن در سال آینده برنامه ریزی می شود.

 

معرفی مفاخر به نسل جوان، انتقال هویت و فرهنگ  است

سرپرست فرمانداری بشرویه در آستانه برگزاری همایش استاد فروزانفر درخصوص ضرورت و نتایج پرداختن به مفاخر گفت: بدیع الزمان فروزانفر از مفاخری است که بیشتر از آن که در شهرستان یا استان مشهور باشد در کشور و حتی جهان به عنوان مولوی پژوه برتر شناخته شده و به او استناد می شود. شناساندن این قبیل مفاخر به جامعه در انتقال هویت، فرهنگ و خودباوری به نسل جوان تاثیرگذار است.

 

«حسن علیزاده» تاکید کرد: انتقال این ارزش ها به نسل جوان باعث می شود کشورهای غربی نتوانند الگو و هویت خود را بر نسل جوان ما غالب کنند از طرف دیگر برخی کشورهای همسایه درصدد هستند به نوعی مفاخر ما را مصادره کنند چنانچه در معرفی و شناساندن آن ها خوب کار نشود آن ها را از دسترس ما خارج کرده و یا به فرقه هایی وابسته می کنند.

 

به نظر وی برگزاری این قبیل همایش ها در دستگاه دولتی به نتیجه نمی رسد و اعتقاد به مردمی بودن آن هست با این وجود تاحد ممکن در برگزاری بزرگداشت بدیع الزمان فروزانفر همکاری می شود.

 

علیزاده در مورد یادبود یا المان و... به نام استاد فروزانفر هم توضیح داد: در بشرویه خیابانی به نام وی وجود دارد مردم در مورد این مفخره شهرستان تعصب دارند و جلسات پژوهشی با محوریت آثار او هر هفته برگزار می شود برگزاری همایش بین المللی برای سال آینده هم در دست پیگیری است.

 

ترجمه قرآن مجید استاد فروزانفر نزدیک ترین و روان ترین به مصحف شریف

این مطلب را پژوهشگر و عضو هیئت امنای آثار بدیع الزمان فروانفر عنوان کرد و برای استدلال هم توضیح داد: دکتر شفیعی کدکنی به وجود ترجمه قرآن بدیع الزمان در کتابخانه مجلس آن هم با بیان شیوا و روان اشاره می کند که بعدها اثری از آن دیده نشده و مفقود شده است اما بخش هایی از ترجمه روان فروزانفر جمع بندی و چاپ شده است. در مورد بیان شیوا و روان استاد در ترجمه قرآن اشراف و تسلط فراوان وی به زبان عربی و فارسی از بارزترین علل است.

 

«حسین اسدی مقدم» تاکید کرد: استاد فروزانفر اثری در صرف و نحو به زبان عربی دارد و نکته جالب این که اختلاف بین زمان تولد و تالیف این کتاب سن استاد را در جوانی تایید می کند که با توجه به اختلاف نظرها در مورد زمان تولد وی، در 18 یا 20 سالگی نوشته شده است. تالیف کتابی در صرف و نحو به زبان عربی آن هم در این سن، تسلط و اشراف کامل استاد بر زبان عربی و دامنه لغات او را یادآوری می کند.

 

وی گفت: گرچه ترجمه کامل قرآن استاد فروزانفر ناپدید شده است اما بخش هایی از آن چاپ شده و در دسترس عموم قرار گرفته است. از کنار این موضوع نیز نمی توان گذشت که استاد فروزانفر در خانواده ای مذهبی، آشنا به قران و ادعیه بزرگ شده است پدرش شیخ علی حافظ قرآن و دعاهای بسیاری بود و آن ها به صورت خانوادگی حافظه قوی داشته و به سرعت موضوعات، و اشعار را با یک بار خواندن حفظ می کردند.

 

به نظر اسدی مقدم این علل، بر نظر دکتر شفیعی کدکنی صحه می گذارد که ترجمه استاد فروزانفر، نزدیک ترین به قرآن مجید است. علاوه بر این زمانی که بدیع الزمان در قید حیات بود فرهنگستان ایران شکل گرفت هنگام انتخاب رئیس، همه فرهیختگان زمان خود را کنار کشیدند و تنها استاد فروزانفر را شایسته این موقعیت دانستند چرا که از خصوصیات رئیس فرهنگستان اشراف و تسلط کامل بر لغات و ادبیات فارسی است که تبحر او در ترجمه قران را هم تایید می کند. بدیع الزمان تا پایان عمر، رئیس فرهنگستان ماند. 

 

اسدی مقدم با اشاره به گفته های استاد شفیعی کدکنی، بدیع الزمان فروزانفر را شایسته مقام استادی خواند و افزود: اساتید به نام و معروف تاریخ ادبیات کشور از علاقمندان و شاگردان ویژه بدیع الزمان هستند به گونه ای که حتی سال ها بعد از اتمام تحصیل، با وی رفت و آمد داشتند و از کلاس های درس او بهره می بردند. اساتیدی چون شفیعی کدکنی، سیمین دانشور، زرین کوب و ... فروزانفر را درک کرده و گوهر وجود او را شناخته بودند.

 

به گفته وی این افراد فرهیخته در حوزه تاریخ ادبیات کشور، تا سال ها به خانه فروزانفر رفت و آمد داشته و ارتباط خود را با او حفظ کرده بودند.

 

استاد فروزانفر مولوی را زنده و مثنوی را احیا کرد

عضو هیئت امنای آثار بدیع الزمان فروزانفر هم این مطلب را بیان و اضافه کرد: یکی از کارهای شاخص استاد فروزانفر احیای مولوی و احیای مثنوی با انجام تحقیقات در آثار او است همان طور که خود در مقدمه کتابش علاقه اش به مولوی را از کودکی بیان کرده و از همان دوران اشعار او را می خواند و می گفت شعرها متعلق به ملا «مولوی» است.

 

«پور رفعتی» همچنین گذری بر زندگی بدیع الزمان فروزانفر زد و گفت: او در جوانی طلبه بود و در محضر ادیب نیشابوری کسب فیض کرد. در همین دوران بود که به واسطه سرودن شعری، لقب بدیع الزمان را از حاکم خراسان دریافت کرد

 

وی ادامه داد: آشنایی او با مولوی از آن جا شکل گرفت که مولوی برایش حکم کلیت داشت که دامنه آن همه ادبیات قبل از او راشامل می شد. در آثار استاد فروزانفر جای پای مولوی احساس می شود سخن و سخن وران نمونه ای از آن است. تصحیح و پژوهش های او در آثار مولوی، نتیجه آشنایی با مولوی و مهم ترین ویژگی فروزانفر مولوی پژوهی بود.

 

وی تاکید کرد: تا آن جا که درس های مولوی شناسی استاد بسیار گیرا بود و دانشجویان بسیاری را حتی تا 15 سال بعد از تحصیل جذب می کرد.

 

پوررفعتی وجه غالب فروزانفر را مولوی پژوهی دانست و افزود: او در سه حوزه تالیف، ترجمه و تصحیح آثار کار کرد. کتاب سخن و سخنوران، شرح ابوالعطار یا زنده یاد را نوشت بر آثار مولوی مانند دفتر اول تصحییح نگاشت. او از مصححان قوی زمان است. در ترجمه هم کارهایی دارد «حی بن یقظان» را به زنده بیدار ترجمه کرد یک اثر بدیع دیگر ترجمه قرآن است که استاد شفیعی کدکنی آن را کامل ترین می داند.

 

او به ویژگی های علمی و توانمندی های فروزانفر شاعری را اضافه کرد و ادامه داد: لقب او در شعر ضیا بود اما بعدها به تحقیقات روی آورد وگرنه در صورت ادامه کار شعر، یک محمدتقی بهار دیگر در تاریخ کشور بود. آثار استاد و به ویژه یکی از اولین کتاب هایش، «سخن و سخنوران» همچنان مورد اعتماد و رجوع محققان است.

 

به نظر وی تربیت و پرورش اساتید به نام تاریخ و ادبیات کشور از دیگر افتخارات فروزانفر است اساتیدی که بیشترشان در قید حیات نیستند اما وجودشان آن را باید قدر دانست و به موقعیت شان توجه کرد. دکتر دامغانی، دکتر زرین کوب، دکتر دانشور و... که پدران علمی هستند.

 

پوررفعتی بر ضرورت آشنایی و شناساندن مفاخر از جمله استاد فروزانفر تاکید و توصیه کرد: این کار برای آینده شهر و جامعه موثر است تا نسل موجود بداند با چه شرایط و امکانات اندکی به کجا رسیده اند در زمانی که بشرویه روستایی کوچک بود در آن شرایط و فقر امکانات، مهاجرت و ترک دیار به طلب علم را برگزید. با این وجود از همان ابتدای مدرسه سپهسالار تدریس می کرد.

 

وی یادآوری کرد: معرفی و شناساندن چنین مفاخری برای نسل جدید ضروری است باید بدانند که او در چه شرایط و امکاناتی که برای یک کتاب هزینه و وقت زیادی صرف می کرد علم آموخت و به جای گذاشت او سخن متقن داشت و مطالعات زیادی برای آثارش انجام می داد. دقت و پشتکارش زبانزد بود و یک شبه ره صدساله نپیمود برای هر کار و اثرش بارها و بارها مطالعه و تحقیق می کرد.

 

 

 

 

 

کد خبر 1172053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha