مشق عشق/ پای صحبت شاگرد و مرید استاد فروزانفر

دکتر «عنایت الله مجیدی» از شاگردان و مریدان استاد بدیع الزمان فروزانفر است که رشته الفتش با او در آغاز جوانی پیوند خورد و اکنون که نیم قرن از وفات استادش می گذرد همچنان در محضر او درس عشق پس می دهد.

خبرگزای شبستان- خراسان جنوبی: زینب رمضانی: دکتر «عنایت الله مجیدی» از شاگردان و مریدان استاد بدیع الزمان فروزانفر است که رشته الفتش با او در آغاز جوانی پیوند خورد و اکنون که نیم قرن از وفات استادش می گذرد همچنان در محضر او درس عشق پس می دهد و برای ادای دین به او و تاریخ ادبیات کشور می کوشد.

 

در این گفتگوی شیرین از آن روزها به نیکی یاد می کند. می گوید: سال 1339 با لطف و موافقت استاد فروزانفر، در کتابخانه دانشکده معقول منقول «الهیات و معارف اسلامی کنونی» مشغول به کار شدم. در حالی که 17 سال بیشتر نداشتم اما این موضوع در زندگی من سرنوشت ساز و نیکو بود و نکوتر این که ریاست کتابخانه بر عهده یک دانشی مرد خراسانی دیگر یعنی استاد «محمد تقی مدرس خراسانی رضوی» بود که از نظر فضل، اخلاق و شرف کم نظیر بود. با نظارت وی در کتابخانه مشغول شدم در سال های نخست کارم تهیه لیستی از کتاب ها و مجله های تازه انتشار یافته از کتاب فروشی ها و نهادهای فرهنگی آن روز در کنار کارهای دیگر بود.

 

هر چند در گروه های آموزشی و کمیسیون خرید کتاب، از این طریق در جریان کارهای فرهنگی روز قرار می گرفتند اما معتقد است که در ظاهر برای تشویق و دلگرمی اش اتفاق دیگری افتاد که در حد خود ارادتش به دکتر فروزانفر را معطوف کرد.

 

دکتر مجیدی ادامه می دهد: قرار بود با حدود 30 درصد تخفیف در قیمت روی جلد، کتاب خریداری شود اما حسابدار در پرداخت هزینه تعلل می کرد شکایت او را به استاد منتقل کردم. استاد یگانه اهمیت خرید کتاب های تازه انتشار یافته و پرداخت به موقع بهای آن را که مشروط به تخفیف قابل توجه بود به حسابدار یادآور شد.

 

هنوز به یاد دارد که با رفتن حسابدار با لحنی خاص که به آن شناخته می شد به مجیدی گفت مسئله این است که او حسابدار است و تو کتابدار، این جمله را آنچنان هوشمندانه بیان کرد که هرگز احساس نکرد قصدش پایین آوردن مقام حسابدار است بلکه در مقابل نوعی غرور از کار کتابداری و علاقمندی به غنای کتابخانه در من رقم زد.

 

وی توضیح می دهد: بدیع الزمان با جمله ای کوتاه کارم شایسته و محترم و از دلسوزیم آگاه است. پس از آن لطف خانواده او و استادان محمد تقی دانش پژوه، ایرج افشار و محمد تقی رضوی شامل حالم شد. در سال 49 برای جمع آوری، تدوین، انتشار مقالات، اشعار و یادداشت های چاپ نشده او من را شایسته دیدند. این موضوع برایم افتخار و غرور آمیز بود درحدی که بعد از انتشار اولین جلد مقالات استاد فروزانفر درسال 51، استاد شفیعی کدکنی من را تشویق کرده و گفت تا زبان و ادبیات فارسی زنده است نام فروزانفر زنده است و نام و کوشش تو نیز در کنار فروزانفر خواهد بود.

 

وی افتخار می کند که این تشویق به اندازه هزار سال او را شادمان کرد و سبب تشویق بیشتر برای یافتن آثار پراکنده استاد از سال 49 تا کنون شد به گونه ای که همه روزنامه ها، نشریات ادواری، سالنامه ها، درج نامه ها و گزارش های سفر استاد را مرور کرد. نتیجه این تلاش علاوه بر انتشار فهرست آثار فروزانفر و منابع تحقیق در احوال او، پنج مقاله ارزشمند است.

 

دکتر مجیدی این مقاله ها را شامل «دیوان فروزانفر، مقاله های فروزانفر، تاریخ ادبیات ایران از عهد اسلامی تا تیموریان، تغییرات استاد با عنوان از خاطره تا خط و در نهایت ترجمه آیات منتخب از کلام ا... مجید» بیان می کند که همه این آثار منتشر شده است. علاوه بر این ها چند مقاله به نسبت مفصلی از استاد را در مجله ها و ... به چاپ رساند.

 

معتقد است این کارها کمترین حق گذاری در مورد او است که می توانست انجام دهد. اضافه می کند: ترجمه آیات متفرق و منتخب از کلام ا... مجید که به تازگی گردآوری و تدوین کردم توسط بنیاد موقوفات دکتر محمود افشاری انتشار یافت. با یادداشت هایی در پایان متن این ترجمه ارزشمند و فاخر به طور مشروح توضیح دادم. به طور خلاصه نشان داردم که استاد فروزانفر از همان ابتدای نوجوانی به ترجمه فارسی قرآن مجید علاقمند بوده است و حتی در نخستین آثار ارزشمند خود تا آخرین شان، هر از گاهی که نوشته خود را به شاهدی از قرآن مستند می کرده است.

 

مجیدی تاکید دارد که علاوه بر نقل متن آیه، استاد مقید بود که ترجمه فارسی آن را نیز ارایه کند این موضوع از اشتیاق او و همچنین توجه او به غنای زبان فارسی حکایت دارد. با تسلطی که او بر زبان و ادبیات فارسی داشته است این کار، برای خواننده متن، نیک و جا افتاده است. البته این ترجمه کامل قرآن نیست. باید آرزو کرد که روزی ترجمه کامل قرآن او، به دست آید تا هنر و در ترجمه از عربی به فارسی نمایان شود.

 

او گفته هایش را تکمیل می کند: دو اثر دیگر از استاد شامل ترجمه منتخبی از احادیث، کلمات قدسی و سخنان بزرگان و پیران و همیچنین روایت دیگری از تغییرات بدیع الزمان فروزانفر در تاریخ ادبیات فارسی بزودی منتشر می شود. دکتر مجیدی اظهار خرسندی می کند که این روزها فرهنگ دوستان و علاقمندان بدیع الزمان به ویژه در خراسان و زادگاهش، مقام او را ارج می نهند و سپاسگذار یک عمر تلاش صادقانه او در احیای فرهنگ ایرانی و اسلامی هستند بزرگ مردی که از یادکرد زادگاه خود، بشرویه همواره شادمان و مسرور بود.

 

گفتنی است، مراسم بزرگداشت استاد بدیع الزمان فروزانفر تحت عنوان "فرهنگ پژوهان" امروز و فردا (15 و 16 اردیبهشت) در شهر بشرویه با حضور مسئولان و شاگردان استاد فروزانفر برگزار می شود.

 

 

 

کد خبر 1172295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha